Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Konen og jeg går og vil gerne skifte vores 5-6 år gamle 42" panasonic plasma ud til et 55" LED eller alternativt plasma. Vi skal bruge et tv til børnene ude på gangen - og havde derfor tænkt vi kunne købe nyt til stuen og flytte det gamle derud.

Vi har snakket meget om Samsung ES8005 (grundet anbefaling herinde, design, funktioner, tablet, 3D og meget andet) - som man som bekendt kan få for lige under de 15.000. Alternativt har jeg overvejet et Sony HX855 da det nok vil snakke bedre sammen med min receiver (Sony STR-DA5300ES) og eventuelt også med min PS3.

Mit "hemmelige" mål er samtidig at skille mig ad med YouSee's elendige samsung-boks og så i stedet benytte PVR og XBMC + backend til at overtage optagelse samt pause-funktion OSV (må desværre undvære start-forfra så).

Nu kommer jeg bare i tvivl. Der varer ikke længe til den nye generation af TV kommer - så skal jeg vente og se hvad markedet byder på, eller skal jeg bare kaste mig ud i det med det samme?

Jeg hører snak om dual tuner hvilket i mine øjne er meget interessant - og den nye 4xHD opløsning kunne selvfølgelig også være interessant når vi er oppe i de tommer - men omvendt, så er jeg ikke sikker på jeg vil se forskellen. Derudover synes jeg mest jeg hører en masse varm luft som jeg ikke helt kan gennemskue om hører fast til noget i den anden ende.

Hvad er jeres anbefalinger/oplevelser? Skal jeg vente lidt længere - eller skal jeg bare rende ud og købe TV'et med det samme?

Mvh. Karsten
Af Daniel Buje
Hvor er det sjovt, jeg er i præcis samme situation som dig, og har overvejet de samme tv(!) dog har jeg besluttet mig for at vente til de nye modeller også ofre de par tusind extra! Jeg er især hooked på Panasonic' nye wt60! Dog glæder jeg mig til at se hvad lg kommer med!
Af DavidHimself
Man kan ALTID få overbevist sig selv om at man skal vente liiige lidt længere.

De nye kommer snart -> de nye falder snart i pris -> nu er de ikke nye, mere men falder i pris -> De nye kommer snart ;)

Det er svært at finde "the sweet spot" :)
Af Vinterbird
Er forventningen at de nuværende 2012 modeller ikke vil falde yderligere i pris, eller er det et waiting game indtil nogen skal have tømt lageret for alvor?
Af Daniel Buje
Vinterbird skrev:Er forventningen at de nuværende 2012 modeller ikke vil falde yderligere i pris, eller er det et waiting game indtil nogen skal have tømt lageret for alvor?
De priser du finder på tv'ene på nuværende tidspunkt er ved at være det laveste de bliver solgt til. Det skal ikke udelukkes at hvis du venter en måned, at du kan spare et par hundrede, men hvis vi kigger på pris udviklingen jævnfør samsungs d serie (sidste år / 2011) så faldt den ikke markant i pris fra januar -> marts.

Det eneste du kan komme ud for, er at du ikke kan få fat i den ønskede model, fordi butikkerne bliver jo ikke ved med at fylde deres lager op, når de nye modeller er så tæt på.

Men som der også bliver nævnt, du kan altid vente, og vente og vente og...
Af Gunraf
Smut ud i en butik og få købt dig en 55ES8005.

Har den selv, og er meget tilfreds med skærmen. Så en anbefaling herfra.

Og som du allerede nævner, er den anmeldt herinde og anbefalet, men det er den jo også mange andre steder :)
Af Bent odense
Hvis du vælger køb af 2013 modeller,så er det en god ide at vente til de har fået en test.Ellers så bliver det barer gætværk,hvordan de forskellige tv-modeller har til sammenligne af gode eller dårlige sider.
Af PeterD
AAARRGGHH.....Det bør ikke være muligt at gå ustraffet væk fra Panasonic fremragende billedekvalitet, men mindre ja..det er S8005...

