Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja så skulle vores stue altså også til at indeholde et nyt fladt TV. Da vi ikke plejer at købe tv så tit (det nuværende blev erhvervet i '92), skal det være et der stadig er et "godt" tv om nogle år.

Da jeg er den der ved bare en lille smule om tv/elektronik er din min opgave at finde det rigtige tv.

Jeg havde læst en masse om Philips' 37FP9731D, og synes at det lød meget fornuftigt, dog en smule dyrt. Så her i weekenden var jeg ude at se det i nogle butikker, hvor den igen blev rost. Jeg synes da også selv at billedet var meget flot.
Men i går var jeg så nede i Tape Connection i Århus, og der var der ikke meget ros til Philips..
Han mente slet ikke at det var så godt som det var blevet omtalt, og mente også at det havde en fejl med striber af forkerte farver.

I stedet for det anbefalede han et Pioneer PDP 427XD, som jo er et plasma tv. Jeg syntes da også at billedet var flot, bl.a bedre farver og kontrast, men kunne ikke rigtig finde ud af hvilket tv der havde de bedste detaljer.
Da jeg så spurgte ham om problemer med fastbrændte billeder, påstod han at det ikke "fandtes" mere. Men passer det nu også?

Og nu er jeg altså vildt meget i tvivl. Forhandleren kunne tydeligvis ikke lide 37PF9731D'eren. Men jeg er lidt ræd for plasma tv, bl.a. pga. fastbrænding og hvordan det vil når HD-DVD/Bluray kommer, med dens lavere opløsning (hvis dette da har noget at sige?).

Er Philips'et virkelig så ringe, og vil det være bedre med et plasma Pioneer? Kan der evt. anbefales andre fjernsyn?

Det skal siges at tv'et vil blive brugt en del timer hver dag og at vi ser DR1 og TV2 igennem antenne, og også andre kanaler igennem parabol, dog ikke Viasat eller Canal Digital.

Links til de to tv:
37PF9731D: http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=256123

PDP 427XD: http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=233083
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Det med plasma vs. LCD er lidt en religionskrig på linje med AMD vs. Intel, Playstation vs. Xbox, FCK vs. Brøndby osv.. Der er (gode) argumenter både for og imod begge dele, så det er i virkeligheden op til en selv at afgøre hvad man vil have, udfra de behov man har.

Jeg har ihvertfald svært ved at tage folk seriøst hvis de kun ensidigt prædiker for ét format.

Forskellene er som du selv nævner: Billedet er mere naturligt på et plasma, og er derfor nok det mest egnede til DVD-kigning. Jeg har kigget på plasma tv i samme prisklasse som de gode LCDer (heriblandt 9731) og jeg synes også at der er bedre sortgengivelse og mere dybde i plasma'erne, men faktisk ikke så voldsomt meget som tidligere. Modsat stod LCDerne dog noget skarpere.

Burn-ins er stadig aktuelt, dog ikke så meget som tidligere. Der skal en del til at ødelægge et fjernsyn, men man skal alligevel hele tiden have det i baghovedet, og det er et stort minus i min bog. Jeg gider ikke straffes med et vandmærke i højre hjørne bare fordi jeg er faldet i søvn foran DR2 et par gange, så uanset hvor meget problemet er blevet reduceret gennem de sidste par år, så vil jeg ikke overveje et plasma før det er helt væk. Desuden er den lave opløsning, som du selv nævner ikke optimalt til blueray/hd-dvd brug - man skal en del op i pris for at få et hd-ready plasma tv.

