Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Købte mig sådan et tv i går og har så siddet og leget hele natten med opsætning af billedet.
Har prøvet at bruge den kalibrering i testen til LG LM760 på købsanbefaling, men ved ikke helt om jeg rammer rigtigt.

Kørte den der kalibrerings guide der er indbygget i tv'et som gemmes under Expert 1 og så ellers rette denne til efter testen af LM760..... syntes bare at billedet bliver en smule mørk i forhold til det jeg ser andre steder og er vant til (butikker, venner, mit gamle tv osv.)
Er det meget normalt at et kalibreret tv er en smule mørkere end et tv der bare er sat til? måske vi gerne vil have det lidt lysere end det faktisk er korrekt når man indstiller et tv efter øjet?

Jeg har slået ALT gejl fra i billede menu, som dynamisk kontrast, true motion og så videre, er det meget normalt at man bare slår alt dette fra og hvorfor, troede det var med til netop at give et bedre billede?

Sidste ting, syntes at når jeg ser en 1080p film, så er billedt faktisk så klart og flot at det mere ligner en dokumentar film, end en god action film... lidt som om at man sidder og ser Discovery.... er dette noget man indstiller sig ud af, eller er det bare sådan?

Håber nogle har nogle gode råd til at indstille mit tv og vil dele dem med mig herinde :-)

På forhånd tak.
kimbrink skrev:Sidste ting, syntes at når jeg ser en 1080p film, så er billedt faktisk så klart og flot at det mere ligner en dokumentar film, end en god action film... lidt som om at man sidder og ser Discovery.... er dette noget man indstiller sig ud af, eller er det bare sådan?
køber DVD film i fremtiden (B ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Husk at indstillingerne oftest skal gemmes for hvert enkelt input hver for sig. Hvis du har lavet en justering imens du så TV, så vil TVet nok køre med std. indstillingerne når du skifter til BluRay. Og ja, det er ganske sandt at du skal deaktivere alt det overflødige gejl TVet er forsynet med.
Af kimbrink
Torben Rasmussen skrev:Husk at indstillingerne oftest skal gemmes for hvert enkelt input hver for sig. Hvis du har lavet en justering imens du så TV, så vil TVet nok køre med std. indstillingerne når du skifter til BluRay. Og ja, det er ganske sandt at du skal deaktivere alt det overflødige gejl TVet er forsynet med.
Ja har lagt mærke til at når jeg køre den kalibrering på DTV så gemmer den det i profilen Expert 1, Expert 1 er så dan samme uanset om jeg er på DTV eller HDMI, men retter jeg det mindste i den, så bliver det kun gemt på det input jeg er på.

Håber nogle har lidt mere ind om opsætning :-)
kimbrink skrev:Købte mig sådan et tv i går og har så siddet og leget hele natten med opsætning af billedet.
Har prøvet at bruge den kalibrering i testen til LG LM760 på købsanbefaling, men ved ikke helt om jeg rammer rigtigt.

Kørte den der kalibrerings guide der er indbygget i tv'et som gemmes under Expert 1 og så ellers rette denne til efter testen af LM760..... syntes bare at billedet bliver en smule mørk i forhold til det jeg ser andre steder og er vant til (butikker, venner, mit gamle tv osv.)
Er det meget normalt at et kalibreret tv er en smule mørkere end et tv der bare er sat til? måske vi gerne vil have det lidt lysere end det faktisk er korrekt når man indstiller et tv efter øjet?

Jeg har slået ALT gejl fra i billede menu, som dynamisk kontrast, true motion og så videre, er det meget normalt at man bare slår alt dette fra og hvorfor, troede det var med til netop at give et bedre billede?

Sidste ting, syntes at når jeg ser en 1080p film, så er billedt faktisk så klart og flot at det mere ligner en dokumentar film, end en god action film... lidt som om at man sidder og ser Discovery.... er dette noget man indstiller sig ud af, eller er det bare sådan?

Håber nogle har nogle gode råd til at indstille mit tv og vil dele dem med mig herinde :-)

På forhånd tak.

Smider dig en pm senere med instillinger du kan bruge.
jones31 skrev:
kimbrink skrev:Købte mig sådan et tv i går og har så siddet og leget hele natten med opsætning af billedet.

På forhånd tak.
1000tak Jones.

