Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Martin Ross
Hej Flatpanels

Står overfor indkøb af min første LCD-skærm, og har så småt lagt mig fast på en LG L1970HR-BF. Som enhver fornuftig skærmkøber kiggede jeg lige forbi flatpanels.dk efter gode råd, og kan her læse, at 19"-skærme til tider viser et mere grovkornet billede end en 17", da de begge kører i samme opløsning.

Vil meget gerne høre, hvad folk har af erfaringer på området. Helt optimalt fra de, der har arbejdet med både 17" og 19", men alt vil blive modtaget med kyshånd.

Med venlig hilsen
Martin Ross
Af Toranaga
Jeg har for nyligt gået fra en Acer 17" til Samsung 19" 913n. Billedet på Samsungen er dårligere på trods af at den Acer skærm var 2-4 år gammel 8)

Jeg er dog ved at kigge på anden skærm da jeg sælger den nuværende sammen med min PC snart. Men jeg har et dilemma med at finde ud af hvilken jeg skal købe. Vil gerne have en med gode farver m.m. i minimum 20" widescreen. Men jeg ar bare bange for at 20" er for lille til widescreen. Omvendt er alle 22" jo baseret på TN panel. Man kunne også vælge en 24" Dell, men så er opløsningen så høj at jeg er bange for man skal have et monster SLI setup for at trække spil. :s
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Billedet er mærkbart mere grovkornet på en 19" skærm, så hvis du kan "nøjes" med 17" sparer du desuden adskillige kroner på den bekostning. Der lægges bare ikke kræfter i 17" længere, så du får en dårligere responstid end med de hurtigste 19" skærme.

Pas dog på med at generelisere noget så flygtigt som "billedkvalitet" på én model af en 17" ift. en helt anden model i 19". At du synes at billedet var bedre på den ene frem for den anden behøver absolut ikke have noget med størrelsen at gøre.
Af Martin Ross
Tak for fine og hurtige svar.

Når det så er sagt, føler jeg mig lidt på herrens mark nu. Under jeres købsguide anbefales kun fra 19" og opefter. Skal man gå efter 20" (meget stort, i min verdensopfattelse), eller er det noget med at spørge efter et par 17"-anbefalinger? På den anden side må 19" være ok, eftersom de anbefales, og Yakken selv har en.

Martin Ross
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan få LGs HR-BF model i en 17" version også, så den synes jeg da helt klart du bør kigge på. Den hedder så bare L1770 i stedet. Du sparer en betydelig mængde penge, men vi har bare ikke så mange erfaringer med den - det er jo som sagt 19" skærmene der er mest fokus på.

I fladskærmsverdenen er det, ligesom alle andre steder, størrelsen der tæller, så selvom opløsningen er den samme, så går folk altså efter flere tommer før de går efter højere opløsning. Se eksempelvis på alle de indlæg vi har om 22" skærme, der trods alt kun har en opløsning på højde med en 20" skærm.
Af Scandal
Du skal også tage i betragtning hvor langt du sidder fra skærmen.
Hvis du sidder et stykke fra, synes jeg ikke at 19" er for lidt :-)

... Ellers kan jeg kun anbefale 20"
Den eksra plads man får ved at komme i 1600*1200 (eller 1680*1050) er svært at undvære når man først har prøvet det :-)
Af Martin Ross
Har kigget på L1770, men den er 'kun' -H, ikke -HR som 19"-udgaven, som, så vidt jeg kan læse ud af jeres tests, har en hurtigere responstid og en noget mere homogen bagrundsbelysning. Findes den i -HR, eller eller bør jeg kigge et andet sted efter nul baggrundslys, god reaktionstid og pænt design i 17"-klassen?