Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Xwingt65
Jeg har brugt en del tid på at læse diverse fora og indlæg angående tv den seneste tid, og har til min skræk læst en del om ir og burn in på sidste års panasonic modeller.

Jeg er ikke tv nørd overhovedet og har lidt svært ved at bedømme hvor voldsomt problemet er, altså om jeg som hr og fru danmark bruger vil opdage problemet.

Jeg har et g10e pt, der står til udskiftning snart.

Jeg ser tv i en ikke så oplyst stue, ofte kun 1-2 tiner ad gangen og som regel mest blue ray film og serier samt xbox spil.

Mit spørgsmål er så skal jeg være "bange" for at smide 19000 kr efter er vt60 tv? Jeg har læst om det og de færste anmeldelser og er virkelig tændt på at styrte ud og kaste mine penge efter der nu og her.

Ville i turde købe?

Hvis ikke det skal være vt60, hvad så? Samsung 8005 led? Wt60?
Af jones31
Køb du vil ikke fortryde. Du for et fantastisk billed. Du kan ikke få mere ud af plasma ud også derfor man stopper dem næste år fra pana. Sort niveauet kommet så langt ned, at det et det bedste du for fra dem nu og dele z modellen men så kun kommer i ikke så mange eksemplar.
Af Vaag
Jeg er den lykkelige ejer af et VT50, men har da bestemt set retention.

Du skal ikke vælge plasma hvis du ikke kan leve med at der kommer retention. Du skal tænke lidt over hvordan du bruger det (i hvert fald i starten) og acceptere at der kommer til at være nogle nætter hvor TV'et skal køre med "renseskærm".

Når det er sagt er billedet så rigtig behageligt, specielt til Blu-ray.

Hvis jeg må gi' dig et råd, så prøv at slå koldt vand i blodet og se om der ikke kommer noget fælles-køb.
Du er helt sikkert ikke den eneste, der er interesseret i de nye modeller og der er seriøse penge at spare.

Jeg har haft mit VT50 siden de udkom sidste år og ville ikke vælge andet idag, men det kræver som sagt at man behandler det ordentligt og accepterer at det har lidt "personlighed". ;)
Tak for svarene.

Jeg har ingen problemer med at tage hensyn til den særlige "karakter" som et plasma tv har.

Læste for i ævrigt også her til morgen på hdtvtest.co.uk forum at både t60 og gt60 havde forbedret ir, dog uden at fjerne problemet helt.

Så er det bare at nøjes med at se BD film og serier den første rum tid :-)
Af lgowner
jones31 skrev:Du kan ikke få mere ud af plasma ud også derfor man stopper dem næste år fra pana.
det mener du virkelig ikke. de stopper jo af økonomiske årsager, såhhh..
Af jones31
lgowner skrev:
jones31 skrev:Du kan ikke få mere ud af plasma ud også derfor man stopper dem næste år fra pana.
det mener du virkelig ikke. de stopper jo af økonomiske årsager, såhhh..
Nej de kan ikke få mere ud af plasma nu, så der er ingen grund til og forske mere i det. Det ypperste de kan nå er det i år og især med z modellen.
Af PeterD
Det er blevet bevist i mange test, både af såkaldte "eksperter" og i hobetal af testsider på nettet at plasma STADIG giver det mest NATURTRO billede, farver, sortniveau og "panoreringbillede" end LED.

LED giver mere skarphed, og "glat billede", men der kan så mangle dybte i billede og det hele kommer til at virke lidt "glat"...

At man ikke kan få mere ud af plasma og det er derfor Panasonic stopper...Tjaaa..Det giver et bedre billede end et tilsvarende LED. Vi dog stadig mene at så længe de ikke har implementeret KURO sortniveau i deres budgetskærme er der stadig plads til forbedringer..

For at få en ting på plads, så stopper Panasonic (måske) plasmaproduktionen pga. det ikke er økonomisk forsvarligt at sælge dem SÅ BILLIGT som de desværre skal for at kunne hamle op med (typisk) koreanerne..

Kvaliteten af en plasmaskærm på "rå billedekvalitet"er OFTE BEDRE end en LEDskærm..

At folk så vil købe en LEDskærm måske af mærket LG eller Samsung, er der nogle marketingfolk i Korea der er glade for..Folk får IKKE et bedre billede..

Har intet imod LG eller Samsung. Bare ærligt at den bedste kvalitet, plasma, forsvinder først med Pioneer og nu (måske) med Panasonnic..

PS. Elektronik SKAL være japansk!
jones31 skrev:Køb du vil ikke fortryde. Du for et fantastisk billed. Du kan ikke få mere ud af plasma ud også derfor man stopper dem næste år fra pana. Sort niveauet kommet så langt ned, at det et det bedste du for fra dem nu og dele z modellen men så kun kommer i ikke så mange eksemplar.
Øh, det er da noget sludder, du skriver. For det første aner vi jo ikke endnu, om de nu er så gode, som plasma kan være. På sidste års modeller led mange af deres modeller af ir og/eller burn-in. Det ved vi reelt ikke om dette års modeller også gør. Jeg ville vente på at høre brugernes vurdering på dette område, før jeg turde købe en 2013 model fra Panasonic.

For det andet, så stopper Panasonic med at udvikle på plasma, fordi de i flere år har tabt penge på deres plasmaskærme, hvilket jo ikke er holdbart i længden. Men jo de vil helt sikkert give et godt billede ift. konkurrenterne på fladskærmsmarkedet, men så meget bedre end andre er de trods alt ikke. Hvis ikke de fixer deres problemer med ir/burn-in på dette års modeller, ser Samsungs modeller mere tiltalende ud, efter min mening. Hvis de derimod får det fixet, ja så har ved en ny reference :)
Nåh jeg har klappet og kigget på både vt60 og f8005 idag. Kunne ikke høre nogen buzz eller nævne værdig blæserstøj fra vt60 i den næsten tomme butik.

Begge havde er virkeligt lækkert billede, så det er sku svært at vælge.
Af PeterD
Prøv at høre sælgerne om du "kan få et godt tilbud"....

Vil stadig sige VT60 pga. når du ser blueray..

Så film på et Samsung LED til 12.000 kr igår. Er det meningen at man skal blive "søsyg" når man ser film..Syntes at billedet "kørte rundt"i en "glat bevægelse" og der var lidt "lysfnidder" i hjørnet hvorimod når jeg ser på mit plasma er der ingen problemer, kun et perfekt sortniveau...Hvordan kan det være...?
Brugeravatar
Af edinger
Xwingt65 skrev:Nåh jeg har klappet og kigget på både vt60 og f8005 idag. Kunne ikke høre nogen buzz eller nævne værdig blæserstøj fra vt60 i den næsten tomme butik.

Begge havde er virkeligt lækkert billede, så det er sku svært at vælge.
Du må da vide, hvilken type billede, du foretrækker. LCD og plasma er trods alt stadig væsensforskellige, hvad angår det visuelle udtryk.
Jeg foretrækker helt klart plasma. LED bliver lidt for.....kunstigt er vist det rigtige ord.

Og at dømme efter problemer med ensformigt baglys på 8005, så er der vist ting med alle tv man kan ende med at slås med.
Brugeravatar
Af edinger
Xwingt65 skrev:Jeg foretrækker helt klart plasma. LED bliver lidt for.....kunstigt er vist det rigtige ord.
Jeg er ikke spor u-enig 8)
Xwingt65 skrev:Og at dømme efter problemer med ensformigt baglys på 8005, så er der vist ting med alle tv man kan ende med at slås med.
Desværre ja.