Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af larsjessen
Har købt mig et brugt 5090H til en fornuftig pris. Skulle afløse et Pioneer 436XDE. Ved ikke om jeg havde sat mine forventninger for højt, at jeg nu fik et helt andet og MEGET bedre billede, det har jeg ikke fået.

Er ikke ekspert i kalibrering og det er måske her der skal ske noget, men det er jo en noget indviklet sag. Kan man få oplyst den "perfekte" opstætning nogen steder og så arbejde sig ud der fra ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Velkommen til. Har du søgt lidt på siden før du spurgte? Vi har både testet TVet, hvor indstillingerne er nævnt og vi har sågar også en guide til kalibrering hvor vi bruger et LX5090 som demo, hvori der også er opgivet indstillinger. Testen finder du i vores testsektion og guiden ligger i vores guide-sektion.
Af larsjessen
Hej Torben, Har læst artikel "Intro til kalibrering" som du anbefaler. Her har du i starten en liste over de grundliggende instillinger. Den vil jo være nem for mig, at gå ud efter men er ændringer i samme efter kalibrering signifikante, eller kan du anbefale jeg bruger dem ?

På forhånd tusind tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De finere justeringer af gammakurven kan du ikke genbruge, da de er for individuelle fra Tv til Tv. Du må nøjes med grundindstillingerne.
Af ThomasT1976
Jeg har lavet nøjagtig samme tv-skifte og var også lidt skuffet over billedet på 5090'eret og jeg bruger flatpanels anbefalede indstilling. Jeg har så opdaget at jeg synes billedet er mudret, når jeg benytter Stofa (Zaptor), men billedet er helt perfekt ved 720p og 1080p fra mediecenteret eller Bluray, så tror simpelthen at det er komprimeringen fra udbyderne der er for ringe og jeg så bare ser det tydeligere på den større skærm, end jeg gjorde på 436'eren.
Det var specielt tydelig, på 'Wraith of the Titans' på TV2 i aftes. Den var meget mudret.

Hvad har du af udstyr (udbyder) til DVB-C eller DVB-T...for du kører vel ikke analog?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mit eget eksemplar kører på en Yousee-boks med DVB-C. Det sker ikke så ofte, at jeg ser film fra TV - primært fordi kvaliteten er for ringe ift. Blu-Ray. Jeg lejer filmene på fysiske medier via Lovefilm for at få optimalt kvalitet og de film, der skiller sig positivt ud bliver købt bagefter.