Hvis man først og fremmest ser DVD, så er jeg ikke i tvivl om at plasma er det bedste valg, og især Pioneers modeller ser utrolig lækre ud, både design og billedmæssigt. Men på grund af manglende HD kompatibilitet og den evige burn-in trussel i baghovedet, så synes jeg ikke plasma tv'er er så interessante. Men det er jo helt op til en selv, hvilke egenskaber man prioriterer højst.
Af uma
Tak for det hurtige og gode svar! :)

Men hvis vi nu mest kommer til at bruge det til normal fjernsyns-kigning, og senere hen blueray/hd-dvd og MÅSKE (håber) et media center, hvad er så at anbefale?
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Altså hvis ikke det generer jer at vise hensyn til burn-ins så er et plasma jo genrerelt bedst egnet til almindelig tv kigning. Dog skal jeg ikke kunne sige hvordan et plasma tv, som kun understøtter 1024x768, vil håndterer et hd-signal i form af hd-tv, blueray eller hd-dvd. Givetvis ikke uden at bliledet bliver skaleret eller cuttet.

Teknisk set opfylder det ikke ATSC standarden(som er min. 1280×720) og er dermed ikke et "HD-Ready" TV. Under alle omstændigheder kan plasmaet slet ikke hamle op med Phillips TVet(som understøtter opløsninger på 1920×1080), når det gælder HD materiale. Dertil kommer at LCDer i almindelighed og Phillips pf9731 serien i særdeleshed er yderst velegnet som mediecenter.

Så det korte svar er Phillips 9731, men det er bare min personlige vurdering, så tag selv ud og kig efter en ekstra gang på hhv. Pioneer og Phillips (send evt. ekspedienten langt væk) og bedøm hvor vigtigt HD-egenskaberne er for jer. Forskellen i billedekvaliteten på dyre plasma og lcd modeller er bare så minimal idag, at det næsten er en smagssag.
Af uma
Okay.. Så tror jeg hellere jeg må ud engang til og kigge lidt :P Men ved du evt. hvilke butikker der kunne tænkes at have de to eller et af de to tv, og rent faktisk ved noget om tv, i Århus? Eller måske Randers..
Af M-Sniper
Hej Uma

Jeg er delvis enig i Jonas'ses udtalelser...

Pioneer'ren er HD-Ready ellers havde den ikke fået HD-Ready mærket. den standart (ATSC) som der bliver henvist til, kan jeg hverken bekræfte eller afkræfte.. et er sikkert dog at min krav for HD-Ready mærket er.
720 billed linier, HDCP (HD signal dekoder chip) og en højopløslig kompitibel stik (HDMI, DVI eller Component).
Hva angår billedet vil pioneeren vise super gode billeder, uden tvivl. det er kongen af plasma skærmem, mener mange og inkl mig selv.
Og ja Burn-In problemet er der stadig hos plasma skærme, selv om sælgeren siger någet andet..

Ang. leve tiden på plasm/LCD, så er de sene tal på nye lcd og plasma tæt på. LCD er hvist nok op på. 70-80.000 brænde timer og plama på omkring 60.000. selv 30.000 brændetimer er meget med en tv sending på 5 timer daglig.. giver omkring 16 år... men der er nok noget andet i tv'et der går før skærmen er halveret i styrken, som brænde timerne hentyder...

Når det er sagt.. så er philips tv jo en Eisa Vinder og ikke uden grund.. det er et super tv. der er yo indbygget bl.a. en medie center i den.. man stikker blot en nætværkskabel i den, og instalere et program i pc'en så kan man via fjbt. styre de valgte filer på pc.en.. super smart..
Jonas skriver noget om 1920x1080 pixel som philipsen har. det korrekt panelet har den opl. men det er desvæære ikke en opløsning der er tilgængelig, dvs. man kan ikke tilslutte en pc. til den på den opl. ej heller understøtter den 1080P signal som omtalte HD-DVD maskiner og BlueRay maskiner kan sende..
enten skal man vælge 720P eller 1080i hos philipsen. hvilke er lidt syndt nu når den har et panel der har den opl. så er det syndt at man ikke kan udnytte det.. men det gør det ikke til et dårligt tv. stadig er det den bedste LCD tv i sin klasse..
Ambiligt funktionen der er på philipsen som nogle mener er någet lir.. jeg mener og har erfaret af de folk der har det at først når man bruger det kan man ikke lade vær.

