Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kongs
Hejsa,

Jeg skal købe et nyt tv til stuen, da mit gamle tv ikke kan vise HD-kanaler pga. forkert tuner i forhold til den Yousee bruger. Og det bliver jo endnu værre d. 12/2, hvor de stopper med at sende i SD.

Jeg er interesseret i en god skærm og flot design. Jeg ser en frygtelig masse sport(fodbold, håndbold, nfl osv.) og ellers er det almindelig brug med diverse programmer og film.

Skærmen skal min. være 37'' og koste max. 5.000 kr.

Nogle forslag eller ting, jeg skal gå efter?
Af lgowner
købsanmeldelserne er sikkert et godt sted at starte, når du starter uden nogen særlige ønsker.

og der er vist ingen yousee ejere som mister SD signalet 12/2. det er vist forkert læst? måske lokalt for antenne forening men ikke yousee.
Af PeterD
Gode forslag hvor BILLEDET er godt, er en plasma skærm. Den er bedre end LED/LCD til sport pga. ofte bedre sortniveau.
Plasma skal du vælge fordi ansigtstoner og farver er neutrale/realistiske og så får du mere for pengene hér end hvis du vælger et LED/LCD.

Hvis du har en MEGET LYS STUE og solen rammer skærmen/genspejling fra vinduer, kan en plasmaskærm dog virke "lidt som et spejl", men om aftenen SLÅR DET KLART LED/LCD på billedkvalitet...så køb nogle persienner eller gardiner hvis du SER MEGET TV EN SOMMERDAG, hvis du vælger plasma..

En god 42" skærm koster ca. 3500-4000 kr.
Mere behøver du ikke betale for et fornuftigt billede. Nogle gange er der særdeles fornuftige tilbud, som beskrevet nedenfor. Bemærk dog at de hurtigt kan være udsolgt.

Sport. Film/Bluray. God Skærm.=Panasonic plasma. Hvorfor? Fordi du, når du lægger Billedekvalitet, Farver, Sortniveau, Betjening af brugermenu (EPG Guide) får mest for pengene hér.

Generelt med fladskærme: Går du MEGET op i GOD LYD når du ser film/spiller konsolspil: Kør lyden over dine stuehøjtalere eller hovedtelefoner så bliver det bedst.
Det er begrænset hvor god lyd producenterne kan putte i de FLADE skærme....

Spiller du meget konsolspil=Vælg en LCD/LED skærm...

Muligheder:

42" til 3000 kr.

http://www.fona.dk/elektronik/elektroni ... 0600041230

42" til 2800 kr. (Netkøb)

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... CERUNNERDK

Der findes også en 42" C3 og 42" UT50 hos Redcoon.dk Dog kender jeg ikke dette firma og vil foreslå dig at holde dig til "store" butikker som Fona, Elgiganten (også billige på nettet) eller Komplett.dk (Netbutik I Kbh.)

PS. Glem sælgerne. De sælger dig (typisk) den skærm de får mest avance på...That's A FACT!!

Håber du finder det brugbart :)
Af torsten-k
Undskyld mig... men plasma er altså lidt et 'nørdet' valg. Al respekt til plasma, men jeg ville aldrig købe det, medmindre jeg havde et rum som var speciallavet til formålet, f.eks. en mørkelagt hjemmebiograf. Plasma tåler jo ikke lys, det påvirker billedet helt vild. Selv i butikker uden vinduer er det et problem, fordi der er lys i loftet...

LED/LCD er efter min overbevisning et langt bedre valg, til dem der bare skal have et 'dagligdags' TV. Hvis man går i Elgiganten eller lignende, vil man også se at langt størstedelen af udvalget består af LCD og LED TV, hvilket jo er et resultat af efterspørgslen.

Er du lidt nørdet og har de rette omgivelser, så kan plasma naturligvis også være værd at overveje.
Af PeterD
Aaargg..torsten-k..

Jeg respekterer FULDT UD din bekymring,men at man skal "have et speciallavet rum til formålet" er måske liige voldsomt nok....

Bevares...Selv et LED/LED ser du flere detaljer på, hvis du sidder i et mørkelagt rum end hvis du har et lampe tændt i baggrunden rettet direkte mod skærmen..

Ja, efterspørgslen er stor på LED/LCD skærme...fordi du (måske) kan spare en smule på strømregningen, og der (måske) udvikles mere på LED/LCD skærme..men uanset hvordan du vender og drejer det, får du et BEDRE BILLEDE med en plasmaskærm..og så er et LCD/LED skærm noget billigere at producere...Lavere omkostninger fra firmaerne...

Enig i at det er bedst i at have en lampe tændt lidt BAG en plasmaskærm for mange plasmaskærme er "næsten som et spejl", hvor man ser genspejlinger..Men det positive er at du får et bedre billede/bedre farver ved at vælge en plasmaskærm..

En god 42" plasmaskærm 4000 kr.
En god LED på samme størrelse, med samme sortniveau og billedekvalitet/farver 5500 kr..

Skal du dog spille meget PS3 og bruge skærmen meget som pc skærm ville jeg dog foretrække LCD/LED