Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kasperth92
Hej. Jeg har et Samsung plasma tv, modellen er en PS51D8005. Jeg har her det seneste stykke tid opdaget et problem som ikke altid har været der.

Hvis jeg ser en film eller serie, og der er en mørk baggrund og fx, en person foran den mørke baggrund. Når personen så flytter sig så hænger der en lys skygge på det sted hvor han har stået.

Hvis han for eksempel flytter sit hoved så er der et lyst omrids af hans hoved i 1-2 sekunder efter han har flyttet sig. Det går mig meget på for når jeg først opdager en fejl så lægger jeg mærke til den hele tiden.

Fjernsynet er købt for ca. halvandet år siden hos hi-fi klubben så der er stadig garanti.

Men vil lige høre om det er en fejl der er opstået eller om fjernsynet ikke fejler noget.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder som retention. Det er desværre meget normalt på plasma-tv og næppe noget du kan klage over.

Normalvist så er det dog ikke noget der kommer med tiden. Er du sikker på, at du ikke blot er blevet opmærksom på det nu, men at det muligvis altid har været der?
Af kasperth92
Er retention ikke ligesom burn-in ?.

For så er det ikke det der er galt, kan bare ikke forstå hvorfor et top-fjernsyn skal have en fejl jeg aldrig har set på tidligere og billigere plasma tv jeg har haft.

Ved ikke om jeg har forklaret problemet ordentligt men det er svært at forklare.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, de to ting er forskellige mekanismer. Retention er skærmens manglende evne til at udviske lysende elementer når skærmen bliver mørk. Burn-in er uens ældning af områder på skærmen, som forårsager lavere lysstyrke i det berørte område. Vi nævner ganske kort "retention "i vores artikel omkring burn-in:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835

Begge fænomener vil opstå på steder hvor der er meget kraftigt lysende elementer, men fejlmekanismen er altså forskellig.
Af kasperth92
Nå okay. Jamen så kunne det da godt lyde som om det var retention. Det går mig bare på da det ødelægger en god filmoplevelse for mig når det for eksempel er en film der er lidt mørk i det.

Men det er der jo nok ikke noget at gøre ved som du siger, tak for hjælpen

Bortset fra at det muligvis altid har været der så er det godt nok ringe at et sådant fjernsyn skal have et problem der er så tydeligt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Retention er faktisk et ret udbredt problem på plasma i almindelighed og Samsung og LG har traditionelt set haft større problemer med fænomenet end eks. Panasonic. Det er nærmere reglen end undtagelsen, desværre.