Jeg tror uanstet om du vælger pioneer'en eller philipsen vil i få et tv i vil være glade for mange år.. det håber jeg...

PS. er vi oppe i den prisklasse vil jeg også overveje en forsikring, evt. undersøg hos dit eget selskab om du kan tegne en elektronik forsikring hos dem og hvad det dækker, og undersøg hvad forretningen har.
Vi kan nok være enige i at de første 2 år's reklamation der er på aperatet vil en forsikring måske være spildt. men somregl er en forsikring min 3 eller flere år. og jeg kender til fragt priserne hvis man bare skal få det undersøgt hvad det vil koste at få evt. løse forbindelser loddet sammen..
man kommer hurtig op på 500 pr- vej. + arb. penge og reservedele..
slet ikke tale om hvis panelet går i stykker så kan det slet ikke betale sig at reparere det.. det vil være ærgeligt hvis det kun bliver lige accurat over 2 år.. (man kan være enig/uenig men det er mn mening)

og hva jeg har erfaret så holder de nuværende elektronik altså ikke som gamle dage..

Håber det har hjulpet end at forvire dig mere :o)
held og lykke med jeres nye tv. og skriv endelig hvilken det er blevet..
evt. lav en forbruger anmeldelse.. her på siden
PS. Philipsen er blevet testet af Rasmus der driver siden her.. det kan du læse Her
Brugeravatar
Af azrael
JonasJohansen skrev:Teknisk set opfylder det ikke ATSC standarden(som er min. 1280×720) og er dermed ikke et "HD-Ready" TV. Under alle omstændigheder kan plasmaet slet ikke hamle op med Phillips TVet(som understøtter opløsninger på 1920×1080), når det gælder HD materiale. Dertil kommer at LCDer i almindelighed og Phillips pf9731 serien i særdeleshed er yderst velegnet som mediecenter.
Du kommer med ganske gode argumenter for og imod både plasma og LCD, men du ryger altså lidt af sporet, når du siger at plasma ikke er "HD Ready". Det er plasma med minimum 720 linjer på alle måder. Kravet for "HD Ready" er mindst 720 linjer (der nævnes intet om horisontal opløsning) samt kopibeskyttelse via HDCP, som enten kan være implementeret via DVI eller fortrinsvis HDMI.

En anden ting er, at Philips 37PF9731D godt nok har et panel med en opløsning på 1920x1080, men kun kan klare signalinput op til 1080i. Når det så er sagt, så har plasma godt nok en lavere fysisk opløsning, men billedkvaliteten på et godt plasma-tv lammetæsker samtlige LCD-tv jeg har set.

Det skal lige nævnes, at jeg ikke som sådan er pro/contra hverken LCD eller plasma, men jeg er tilhænger af god billedkvalitet. Philips' 9731D-serie er faktisk klart det bedste jeg selv har set af LCD, måske lige med undtagelse af Sharps XD1E. At netop Philips 37PF9731D (og vist kun 37") ser ud til at have et problem med panelet er en ganske kedelig sag. Man kan kun håbe, at Philips får bragt orden i det snarest.
Brugeravatar
Af JonasJohansen
M-Sniper: Tak fordi du pointerede det, jeg gik ud fra at uma kiggede på Pioneers 42 og Phillips 42", men jeg kan se at det kun var 37" udgaven af phillips der var tale om, og den er ganske rigtigt ikke full hd(går jeg ud fra, jeg kan både finde kilder som angiver full hd, og nogle som kun angiver hd-ready). Jeg går ud fra at 42" tommer modellen dog er full HD, efter som phillips angiver den som værende sådan(hvilket jeg dog nu også kan se de gør ved 37" modellen, så nu ved jeg slet ingenting!). Under alle omstændigheder er det vel kun et spørgsmål om at få opdateret firmwaren, håber jeg.

