Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af NielsB90
Ny bruger her.

Jeg står i den uheldige situation at mit nuværende plasma har udviklet et problem, præcis én uge efter at købsgarantien udløb (2. gang dette sker) :( .. Den er ikke i stand til at levere sorte farver mere, og der er stort set ingen skyggedetalje - det hele flyder blot ud i en grå masse, når billedet der vises er tilpas mørkt. Den har været kalibreret efter CNETs anvisninger og jeg tog hensyn til break-in perioden, osv. Der er forresten tale om en PS50C353C1WXXE, i tilfælde af at der er nogen derude der har hørt om dette problem, og ved om det kan repareres (google har ikke været til hjælp).

Anyway - jeg magter ikke at se på det længere, så er i gang med at sondere terrænet efter en ny skærm. Jeg er studerende på SU, så prisen er absolut en faktor! Jeg har kigget lidt på Panasonic TX-P50ST50Y til 6999, som flere anmeldere har rost.

Jeg er ligeledes stødt på denne skærm: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... s60e535a3w
Er der nogen der ejer denne, eller kender til den? Har igen haft problemer med at finde anmeldelser/info gennem Google. Modelnummeret minder en del om mit nuværende TV, men jeg går ud fra at det er en nyere model? Hvordan er sortniveauet, og er det et anbefalelsesværdigt TV? Ved godt det er mange spørgsmål, men det er svært at danne sig et ordentligt billede ved at se på plasmaskærme i butikkerne.. Alt for lyst, og de er som regel ikke så godt kalibreret.

Har selvfølgelig også overvejet LED, men har ladet mig fortælle at man skal have fat i de bedre/dyrere modeller for at få dyb sort og generelt godt billede?

Er åben for forslag til gode skærme til billige penge. Er på jagt efter 50" og op.

TV'et skal bruges til blu-ray og til PS3/PS4 når den tid kommer. Det vigtigste for mig er evnen til at producere et godt sort-niveau. 3D, SmartTV, osv. er fuldstændig ligegyldigt.
Af DavidHimself
Den 60" du linker, kan på ingen måde hamle op med ST50'eren som, by far, er det bedste TV i sin prisklasse.

Mht, LED så er det svært at finde et TV der giver dig den dybe sort, og selv dyre LED'er kan have problemer med i jævnt lys. :)
Af NielsB90
Tak for dit svar :)

Ellers fristende med en 60" til den pris, men kan være man skal vælge kvalitet fremfor kvantitet. Hvordan er UT50Y og UT50E i forhold til ST50eren? De er en del billigere og er begge Full HD og 3D
Af PeterD
både led/lcd og plasma har fordele og ulemper...

mener at du (stadig) får at bedre billede ved plasma end ved lcd/led...uanset hvad sælgerne bilder dig ind...

Bare ærgeligt du har haft så mange problemer med din skærme..
Af NielsB90
Da jeg skrev mit oprindelige indlæg kostede den 6999 i begge Fona butikker i Aarhus. Jeg kan dog se at prisen er steget siden da.

Efter at have søgt nettet rundt, tror jeg at jeg ender med at købe en UT50. Den kan fås til et par tusinde mindre, og skulle have samme billedkvalitet som ST50eren så længe den ikke står i et fuldt oplyst rum. Hvornår kommer de nye Panasonic skærme på markedet? Har nemlig planer om at vente til det sker, og se om ikke prisen på UT50 falder endnu mere.
Af kronholm
Tror ikke du skal regne med de falder til under 5000 i Danmark. Til gengæld risikerer du at de bliver udsolgt. På det seneste er prisen steget lidt igen på den 50", så det er ikke engang sikkert den kommer ned på 5000 igen.

Mig bekendt kommer panasonic ikke med en ny UT-model (UT-60) og dermed kommer der ikke en erstatning som den skal konkurrere med prismæssigt.
Af NielsB90
Tak for svaret.

Jeg holder lidt øje med CDON og Komplett, da de stadig har +100 stk på lager.. Ringede til min lokale Panasonic Center og de sagde nemlig at de solgte deres sidste eksemplarer for 5000. Men kan være jeg bare må hoppe på vognen mens jeg stadig kan.

Du har ikke tilfældigvis erfaring med UT modellen? Er nemlig stadig en kende nervøs for genskær.
Brugeravatar
Af edinger
NielsB90 skrev:Hvornår kommer de nye Panasonic skærme på markedet? Har nemlig planer om at vente til det sker, og se om ikke prisen på UT50 falder endnu mere.
Det gamle mundheld gælder stadig:

- Hvornår er det bedst at købe?
- Når du har brug for det. Punktum.
Brugeravatar
Af edinger
NielsB90 skrev:Du har ikke tilfældigvis erfaring med UT modellen? Er nemlig stadig en kende nervøs for genskær.
Brugeren 'Skærmtrolden' har, så vidt jeg husker, et stk. TX-P50UT50.

Du kan jo prøve at sende ham en PM.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rettelse: Det er vist for resten XT50, han har.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Af kronholm
NielsB90 skrev:Tak for svaret.

Jeg holder lidt øje med CDON og Komplett, da de stadig har +100 stk på lager.. Ringede til min lokale Panasonic Center og de sagde nemlig at de solgte deres sidste eksemplarer for 5000. Men kan være jeg bare må hoppe på vognen mens jeg stadig kan.

Du har ikke tilfældigvis erfaring med UT modellen? Er nemlig stadig en kende nervøs for genskær.
Jeg har kun set den i butikken, så har ikke nogen erfaring med det her hjemme. Til gengæld har jeg haft et LG hjemme, som var som at sidde foran et spejl lige så snart tv'et var slukket eller det viste mørke farver.

jeg har selv tidligere fravalgt UT50 pga det med genskin, men min stue er også meget oplyst. Bl.a. fordi mine persienner er lavet af en stiv hindu, som der ikke havde indset at meningen med persienner var at det skulle stoppe lysindtrængning/muligheden for at kigge ind. Hvis du stadig havde kunnet købe ST50 til 7000, så ville jeg uden at blinke anbefale dig det fremfor et ut50 til de ca. 5500, ene og alene fordi man så slipper for de værste refleksioner. Til gengæld havde mine 2 St50'ere fra fona voldsomt meget buzz, som jeg heller ikke kunne leve med. Tyder på jeg er ved at blive gammel og gnaven.
Af NielsB90
Jeg takker endnu en gang :)

Som det ser ud nu, så er prisforskellen ca 2100 efter fragt er betalt. Det er alligevel en del når man er studerende. Skærmen vil være placeret modsat et vindue, men jeg bor i en kælderlejlighed uden så meget lys, og ser altid film med persienner nedrullet.

Men det kan være jeg må kontakte ham og spørge ham ad
Af mxl
Har lige bestilt TX-P50UT50. får den nok torsdag skal nok lige skrive herinde hvad jeg synes.
Af PeterD
Tillykke!! :)

Glæder mig til en detaljeret gennemgang af billedkvalitet/sortniveau/hudtoner/farvepræcision/brugervenlighed og opdateringshastighed samt værdi for pengene..

F.eks. kan du bruge en 10-skala..

Endnu engang tillykke!!! ;)