Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ice_hiboy
Hejsa

Mit LCD TV er så småt begyndt at gå i stykker. Så jeg går og leger med tanken om at skaffe mig en projektor i stedet.
Jeg ser ikke særlig meget "TV" så hvis der endelig skal ses film og spilles konsol spil så skal det sku være noget større end det er nu Jeg har kig på denne her http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=768355. Jeg ved ikke noget om lærred så jeg håber nogen kan hjælpe mig med hvilke mærker, om det skal være sort/hvidt, væg ophæng osv Kunne godt tænke mig det var ca 100 tommer med ved ikke om jeg sidder for tæt på eller noget.

Min plan so far er at ligge nogle penge til side indtil jeg har nok og har fundet det rigtige setup
Af Supergris
Om du sidder for tæt på, er jo svært at vide, når du ikke oplyser noget som helst om din indretning...
En tommelfingerregel jeg synes er god er, at du skal sidde ca. 1,5 gange væk fra lærredets bredde, hvis det er et 16 : 9, altså hvis lærredet er 2 m. bredt skal du sidde 3 m. væk...
Af ice_hiboy
Jeg kommer til at sidde et sted mellem 3 - 4 meter væk fra skærmen. Diminsionerne på lærred var heller ikke mit størsteproblem. Da jeg regner med at købe projektoren, sætte den op og smide det på væggen først for at få en fornemmelse for størrelsen inden jeg investere i et lærred. Det var mere de forskellige typer jeg er meget i tvivl omkring. Hvid/sort, kan jeg leve med et manualt, hvor skal jeg købe, hvad skal jeg kigge efter osv samt hvilke ophæng der er gode. Jeg tror bare jeg leder efter gode råd til en nybegynder :)
Af flemmingkirk
Jeg tror det er et godt valg til prisen. Du får FULL HD, 3D og W1070 er udrustet med en såkaldt short-throw optik, som giver et stort billede på kort afstand. Der er også LENS-SHIFT og mulighed for ISF kalibrering.
Af flemmingkirk
flemmingkirk skrev:Jeg tror det er et godt valg til prisen. Du får FULL HD, 3D og W1070 er udrustet med en såkaldt short-throw optik, som giver et stort billede på kort afstand. Der er også LENS-SHIFT og mulighed for ISF kalibrering.
Den nævnte projektor kan også købes i HIFIKLUBBEN og her har du mulighed for at se den i aktion inden du køber... samt kigge lærred.
Af DavidHimself
flemmingkirk skrev:Den nævnte projektor kan også købes i HIFIKLUBBEN og her har du mulighed for at se den i aktion inden du køber... samt kigge lærred.
Den er godt nok 1.000,- dyrere der end andre steder :) men du kan kan helt sikkert få et godt kig.

Med hensyn til lærred - projektoren kan lave et 100" billede allerede fra omkring 3 meter (og 120" fra omkring 4 meter) og vil på denne afstand faktisk klare sig godt, selv i relativt oplyste rum. Det lærred du linker ser umiddelbart rigtig fornuftigt ud.
Af ice_hiboy
Jeg har kig på enten det 100" eller 125" http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=653737

Men jeg regner med her om et par måneder at købe en projektor, sætte den op og så se hvor stort vil passe ind i rummet, for så bagefter at købe et lærred.

Hvad med ophæng, nogen ting jeg skal være opmærksom på ?
Af DavidHimself
Der er ikke kæmpe forskel på ophæng - der findes selvfølgelig nogle af tvivlsom kvalitet, men der er heldigvis langt i mellem dem, og "metoden" er universel.

Du har ikke allerede et overblik over om hvor langt projektoren kommer til at hænge fra lærredet?
Af Mr.DJ
Mig bekendt, får du mest lærred kvalitet/bekvemmelighed for pengene hos HiViLux. Især hvis du kan lide tabtension lærreder(som plejer at koste på den dyre side af 10k)! Link = http://www.hivilux.de/shop/index.php?ca ... reens.html ;-)
Af ice_hiboy
Jeg er ikke lige klar på at smide så mange penge efter et lærred må jeg lige indrømme, dette er trådsalt første gangs køb og vil lige se hvordan det hele spiller først :) og jeg er ikke den skrapeste til tysk :P

Der kommer til at være godt og vel 4 meter fra sofa/sidde plads til væg hvor billed skal være. Projektoren kommer til at være ca en meter længere væk så ca 5 meter fra der hvor projektoren skal sidde til den væg billedet skal være på. Hvis de tal gav nogen som helst mening for nogen :P
Af flemmingkirk
DavidHimself skrev:
flemmingkirk skrev:Den nævnte projektor kan også købes i HIFIKLUBBEN og her har du mulighed for at se den i aktion inden du køber... samt kigge lærred.
Den er godt nok 1.000,- dyrere der end andre steder :) men du kan kan helt sikkert få et godt kig.

Med hensyn til lærred - projektoren kan lave et 100" billede allerede fra omkring 3 meter (og 120" fra omkring 4 meter) og vil på denne afstand faktisk klare sig godt, selv i relativt oplyste rum. Det lærred du linker ser umiddelbart rigtig fornuftigt ud.
Ahh knap 700,- dyrere... HIFI klubben giver så også 2 års garanti på pæren.
Af DavidHimself
flemmingkirk skrev:Ahh knap 700,- dyrere... HIFI klubben giver så også 2 års garanti på pæren.
De 2 år er jo en "gratis" udtalelse, når det 'kun' er op til 2.000 timer - jeg har ikke hørt om så korte levetider siden 2003.
Jeg har endnu til gode at have en pære der dør bare nær så hurtigt :) Det hurtigste jeg har oplevet (ikke kun hos mig selv men i omgangskredsen) var 4.700 timer lige knap. Men det kan selvfølgelig være værd at tage med.
Af allo
husk højttalere ;)