Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg vil gerne starte med at indrømme, at jeg er stået totalt af på TV-markedet de sidste år, og efter at have læst en del forskellige tråde herinde er jeg kun blevet en lille smule klogere.

Sagen er den, at jeg virkelig gerne vil have et nyt TV, men som studerende har jeg ikke kassen for tiden.

Grunden til de 50" er pga. afstanden fra min siddeplads i stuen og over til skærmen. TV'et skal bruges til film og kabeltv. Min PS3 står og samler støv, og den skal der ikke tages hensyn til.

Jeg har overvejet følgende:
LG 50PA550T
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=746310#extra

Det er billigt og har fået en del ros herinde.

Men så faldt jeg over det, jeg tror er storebroderen:
LG 50PA6500
http://www.redcoon.dk/B372757-LG-ELECTR ... _Plasma-TV
Jeg aner intet om det, og er ikke blevet specielt meget klogere af at søge på det i forhold til 50PA550T. Er det bedre?

Til sidst så jeg så denne model:
Panasonic TX-P50UT50E
http://www.redcoon.dk/B369865-Panasonic ... _Plasma-TV
Mit nuværende TV er et 4 år gammelt Panasonic TH-37PX80E, som jeg har været meget glad for.
Men vil det betyde noget for mig, at det er E-modellen? Og er det de ekstra penge værd?

Håber I kan hjælpe og I må endelig stille spørgsmål, hvis der er noget, jeg ikke har uddybet ordentligt!
Af kronholm
Lg pa6500/lgpa650t har mig bekendt det samme billed som pa5500/pa550t. Den eneste forskel er vist et ekstra hdmi stik på 6500/650t'eren, og en mindrr, ubetydelig design forskel. Begge tv vil formentligt have bedre billede end det du har i dag. Og jo flere penge du giver, desto bedre billed. Generelt. Du må selv ud og vurdere hvad du har behov for.
Af Mfede
Jeg ved godt, at billedet bliver bedre, men jeg ville gerne høre folks egne vurderinger i forhold til, om det er værd at smide det ekstra for Panasonic'en.

Tak for info ang. LG'erne.
Brugeravatar
Af A 666
Modtog LG 50PA550T i torsdags og er blevet positivt overrasket!

Til den lave pris er det et sindsygt godt køb hvis du spørger mig!

Jeg er ikke den vilde tech geek inden for TV, men har dog arbejdet i electric city og el mutanten's tv afdeling i en år række, så jeg vil mene jeg har et okay sammenligningsgrundlag.

LG 50PA550T skulle erstatte et 8 serie 47" philips LCD som er 2 år gammelt. Jeg vidste godt at plasma generelt havde bedre og mere naturlige farver, men det er over alt forventning langt bedre end det forhenværende LCD TV.

Har fået set et par 1080p film via PC og det ser bare pisse godt ud, meget naturligt billede. Det klare panoreringer rimeligt godt efter jeg fik det sat til 60hz i stedet for 50hz som de af en eller anden grund stod til da jeg først koblede det til PC'en.

Retention i starten var værrer end jeg havde forestillet mig, efter den havde stået på 9'eren i 30mins tid, var der tydeligt spor efter 9 logoet. Det tog længe om at forsvinde, ca 20min vil jeg tro.
Jeg har siden hen kørt nogle timers burn in wash http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... n-p-plasma
, set nogle flere film og kigget en del blandet TV. Allerede nu er retention langt mindre end i starten, Kanal logo'er osv forsvinder nu inden for kort tid(1-2min).

Tv'et ser i øvrigt skide godt ud(bedre end på billederne), meget enkelt og stil rent og tilmed meget tyndt af et plasma TV at være. Tyndere end low end LED TV.
Strømforbrug er opgivet til 130w, hvilket er lavt for et plasma TV i den her størelse. Varme udviklingen er relativ lav også.

