Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære alle

Jeg har netop købt et 50PA550T og må indrømme jeg er forbavset over hvor meget man får for pengene efterhånden.

Men, jeg har 2 spørgsmål:

1: Kender nogen til nogen anmeldelser af TV'et, hvori der er guide til at få det kalibreret?

2: Når jeg slutter min Macbook til HDMI indgangen, og sætter Macbooken til at sende i 1080p, så er der en sort bjælke i hver side af fjernsynet. Til at starte med var der også bjælker i toppen og bunden, men det var en indstilling på Macbooken, som kunne få det til at fjerne sig (Underscan slåes helt fra).
Men der er stadig sorte bjælker i siderne, når den står på 1080p. Jeg prøvede så for sjov at sætte den til 720p, og så gik den ud og fyldte hele skærmen.
Skærmen er jo i 1080p, så jeg kan ikke forstå hvorfor jeg skal sætte computeren til at sende signalet/opløsningen i 720p?

Har nogen en forklaring på dette? Eller har nogen prøvet noget lignende på andre TV?
Af BrunoB
Jeg så lige din tråd.
I en anden tråd refererer jeg til en afprøvning af 3 TV som game monitors.
http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=28292

I den nævnte artikel jeg refererer fra bemærkes der at såvel Amds som nVidias driver fejlagtigt indfører underscan så der opstår sorte bjælker som default.
Hvis dit problem er det samme på Macen så skal du ind i grafikdriveren og indstille skaleringsfunktionen /desktopsize til den rigtige størrelse.
Blot en tanke ;;)
Af Rednalyn2
Hej Bruno

Tak for din besked.

Underscan er slået helt fra, og det fik fjernet bjækerne i top og bund, men ikke dem i siderne, så længe opløsningen står på 1080p. Så snart jeg sætter den på 720p, så forsvinder de sorte bjælker i siden, og den fylder nu hele skærmen.

Kan det have noget med pixelmapping at gøre? Måske er fladskærmens opløsning kun 1024*768, men så burde det vel ikke hedde 1080p?
Af Rednalyn2
Tjekkede lige specs på komplett.dk, og det er 1920 x 1080, så det jeg skrev før er tilsyneladende ikke problemet.
Af BrunoB
Hvis vi nu går ud fra at fejlen er nogenlunde tilsvarende de Amd/nVidia driver fejl jeg refererede til (hvor auto/default settings giver underscan/bjælker) så kan det at du sætter den til den forkerte værdi 720 evt resultere i at din skærms driver bliver nødt til at configge en anden værdi end sin sædvanlige auto/default værdi der giver bjælker.

Hvis jeg var dig ville jeg lege lidt med manuelt at indstille puteren/driveren til nogle værdier lige i nærheden af den opløsning som din skærm reelt har(1920 x 1080).
For at se om du kan "snyde" driveren til at fjerne o/underscan. :o
Af Rednalyn2
Jeg tror helt sikkert du har ret i, at sådan noget kan være årsat til sorte bjælker.

Dog har jeg i indstillingerne slået underscan fra (hvilket hjalp på de vandrette sorte bjælker i top og bund), så tror ikke længere det er der problemet ligger, men skal selvfølgelig ikke afvise det. Det med manuelt at sætte opløsningen, det er desværre ikke noget jeg er i stand til at kunne efterprøve.

Kan der være andre årsager?
Af BrunoB
OK for at forsøge at være mere præcis så kan jeg se (hvis jeg bogstaveligt bruger en lup:-) i den artikel jeg refererer til at de er inde i scaleringsfunktionen for digitale-/HDMI-skærme og manuelt indstille skyderen for o/underscan. i nVidia driveren hedder det o/underscan i menuen skrivebordsgrösse(størrelse).
Denne indstillingsmulighed må der også være på em Mac.
O_O
Brugeravatar
Af A 666
Har du prøvet at lege med TV'ets scan funktioner ? Der er en setting der hedder "just scan", prøv den.

Har også købt samme model, fedt tv !
Af Rednalyn2
Hvor finder du den setting henne?