Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bullerfnis
Hey

Jeg overvejer at skifte mit TV ud til en LED model.

Jeg har fundet et godt tilbud på en philips 6008s model, den har jo ambilight i siderne hvilket jeg er helt pjattet med.

Men hvordan er billed kvaliteten?

Jeg har yousee kabeltv, så alle mine kanaler er sådan ca i HD, ivertilfalde dem jeg ser. Også kommer jeg til at se HD film og netflix på den :)

Vil jeg gå hen og blive skuffet? :) Det er 47" modellen jeg snakker om her, men har vel ikke det store at sige :)
Af BrianH
Om du bliver skuffet, kommer helt an på hvad du forventer og hvorfor du vil skifte.

Jeg går ud fra det Philips kan et eller andet du gerne vil have, for ellers kan jeg ikke se ideen i at bruge penge på at skifte en topmodel ud med et mellemklasse tv.
Mindre strøm, ambilight og muligvis bedre billede i dagslys? :) Og billed kvalitet hen af sammen kvalitet? :)

Og ja VT20 VAR en topmodel? Men det er da vel forældet nu? Det er fra 10 eller sådan noget?
"Forældet" er et stærkt ord at bruge. Forbedringerne på billedsiden er yderst marginale fra år til år, om end de da (som regel) er der.

For langt de fleste vil det derfor være ganske irrationelt at skifte skærm allerede efter to-tre år. Omvendt har fladskærmssalget vist aldrig været drevet af rationelle beslutninger 8)

Hvad angår det specifikke skifte fra VT20 til PFL6008, er det væsentligste – som vanligt – at hæfte sig ved, at billedet på en LCD-skærm først og fremmest er anderledes end billedet på en plasmaskærm. Hvad man som forbruger foretrækker, er en smagssag.
Yah det er jeg rigtig godt klar over, det ser mere "urigtigt" ud på en LCD skærm.

Men vil gerne have en som ikke sluger så meget strøm, da jeg godt kan lide at have tv'et kørende i baggrunden :/ Men det koster sku meget hehe.

Og min kæreste falder tit i søvn foran tv'et, da hun har arbejde på meget forskellige tidspunkter, så kan hun godt lide at falde i søvn til tv'et, inden hun rigtig skal iseng (forstår jeg så dog ikke, men det kan hun godt lide :P )

Så det køre sikkert ~6 timer om dagen i hverdagene , hvis ikke mere..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du tror du sparer penge ved at skifte dit TV med et mindre strømslugende ét af slagsen, så bør du nok lige sætte dig ned og regne lidt på det. Du får nok nul og nix for dit VT20, så indkøb af et nyt TV er en ren udgift.

Lad os antage, at TV'et bruger 300 W i drift, at du bruger det 5 timer om dagen hver dag, og at du betaler 2,2 kr/kWh. Disse tal er alle ret konservative til den dårlige side. Det vil da koste dig 1200 kr. at bruge VT20 i el alene. Hvis vil antager, at det nye Philips bruger 75 W, så vil det koste dig 300 kr. i el. Det er en besparelse på 900 kr. om året.

Philips TV'et koster ca. 9.000 kr., så det vil tage dig 10 år at tjene udgiften hjem i el...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Min udregning er også lidt skæv, da VT20 kun bruger 190 W i 50" versionen og Philips'en bruger ca. 60 W i 47" versionen, så der er kun sparet 630 kr. pr. år. Så det vil kun tage ca. 8½ år at tjene hjem... 8)