Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tommelomme
Jeg er ejer af Panasonic 42X10Y, som er indstillet efter Rasmus' testresultater. Jeg var fladskærmsnovice dengang, derfor var indstillingerne en kæmpehjælp.
Nu har jeg bestilt et Pana 50X60E til nogle bekendte (3807,- kr. hos Cinemagic, leveret til døren).
Jeg har lovet at hjælpe dem med opstilling og indstilling, og det forpligter jo.
Jeg har støvsuget nettet, men kun fundet et skærmbillede af hvidbalanceindstilling og en Picture Perfect Guide hos AV-Forums (http://www.avforums.com/home/pictureperfect_step1.html).
Er der evt. nogen i dette forum, der er faldet over kalibreringsresultater til X60 og vil dele disse?
PS. drømmer selv om et 55" VT70 eller VT80 ;) ;)
Af Nick_S
Ærlig talt er det ikke en svær skærm at indstille fornuftigt. Smid den i True Cinema billedprofilen og slå de tilbageværende billed "forbedringer" fra. Her tænker jeg Levende farve, skarphed og støjreduktion af forskellig art (langt det meste bør være slået fra i True Cinema profilen).
Meget mere skal der ikke til for at få et rigtig fornuftigt resultat.
Af tommelomme
Er der andre, der har bemærket, at DR TV er begyndt at sende i surround? Jeg kan vælge mellem Dolby PLII MOVIE og DTS Neo:6 Cinema. Jeg opdagede det i mandags da jeg så Frank Og Kastanjegården. Jeg har efterfølgende set de første 3 afsnit af Rejseholdet med DTS lyd
Dolby Prologic II og DTS Neo6 er begge et opmixet stereo signal.
Det er muligt med alle udsendelser. Det har været muligt i rigtig mange år, ligeledes på andre kanaler. Det vælges på Reciveren.

Surround Sound Enhancement: DTS Neo:6 can take two-channel stereo audio and upmix it into a six-channel surround sound format. It can also process 5.1 channel sources to enhance the listening experience in a 7.1 channel setup.

Dolby Pro Logic II transforms traditional stereo audio into 5.1-channel surround sound for a seamless listening experience full of presence and depth.
Det er ret mange år siden at de holdt op med at sende i Surround, der var mange der klagede over dårlig lyd fordi de åbenbart ikke kunne finde ud af at stillet TV lyden til stereo så det lydspor blev modtaget i stedet for, så derfor holdt de op med surround. De var ligelade med at der så blev klaget over at der ikke var surround.
Det var nu det samme signal, der blev modtaget, men de skød skylden på formatet og gik tilbage til ren stereo, uden det sikkert var det, der var årsagen til den dårlige lyd.

De formater, du har fundet ud af at bruge, er såkaldte opkonverteringer (kunstige), der ikke kan måle sig med de rigtige digitale surroundformater, hvor der er tale om diskrete kanaler med meget større kanalseparation og bedre lyd til følge...