Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af zerotonnie
Hej.

Mine forældre skal have et nyt fjernsyn og har fundet frem til to forskellige, men har ingen anelse om hvilken de skal vælge. De har ikke de helt store krav, da de ikke ser særlig meget fjernsyn. Det hele skyldes at de ikke har kunnet se forskel på håndboldspiller på deres gamle billedrørs tv.

1) http://www.hifipriser.dk/tv/philips-40p ... 46101.aspx
Til 3900,-

2) http://www.hifipriser.dk/tv/samsung-ue4 ... 48261.aspx
Til 3500,-

Med hensyn til samsunget. Er der nogen forskel på samsung UE40ES5505 eller samsung UE40ES5505XXE??
Brugeravatar
Af edinger
zerotonnie skrev:Er der nogen forskel på samsung UE40ES5505 eller samsung UE40ES5505XXE??
Nej.

HDTVtest skrev:
Samsung ES5500 (ES5505)

CONCLUSION – The Samsung ES5500 is a decent budget LCD-based HDTV, although it doesn’t excel in enough areas to get an all-out recommendation. Overall image quality is a step back compared to what we’ve seen from Series 5 in the past: in particular, we remember that the B550 (three generations before) featured a panel of comparable quality to those found higher up in the range, with less low-tone smearing, and on certain units, a full colour management system with near-perfect accuracy. Perhaps the addition of “Smart TV” features at this price point has forced compromises elsewhere?

The UE40ES5500′s biggest strength is surely its gaming responsiveness. If you can see through the motion blur, you’ll be rewarded with very low input lag from connected games consoles and PCs. In fact, some console users even find that a screen with inherent motion blur helps them better enjoy games with low frame rates (most games on the underpowered current generation consoles only run at 30fps) due to the “smoothed motion” appearance.

We’re not convinced that this is as good as £500 can buy, but if you can accept motion clarity which is low even by LCD standards, then you’ll be rewarded with decent colour accuracy, good contrast performance, and a good selection of web connected features.

Read full review

Billede
Af zerotonnie
Det skulle helst blive inde for budgettet, da de ikke gider ofre det store på det..

De har nemlig selv fundet frem til de to og ville gerne høre hvilken er bedst og om der er nogen forskel?
Brugeravatar
Af edinger
PeterD skrev:Mest for pengene og et GODT billiede.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749388
Peter, du negligerer konsekvent risikoen for retention og burn-in i dine anbefalinger.

ST50 er en fremragende skærm, ingen tvivl om det.

Men til Hr. og Fru Danmark, som ikke er nørder, men blot ønsker sig en plug-and-play skærm, er det ikke hensigtsmæssigt at anbefale en plasmaskærm, som jeg ved, at du godt er klar over, skal masseres blidt til forskel fra LCD.
Af THM
syntes nu det er lidt dramatiserende generelt at sige at hr. og fru. Danmark ikke bør købe plasma...

X50 eller samsung ps51E455(2500kr) vil jeg mene er gode allround tv til få penge, og vil være glimrende at se håndbold på...

edit: edinger læser det nu som om du specifikt mener st50, ikke er at anbefale til hr. og fru. Danmark. korrekt forstået?
Brugeravatar
Af edinger
THM skrev:syntes nu det er lidt dramatiserende generelt at sige at hr. og fru. Danmark ikke bør købe plasma...

X50 eller samsung ps51E455(2500kr) vil jeg mene er gode allround tv til få penge, og vil være glimrende at se håndbold på...

edit: edinger læser det nu som om du specifikt mener st50, ikke er at anbefale til hr. og fru. Danmark. korrekt forstået?
Jeg mener, at plasma er det optimale valg til et brugsmønster, hvor hovedvægten ligger på Blu-ray, sport og alm. tv-kiggeri – forudsat man har den fornødne indsigt i plasmateknologiens faldgrupper og er villig til at indrette sig derefter.

Det er såmænd blot den viden og lyst, jeg tvivler på, at "Hr. og Fru Danmark" besidder.

Til et brugsmønster som det, spørgeren beskriver, og til den pris, er der ingen tvivl om, hvad jeg selv ville vælge. Det er dog ikke ensbetydende med, at jeg vil anbefale det samme til folk med andre forudsætninger.
zerotonnie skrev:Hej.

Mine forældre skal have et nyt fjernsyn og har fundet frem til to forskellige, men har ingen anelse om hvilken de skal vælge. De har ikke de helt store krav, da de ikke ser særlig meget fjernsyn. Det hele skyldes at de ikke har kunnet se forskel på håndboldspiller på deres gamle billedrørs tv.

1) http://www.hifipriser.dk/tv/philips-40p ... 46101.aspx
Til 3900,-

2) http://www.hifipriser.dk/tv/samsung-ue4 ... 48261.aspx
Til 3500,-

Med hensyn til samsunget. Er der nogen forskel på samsung UE40ES5505 eller samsung UE40ES5505XXE??
Jeg ved godt at det måske ikke er specielt konstruktivt, men at de to nævnte ville jeg vælge...ingen af dem.

Philips har et umanerligt sløjt/langsomt menu-system, billedmæssigt er det so-so, dog præget af megen "slør" v. panoraringerer.
Samsung'en har et temmelig grynet billed, og har ligesom Philips, meget "slør", v. hurtige bevægelser. ( faktisk er det helt ulideligt at se på v. sportsudsendelser som f.eks tennis...)

Min anbefaling ville være at søge andet TV, alternativt et Samsung i 6XXX-serie, som kører med ( "falsk") 200HZ, hvilket giver et mere roligt billed v. hurtige bevægelser.
Og Plasma ville på manger måder også være et godt valg.... det "hysteri" f.s.v. burn-in, mener jeg er aldeles...hysterisk.
Brugeravatar
Af edinger
JesperAndersen skrev:Det "hysteri" f.s.v. burn-in, mener jeg er aldeles...hysterisk.
Enig, der er meget hysteri. Ligesom der er meget fornægtelse.

Det er mere nuanceret end "enten/eller", jf. mit svar til THM ovenfor.
Af PeterD
Eller halv pris på denne skærm.

Før 5000kr. nu 2500 kr.

(Se sidste side 24/24)

Jeg masserer ALTID min skærm. Faktisk HVER aften, og jeg tager ikke betaling for det :)
Af PeterD
Hvis de ikke snart har besluttet sig, skal det da snart være. Der er håndboldfinale om et par timer... :)

Vil dog stadig mene at Panaonic og E5500, skulle kunne gøre det 8)

De har måske allerede købt?