Plasma buzz er der, men det er ikke noget der genere og er kun(for mig) hørbart når der godt med knald på en lys farve og lyden er mute'ded(nyt ord)

Jeg er vildt imponeret over at have fået så fedt et 50" TV til 4k. ;;)

Jeg kan ikke svarer dig på om du vil synes det er det værd at smide flere penge for et bedre panasonic TV(eller et andet mærke).
Til mit forbrug og det jeg skal bruge TV'et til - Film,spil fra PC og lidt TV er det ikke det værd at smide flere smackers efter et bedre TV. Skulle jeg smide flere så blev det 6500 kr for 60" udgaven af samme model.

Du får ikke noget bedre på 50" m.full hd med mindre du giver væsentligt mere.
Af Mfede
Tak for din erfaringer A 666. Synes det lyder lidt voldsomt med retention, da jeg ikke havde så store problemer med mit nuværende i starten.

PeterD: Kan du komme med en uddybende forklaring på, hvorfor det lige skal være den model du linker til? Jeg er glad for Panasonic, men jeg er ikke i tvivl om, at LG også kan lave gode TV, og hvis billedet er bedre på LG'et vil jeg hellere have det.
Af kronholm
Personligt ville jeg aldrig have et tv større end 42", uden at have Fuld hd.

Jeg stod selv mellem valget af panasonic UT50 og LG pm680t. LG'en var lidt billigere, og samtidig var det også spækket med funktioner. Det mangler intet det tv. Til gengæld er billedet nok bedre på panasonic, i hvert fald med sortniveauet, men for mig var det ikke altafgørende. Jeg er nok heller ikke så krævende som de fleste herinde. :)

Hvis det var mig, og jeg var ligeglad med smart-tv m.m., havde jeg taget chancen med det PA550T. Eventuelt dette 60" LG http://www.cinemagic.dk/shop/lg-60pa650 ... 9992p.html
Af Mfede
Jeg er fuldstændig ligeglad med smart-funktioner og 3D.
Billedet er klart det vigtigste for mig, og jeg har ikke brug for mere end 50".
Kunne dog godt tænke mig, at der var en person herinde, som både havde set Panasonic TX-P50UT50Y og LG PA550T og kunne sammenligne dem.

Hælder lidt til at prøve LG'et, men er godt nok ikke sikker..
Af PeterD
Panasonic fordi du SER tv/bluray. :)

-Farver/ansigtstoner
-Sortniveau.
-Panasonic Menu

http://www.avforums.com/reviews/Panason ... eview.html

Hmm..Det eneste jeg umiddelbart kunne finde på LG er noget fra recordere: :s

http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... g-50pa550t

men se om du evt. kan finde en kalibrering, da det lige skal indstillet korrekt for at give et fornuftigt billede.

Folk skriver bl.a.
'"Har lige fået et ind af døren, og fået sat det op. Der er en del rententation på i starten, så jeg kan godt mærke jeg skal være meget forsigtig i starten. Billedkvaliteten virker ret god so far. Jeg er ikke helt vild med farverne, men jeg har ikke været særlig dybt i billedkalibreringen endnu - og det jeg har ændret har primæret været at skrue ned for kontrast og brightness for at reducere risikoen for burn-in.

Jeg gik fra et 37" Panasonic PX70, og vil umiddelbart mene at billedkvaliteten er nogenlunde sammenlignelig, men det er kun ud fra de første par timers kiggeri, uden reel kalibrering. Jeg er absolut tilfreds so far. Designet er lækkert, menuerne er trælse(men jeg kører alt medie igennem mit Apple TV, så så længe den booter ind på HDMI skal jeg aldrig se dem når alting er sat op), og billedet ser godt ud."