Azrael: Jeg har kigget lidt på det med hvornår en opløsning er HD-ready eller ej, og jeg stødte både på din fortolkning og min egen, så der må siges at være lidt forvirring omkring hvad der er "den rigtige" definition. Ifølge artikel A/53E fra atsc ( http://www.atsc.org/standards.html og http://en.wikipedia.org/wiki/ATSC#Resolution ) angives HD-standarden dog som 1280x720, og der vil således mangle et par hundrede vertikale linjer på TV som kører 1024x720. dette går jeg ud fra vil medføre at man får 2 sorte bjælker i siderne af tvet, hvilket nok også kun er kritisk på et plasma hvis man spiller meget konsol, eller ser ufatteligt lange film. Jeg vil dog nødig gøre mig til ekspert på dette område, da jeg ikke har set et plasma tv med 1024x720 håndterer et hd-signal, og jeg skal heller ikke kunne sige om ATSC standarden gør sig gælende for europa.
uma skrev:Men i går var jeg så nede i Tape Connection i Århus, og der var der ikke meget ros til Philips..
Han mente slet ikke at det var så godt som det var blevet omtalt, og mente også at det havde en fejl med striber af forkerte farver.
....

Er Philips'et virkelig så ringe......
Årsagen til meldingerne fra Tape Connection kan måske læses her:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16298&PN=1&TPN=1

De har vist fået en del klager over netop denne model.....
Af ullum
JonasJohansen skrev:M-Sniper: Tak fordi du pointerede det, jeg gik ud fra at uma kiggede på Pioneers 42 og Phillips 42", men jeg kan se at det kun var 37" udgaven af phillips der var tale om, og den er ganske rigtigt ikke full hd(går jeg ud fra, jeg kan både finde kilder som angiver full hd, og nogle som kun angiver hd-ready). Jeg går ud fra at 42" tommer modellen dog er full HD, efter som phillips angiver den som værende sådan(hvilket jeg dog nu også kan se de gør ved 37" modellen, så nu ved jeg slet ingenting!). Under alle omstændigheder er det vel kun et spørgsmål om at få opdateret firmwaren, håber jeg.

Azrael: Jeg har kigget lidt på det med hvornår en opløsning er HD-ready eller ej, og jeg stødte både på din fortolkning og min egen, så der må siges at være lidt forvirring omkring hvad der er "den rigtige" definition. Ifølge artikel A/53E fra atsc ( http://www.atsc.org/standards.html og http://en.wikipedia.org/wiki/ATSC#Resolution ) angives HD-standarden dog som 1280x720, og der vil således mangle et par hundrede vertikale linjer på TV som kører 1024x720. dette går jeg ud fra vil medføre at man får 2 sorte bjælker i siderne af tvet, hvilket nok også kun er kritisk på et plasma hvis man spiller meget konsol, eller ser ufatteligt lange film. Jeg vil dog nødig gøre mig til ekspert på dette område, da jeg ikke har set et plasma tv med 1024x720 håndterer et hd-signal, og jeg skal heller ikke kunne sige om ATSC standarden gør sig gælende for europa.
I følge specifikationerne på Philips hjemmeside kan hverken 37" eller 42" køre højere opløsning end 1080i.
I øvrigt virker ClearLCD efter sigende heller ikke ved HD-signaler.
Som det ses af tråden fra recorder.dk så skal man ikke røre ved denne Philips inden problemerne med modellen er blevet løst.

Med hensyn til HD på plasma TV så har jeg set at Otto fra TC flere gange har skrevet at de bedste plasma tv levere et bedre billede end de bedste LCD også ved HD signaler, forstået på den måde at opløsningen ikke er den væsentligste faktor når det gælder om at få etgodt billede.
Af uma
Hmm... Men nu ka jeg jo se på artiklen her på siden om CES 07, og at Philips skulle komme med nogle nye topmodeller. Hvordan er de i forhold til det nuværende? Og vides det hvornår de kommer på markedet, og vil det være værd at vente?