Lige nu køre den med de indstillinger jeg har fået ved at køre LG's egen kalibrering, syntes faktisk det er rigtig godt, men bare en smule mørkt, men aner ikke om det bare er fordi jeg ikke er vant til et kalibreret tv eller om det faktisk er for mørkt :-)

Smider dig en pm senere med instillinger du kan bruge.
Nu har jeg brugt denne kalibrering jeg fandt på nettet.
Den ser ud til at være lavet af en der har testet RIGTIG mange TV igennem tiden og som virker til at have ok styr på det. Kan se den også ligger ret tæt på hvad flatpanel har kalibreret LM760 til.

Eneste jeg ikke helt følger er kant opløsning/Edge Enhancement, den sætter jeg til enten lav/høj da jeg syntes dette giver et meget mere skarpt billede.

Skarphed/shapness, den kan jeg se at Flatpanels har sat til 50 (100%), men dette er jo ellers noget af det gøgl som man plejer helt at slå fra?? Alle andre test er den sat til 20/25, så jeg har bare sat den til 25 som i denne kalibrering.

Jeg går ud fra at farve rettelserne i bunden er MEGET individuelt fra tv til tv, så disse kan jeg vel ikke regne ret meget med?

Post Calibration Settings: Gamut

Energy Saving OFF
Picture Mode ISF Expert 1
Backlight 41
Contrast 86
Brightness 57
H Sharpness 25
V Sharpness 25
Color 58
Tint G6
Super Resolution OFF
LED Local Dimming OFF
Dynamic Contrast OFF
Noise Reduction OFF
MPEG Noise Reduction OFF
Black Level LOW
Color Gamut STANDARD
Edge Enhancement OFF
Color Filter OFF
Color Temp WARM
GAMMA 2.2
Method 2 Point IRE
Pattern OUTER

Color Management System White Balance

Color Tint Luminance
Red 1 5 2
Green 3 6 0
Blue -10 -8 2
Yellow -2 -1 0
Cyan 3 8 1
Magenta -3 0 0
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er muligt at skarphedshåndtaget fungerer forskelligt på de to modeller, så 50 svarer til 0 og 0 rent faktisk er negativ skarphed. Skarphed skal skrues helt ned, så det ikke er aktivt.
Nu har jeg leget lidt med Skarphed og den funktion der hedder Kantforbedring og syntes lidt de gør det samme.

Når jeg køre skarphed fra 0 og op på 50 på en kanal hvor der faste billeder, så kan jeg tydelig se at f.eks hår eller græs, buske, træer lige bliver lidt skarpere. Man kan f.eks skelne hår imellem hinanden, hvor de på 0 bare flyder lidt mere sammen. Så ved at have den på 25 syntes jeg at jeg får et fint skarpt billede.

Kantforbedring gør lidt det samme, men med meget større effekt, det bliver alt som omrids af tekst, logo oppe i hjørnet og f tøj gjort mere markant.
Ved godt at folk siger man skal slå sådan noget som kantforbedring fra, men hvad er det negative ved at have det slået til?
kimbrink skrev:Ved godt at folk siger man skal slå sådan noget som kantforbedring fra, men hvad er det negative ved at have det slået til?
tror du kan bruge plastik operationer her, altså falsk forskønnelse for dem som vil. andre elsker bare den ægte vare.

længere er den ikke, så negativt er kun hvis du selv finder det skrækkeligt at se på og det lyder det ikke som, så hvorfor gøre som de andre ser/syntes.
lgowner skrev:
kimbrink skrev:Ved godt at folk siger man skal slå sådan noget som kantforbedring fra, men hvad er det negative ved at have det slået til?
tror du kan bruge plastik operationer her, altså falsk forskønnelse for dem som vil. andre elsker bare den ægte vare.

længere er den ikke, så negativt er kun hvis du selv finder det skrækkeligt at se på og det lyder det ikke som, så hvorfor gøre som de andre ser/syntes.
Okay så det "eneste" negative er at billedet bliver falsk "forbedret" og når jeg mener forbedret, så mener jeg at det helt kommer an på den som kigger om det er en forbedring eller ej. Nogle vil mene det er falsk og andre vil mene det ser super godt ud.

Tænkte nemlig på om det lavede noget negativt ved billedet, men det lyder det ikke på ud fra din post, altså ud over at nogle jo vil mene at et falsk "forbedret" billede er negativt :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, der er. Læs min post ovenfor.