Bevares det kan være et "Lucky Punch" med LG. Syntes bare ofte der er problemer med mærket efter 1-2 år..Det kan dog være de er blevet bedre.. :D O_O

Lige meget om du vælger det ene eller andet. Kør lyden over højtalerne/ eller gennem hovedtelefoner ( Sennheiser er vel stadig de bedste). Især ved sport eller koncerter. Så for du en bedre oplevelse.. ;)

PS. Kender ikke redcoon.dk så godt. Ville dog hellere give f.eks. 300 kr. mere og så købe hos et "måske noget større/mere kendt firma som komplett.dk, fona.dk eller Elgiganten.dk. Et sted hvor de BÅDE har netsalg og en fysisk butik, HVIS uheldet skulle være ude...

Men det er bare mig 8)
Af zappedronningen
Mfede skrev:Tak for din erfaringer A 666. Synes det lyder lidt voldsomt med retention, da jeg ikke havde så store problemer med mit nuværende i starten.

PeterD: Kan du komme med en uddybende forklaring på, hvorfor det lige skal være den model du linker til? Jeg er glad for Panasonic, men jeg er ikke i tvivl om, at LG også kan lave gode TV, og hvis billedet er bedre på LG'et vil jeg hellere have det.
Hvis du synes A 666s erfaringer mht retention lyder slemme, så hold dig fra Panasonics 2012 modeller.
Min og flere andres erfaring med bl.a VT50 og ST50 er, at der er slem retention selv efter 6-7 måneder. Mit kunne efter 4-500 timer stadig ikke tåle 2 serieafsnit om ugen på f.eks Kanal 5, selvom jeg havde det tændt 40-50 timer om ugen og nedsatte kontrasten meget. Mørke skygger efter den hvide del af logoerne kunnne ses i dage eller uger. Jeg lånte så forhandlerens demo, der ikke var helt så slem, men 3-4 serieafsnit fordelt på et par dage eller et par skiskydningskonkurrencer i weekenden på Eurosport efterlod de genstridige mørke skygger.

Peter har mig bekendt ingen erfaring med 2012 modellerne, men baserer sine endeløse lovprisninger af Panasonic på anmeldelser og sin 2010 model.
Af AndreasL
Har fine erfaringer med Panasonic :)
Af Mfede
PeterD:
Det du foreslår har ikke Full-HD, og det skal det altså have, når det er 50".

Jeg har hørt, at det skulle være blevet slemt med retention på de nye Panasonic-modeller, men jeg har læst meget forskelligt. Er forskellen bare meget stor fra model til model?

Der ligger desuden indstillinger til LG'et herinde et sted. Det er jeg i hvert fald stødt på.

Valget står stadig mellem TX-P50UT50Y og LG PA550T. Der må da være en eller anden herinde, der har set begge i aktion? :)
Af PeterD
@zappedronningen

Det kunne jo være man har fået nyt tv... 8)

Men lad det nu ligge...Jeg gider ikke endnu en diskussion om hvilke mærke man selv syntes der er bedst...

Du kan jo se herinde at det IKKE kun er mig som har gode erfaringer med Panasonic skærme.

Igen: Valget er dit. Du må hjertens gerne vælge LG for min skyld. Ingen problemer. Men hvis du spørger mig hvilken en JEG ville have valgt så ligger det lige til højrebenet...

Husk nu at indstille det korrekt når det kommer hjem i stuen..

Ja, Full HD er godt, men det kommer bestemt også an på det PANEL som sidder i skærmen...De gode marketing folk kan jo bilde os meget ind..

Du må for GUDS SKYLD ikke vælge et tv bare fordi den har et flot billede i butikken..
Af Mfede
Jeg er udmærket klar over, at det kommer an på panelet, men Full HD har i den grad også noget at skulle have sagt, når vi når op i den størrelse.

Jeg ved godt at Panasonic er rost voldsomt herinde, og jeg har også været glad for mit eget. Men derfor er jeg ikke så naiv at tro, at andre producenter laver dårligere fjernsyn.

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at indstille det TV jeg får, når det kommer hjem i min stue. Folk herinde plejer jo at have ret godt styr på den slags :)