Og så vil jeg lige høre hvad forskellen egentlig er på 1080i og 1080p? Jeg godt at 1080 er ebdst, men ved ikke lige hvorfor?
Af glade
37pf9731 skal man ikke købe, philips har en fejl de ikke kan lavde pt på dem, der er fejl på alle 37 tommer modellen som pludselig kommer. Rygter går på det er trukket helt ud af marked visse steder.

SÅ jeg kan kun sige, afvent hvad der sker og 37PF9731 skal man ikke købe pt, 42 og 32 modellen er anden panel og har ej denne fejl.
Af Gabba
Lige en subjektiv observation om emnet:

I sommers stod jeg mange gange og savlede over Pioneer 436 og Philips 37PF9830 (begge forrige generation), som hang lige ved siden af hinanden i Fona i Aalborg city. De blev demonstreret med HD demosignal. Den gang syntes jeg sammenligningen faldt klart ud til plasmaets fordel, når man stod mere end 2 m fra billedet. På den afstand kunne man ikke længere skelne den højere skarphed i LCD displayet, men plasmaets større farvedybde og varme farver trådte klart igennem.

Siden da har Fona haft de nye modeller til at hænge ved siden af hinanden. Og denne gang fald sammenligningen ud til LCD'ets fordel. Den bedre interne signalbehandling (Pixel Plus HD 3, eller sådan noget) gjorde forskellen i skarphed større, og farverne i LCD'et var forbedret så meget, at der næsten ingen forskel var.

Altså, LCD haler stærkt ind på plasmaernes dyder (farver og størrelse/pris) uden at give køb på sine egne, tværtimod.

Jeg overvejer ikke en gang længere at købe et 1024x768 plasma (hvad er det også for en mærkelig opløsning til 16:9?!?).

Jeg slår til og køber et full HD LCD (evt Samsung 40F71 eller Sony 40W2000), når der er tilstrækkelig med HD materiale, til menneskepenge vel at mærke, til at retfærdiggøre at pensionere mit fremragende Sony 29'' 4:3 50 Hz analoge TV. Det er perfekt til analoge TV signaler :)
Af Immanuel
JonasJohansen skrev:Det med plasma vs. LCD er lidt en religionskrig på linje med AMD vs. Intel, Playstation vs. Xbox, FCK vs. Brøndby osv.. Der er (gode) argumenter både for og imod begge dele, så det er i virkeligheden op til en selv at afgøre hvad man vil have, udfra de behov man har.

Jeg har ihvertfald svært ved at tage folk seriøst hvis de kun ensidigt prædiker for ét format.

Forskellene er som du selv nævner: Billedet er mere naturligt på et plasma, og er derfor nok det mest egnede til DVD-kigning. Jeg har kigget på plasma tv i samme prisklasse som de gode LCDer (heriblandt 9731) og jeg synes også at der er bedre sortgengivelse og mere dybde i plasma'erne, men faktisk ikke så voldsomt meget som tidligere. Modsat stod LCDerne dog noget skarpere.

Burn-ins er stadig aktuelt, dog ikke så meget som tidligere. Der skal en del til at ødelægge et fjernsyn, men man skal alligevel hele tiden have det i baghovedet, og det er et stort minus i min bog. Jeg gider ikke straffes med et vandmærke i højre hjørne bare fordi jeg er faldet i søvn foran DR2 et par gange, så uanset hvor meget problemet er blevet reduceret gennem de sidste par år, så vil jeg ikke overveje et plasma før det er helt væk. Desuden er den lave opløsning, som du selv nævner ikke optimalt til blueray/hd-dvd brug - man skal en del op i pris for at få et hd-ready plasma tv.

Hvis man først og fremmest ser DVD, så er jeg ikke i tvivl om at plasma er det bedste valg, og især Pioneers modeller ser utrolig lækre ud, både design og billedmæssigt. Men på grund af manglende HD kompatibilitet og den evige burn-in trussel i baghovedet, så synes jeg ikke plasma tv'er er så interessante. Men det er jo helt op til en selv, hvilke egenskaber man prioriterer højst.
Pioneer 427XD kan da sagtens kører fuld HD ;)