Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Leth
Har været hos Hi Fi for at se billedet på Sharp. De havde et 37 RD1E hængende - fint billede som ville pynte i min stue.
Inden jeg trådte ind i forretningen havde jeg egentlig bestemt mig for et 37 XD1E - baseret på de fine anmeldelser har på siden - og så vente til næste sending kommer.
MEN så orienterede sælgeren mig om, at XD serien kører med 1080 linier mod 768 i RD modellen. Idet jeg primært skal bruge TV'et til almindelige tv-udsendelser og signalerne sendes med 768 linier skal der på XD modellen ske en omformning med mulighed for dårligere billede som resultat.
Han ville derfor anbefale mig at købe RD modellen! ;)

Hvad gør man så!!!

Hjem til Flatpanels og få råd og vejledning 8)

Hvad gør jeg nu?? :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvem har bildt dig ind at TV signalet kommer ind med 768 linier? Du får 576 linier med de signaler der er tilgængelige nu og selv med HD formaterne for du kun 720 linier. Så der skal ske en skaléring uanset hvilket TV du vælger.
Af Kief
Ja det er rigtigt. Signalerne som er 576 i og vil ikke have nogen videre betydning for dit valg af fjernsyn. Der ligger dog 2 ting i Fuld HD:

1) Hvis du ser HDDVD/Blueray vil du få glæde af den større opløsning da du så vil kunne se dine film i 1080p i stedet for 720p (1080i). Altså du vil have en flottere billede. Du vil derimod IKKE få bedre billede (eller værre) på fremtidige HD-signaler da de kører 720p. Ja de skal opskaleres til fjernsynets opløsning, men det vil ikke forringe kvaliteten noget videre.

2) Hvis du vælger at tilføje en computer kan den højere opløsning være interessant da du så vil kunne spille dine computerspil i eks. 1600x1080 (alt afhængig af hvad dit grafíkkort tillader)

Så hvis du står og skal vælge, så vil jeg ikke for alt i verden gå efter den fulde HD men tage mer-prisen i betragtning, og så vurdere om det er noget du ønsker at vente på. Er din beslutning ja, så er det bare at slå koldt vand i blodet. Er svaret nej, så løb du ned og få dig et nyt fedt fjernsyn :)

Uanset hvad så er det 2 super gode lcd skærme!
Af pana man
Det var nok ikke en forhandler jeg ville gå ind til igen, men klart, en "lille" løgn kunne jo måske sælge den gamle model, hvis man kan bilde en køber dèt ind. Mit råd: find en seriøs forhandler ! !
Mvh Pana man
Jeg stod selv i en lignende situation, da mit gamle Samsung LE-32M61 (købt i HiFi-klubben) gik i stykker. Samsung kunne ikke reparere TVet da det er en udgået model, hvorefter HiFiklubben tilbød ombytning til et andet TV til samme pris som jeg havde givet for det gamle (17.000). Mit valg faldt på Sharp 42RD1E, da de ikke fik XD1E hjem foreløbig.

Dette valg har jeg bestemt ikke har fortrudt. RD1E serien har lige som XD1E serien TruD kredsløb som optimerer gengivelsen af interlaced videokilder (SD TV, compostite video, RGB scart mv.). Slør og "judder" (hakken pga . konvertering af 24p til 50p/60p) er derfor stort set ikke-eksisterende ved afspilning af interlaced videokilder. RD1E og XD1E serien har også samme opgivede responstid og kontrast, når vi taler modellerne op til og med 42''.

Mit eneste kritikpunkt er, at TruD ikke virker på progressive videokilder (SD eller HD signaler over HDMI eller component), men det gælder også for XD1E serien. Der er derfor stadig en del "judder" ved DVD afspilning over HDMI eller Component. Jeg har derfor valgt at køre min Denon DVD over RGB SCART for at få blødere panoreringer selvom billedet bliver lidt mindre detaljeret. Men mig bekendt er det først den kommende generation af Sharp LCD som får TruHD kredsløb der også virker på HD signaler, så du vil ikke miste noget i den henseende ved ikke at vælge XD1E.

Alt i alt mener jeg ikke, at der er noget at hente for dig ved at vente på XD1E, hvis du primært skal bruge skærmen til at se almindelig TV på. Skal du bruge skærmen til Bluray eller HDDVD afspilning er situationen selvfølgelig en anden.