Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JacobJ
Hej alle

Jeg har et 4 måneder gammelt panasonic 42st50 og i løbet af de sidste 5 dage har jeg lagt mærke til nogle logoer der har brændt sig fast på skærmen. Jeg har kørt tv'et ind med lav kontrast og skiftende billeder/kanaler de første 300 timer ca og i den periode har jeg heller ikke oplevet nogle problemer. Jeg har efterfølgende sat kontrasten op og kalibreret billedet det bedste jeg kunne (efter en kalibreringsopskrift fundet på nettet).

Er der andre der har oplevet det og hvad skal man gøre ved det? Mener at kunne huske at panasonic har en god service hvor de kommer og hente og reparere tv'et, men husker jeg rigtigt? Eller skal jeg blot levere det tilbage til der hvor jeg har købt det?

Mvh. Jacob
Af J.H.
Du kan jo starte med at køre rullebjælken og/eller en rensedisk, måske det kan tage det :)
Af zappedronningen
Forhandleren kan fejlmelde tv'et, der så bliver afhentet. Men jeg tvivler på, at du får noget som helst ud af det. Det skal være ret slemt, før de overhovedet kan se det på værkstedet. Mit kom tilbage med et DR logo, der var tydeligere end de logoer, der var der, da jeg sendte det derop. Jeg lånte så forhandlerens demo, der ikke var helt så slemt mht retention som mit eget. I højre side kunne det leves med, men i venstre kom der hurtigt mørke skygger, der kunne ses i dage-, hvis ikke ugevis på den rette baggrund (lys ensfarvet eller allertydeligst på en gråhvid himmel). Jeg endte med at opgive og forhandleren var så flink at tilbyde at bytte til et WT50, selvom de ikke mente, der var noget galt med mit tv.
Demo'en havde tydelige DR og TV2 logoer, da jeg lånte det, men de falmede meget i de par måneder, jeg havde det (jeg havde overscan off modsat forhandleren, så jeg forværrede det ikke ved at se de to kanaler, da logoerne så ikke var samme sted). En måned eller to mere, og så var de måske gået helt væk.
Jeg forsøgte forgæves at få svar på hvor lang tid i træk, man må se på samme kanal, hvor længe man derefter skal undgå kanalen, og hvor stor en procentdel af tiden, man må se samme kanal. Skrev senere til Panasonic support med samme spørgsmål og spurgte desuden, hvornår tv'et ville kunne bruges normalt og fik endelig efter mere end 3 uger (næsten på klokkeslet samtidig med at jeg bestilte WT50'et) et delvist svar. At det er svært at sige, hvor længe der går, før tv'et kan bruges "normalt", da det kommer an på temperatur og fugtighed?! Men i gennemsnit et halvt år. Og det første stykke tid bør man skifte kanal hver anden time og derefter vente en time, før man ser kanalen igen. Dette ville mit dog slet ikke kunne tåle. 2-3 timer om ugen på kanaler med slemme logoer var for meget selv med stærkt nedsat kontrast. DR kunne det heller ikke lide. Demoen ville nok kunne tåle det i højre side, men ikke i venstre. Rullebjælke og analog sne virkede på den retention, der kom i højre side ( jeg så meget Eurosport under Australian Open, hvor logoet heldigvis var i højre side), men havde ikke den store effekt på de mørke skygger i venstre side. Der hjalp kun tid. Laaaang tid.