Nu må konen lige komme på banen og tale dig til fornuft... :)
Af holle
Jeg ville undgå Samsung ES8005 af flere grunde.
Lyden er elendig, velsagtens fordi panelet er så smalt. For at kompensere herfor købte jeg et Samsung HT-ES8200 lydanlæg. MAn havde hos alle forhandlere jeg havde talt med inden købet fortalt at lydanlægget var fuld integrer bart med ES8005.
Efterfølgende har jeg kontaktet Samsung Support 4 (fire) gange og fået 4 (fire) forskellige svar. En sælger fra Samsung DK oplyser nu, at det ikke er muligt at integrere lyd og tv, så jeg slukker på kontakten for at have lyd, når jeg tænder.
På baggrund af ovenstående kan jeg ikke anbefale at købe Samsung, som jeg før har været stor tilhænger af.
Kontakten til Samsung Support er meget omstændelig, du skal oplyse de samme ting flere gange inden du kan sende din forespørgsel.
Af swedchef
holle skrev:Jeg ville undgå Samsung ES8005 af flere grunde.
Lyden er elendig, velsagtens fordi panelet er så smalt. For at kompensere herfor købte jeg et Samsung HT-ES8200 lydanlæg. MAn havde hos alle forhandlere jeg havde talt med inden købet fortalt at lydanlægget var fuld integrer bart med ES8005.
Efterfølgende har jeg kontaktet Samsung Support 4 (fire) gange og fået 4 (fire) forskellige svar. En sælger fra Samsung DK oplyser nu, at det ikke er muligt at integrere lyd og tv, så jeg slukker på kontakten for at have lyd, når jeg tænder.
På baggrund af ovenstående kan jeg ikke anbefale at købe Samsung, som jeg før har været stor tilhænger af.
Kontakten til Samsung Support er meget omstændelig, du skal oplyse de samme ting flere gange inden du kan sende din forespørgsel.
Jeg er glad for dit input, men så vidt jeg lige kan tolke er der 2 årsager til du ikke anbefaler det. Support og lyd. Angående lyd har jeg mit nuværende TV sluttet til en surround-receiver og har en Logitech universalfjernbetjening der tænder op for hele mit setup hver gang jeg skal bruge det - jeg vil gerne have ordentlig lyd på. Det har jeg som udgangspunkt ikke tænkt mig at ændre på.

Angående support, så forstår jeg godt din frustration, men har en nagende mistanke om at spørger man rundt omkring finder man andre der har haft samme oplevelser med de andre producenters support.

Jeg har også overvejet ST50 en anelse da der jo er omkring 4000 at spare - mange penge - og det stadig skulle være et godt tv. Men så skal jeg købe 2 par brillere mere end med samsung - og med samsung får jeg jo desuden en tablet med - sidstnævnte er dog svær at værdisætte for mig da jeg ikke lige leder efter en.

Dog har Samsung en meget høj WAF (Wife/Woman-Acceptance-Factor) da den jo har et lækkert design - og billedkvaliteten tror jeg ikke hun har så meget behov for - de unge mødre behøver ikke så høj billedkvalitet.

Hælder stadig kraftigt til Samsung. Kan se herinde at HX855 er anbefalet, men 3D kvalitet er nævnt som en ulempe - selvom det jeg så i butikken nu var ganske fint set med mine øjne.

Lad endelig høre flere input.. tror nok jeg køber nu her snart da den næste generation (som nævnt herover) først skal testes - først skal ned i pris - og så er vi alligevel ved at være henne hvor jeg skal overveje NÆSTE generation.. det eneste der kan få mig til at tvivle hvilken generation er den forbandede twin-tuner (det kunne altså være sweeeeeet) :)
Af Lindberg
Hvis jeg var i dine sko ventede jeg og købte et tv med 2 tunere. Vi taler om max 2 måneder.
Af PeterD
Også lige mig...Hvis jeg nu allerede var i dine sko.... ;;) Det er jeg ikke, da jeg bruger st. 43... :s

Men hvis jeg nu var :)

For det første: Så havde jeg holdt pungen/kortet i lommen...

For det andet: Så havde jeg holdt mig til Panasonic skærme. Ja ved godt at Samsungs tynde design tiltaler en masse folk og de er prisvenlige....MEN....

Fremragende skærme. Men.

For der er et men...
Af zappedronningen
Hvis i køber ST50 må i hellere købe de unge mødre på dvd samtidig :p . Kanal 4 logoet var det rene gift for mit VT50, selvom jeg kun så kanalen 45 min om ugen.
Af holle
Jeg håber ikke at de andre leverandører af fladskærme har en support afd. på højde med Samsungs? Samsungs er fornærmende dårlig. Kan ikke forestille mig, at den kan være dårligere. Omkring 3D så finder jeg det interessant, men forestiller mig ikke at jeg vil sidde en hel aften med special briller på??
Træls at alle andre end lederne i Samsung DK er af den opfattelse, at Samsungs komponenter, uden undtagelse , er integrer bare med hinanden.
Havde et fladskærms tv fra Samsung før dette, men køber ikke Samsung mere. For at det ikke skal være løgn, så har en dvd netop sat sig fast i CD deck'en til HT-ES 8200 anlægget, så nu bruger jeg de indbyggede højttalere i fladskærmen