Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af euphet
Først vil jeg sige tak for en skøn hjemmeside og forum. Har læst på siden flere gange. Har først nu fået mig en profil, da jeg har læst mig til flere spørgsmål end svar. Jeg skal have et nyt tv. Mit største problem/udfordring er penge. Max 3500 kr. Ønsker. 40/42 tommer. INGEN gaming/ sport. Ikke plasma. Har læst på forum, men det er ofte dyrer tv der bliver talt om. Vil selvfølgelig gerne købe et i januar tilbud. Tak :)
Af PeterD
Du får det BEDSTE BILLEDE med plasma..

Skal du have samme kvalitet i en LCD skærm (det er hvad en LED skærm i realiteten er) skal du give 1000-1500 kr. mere...men det er selvfølgelig dit valg...

For 3500 kr. kan du få en okay 32" skærm. Skal du op i 42" skal du nok af med noget mere ca. 4500 kr, og især nu hvor du ikke vil have plasma...
Af Nauticay

Skal du have samme kvalitet i en LCD skærm (det er hvad en LED skærm i realiteten er) skal du give 1000-1500 kr. mere...men det er selvfølgelig dit valg...

For 3500 kr. kan du få en okay 32" skærm. Skal du op i 42" skal du nok af med noget mere ca. 4500 kr, og især nu hvor du ikke vil have plasma...
får du bedst bilde uanset hvilken plasma du vælger? Er plasma bedre end alt andet?
Brugeravatar
Af MigSelv
Nauticay skrev:

får du bedst bilde uanset hvilken plasma du vælger? Er plasma bedre end alt andet?
Plasma er ikke ubetinget bedre end alt andet ( lcd skærme ). Der er fordele og ulemper ved begge teknologier. Hvis man "kun" snakker om rå billedkvalitet, er der bred enighed i testverdenen om, at plasma på dette område er bedre.
Det vil/skal altid være en afvejning af, hvad man kan leve med, når det kommer til teknologiernes svagheder.
Selv når man sammenligner plasma, med de 3 spillere der er på markedet i dag, er der forskelle på de svage og stærke sider. Vel helt i tråd med, at der også er forskelle på lcd markedet.
Af PeterD
Check også disse sider:

Hdtvtest.co.uk

Ljudochbild.se

Whathifi.com

Men selvfølgelig. Ikke mange tester skærmene ligeså godt som FP.dk

Fornuftige priser:

Komplett.dk

Elgiganten.dk

PS. Nej, arbejder IKKE for Elgiganten eller Komplett :)
Af euphet
Tak for hjælpen. Kunne jo se at det bliver bedre med lidt ekstra penge Så har set lidt på det og har så fundet 2 tv'er. Den ene er LG42LM640T og en Philips 42 PFL6007T begge til 4999,-kr og har prøvet at sammenligne dem. Men vil gerne høre jeres mening mht. Pris og kvalitet.

Men har også tænkt på hvis jeg bare skulle have et alm. Tv uden smart. Hvad skal jeg så se efter ?

Grunden til at jeg ikke vil have plasma er fordi alle siger det med at billedet kan brændes ind i skærmen. Jeg glemmer ofte at slukke og så kan det køre mange timer.
Af ThomasT1976
Hvis du vil ofre 5000kr, så er det helt sikkert det her du skal ha':

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749388

Der er slet ingen konkurrenter til det til den pris, så glem alt andet!

Jeg ved slet ikke om det kan lade sig gøre at lave burn-in på et plasma i dag, hvis det kan kan du kun lave det ved at have et kraftigt stillestående billede på skærmen i lang tid. Ved alm. tv-kiggeri kan det ikke lade sig gøre.
Senest rettet af ThomasT1976 09 jan 2013, 11:02, rettet i alt 2 gange.
Af PeterD
Kan ikke være mere enig med ThomasT, men selvfølgelig skal du have plads på værelset, i stuen..

LG og Philips er glimrende tv, men hvis du sammenligner med hvad du får pr. krone hos f.eks. Komplett.dk er der ingen som kan matche dem.

BurnIn vil jeg mene er kraftigt overvurderet, med mindre du direkte ønsker at ødelægge dit tv ved bevidst at lade det være tændt 24 timer i døgnet med statisk PS3 spil på...

Kender flere som gamer 4-5 timer, næsten hver eneste dag på deres 2-3 år gamle Samsung OG Panasonic plasmaer og der er ingen problemer..

For at få samme BILLEDkvalitet i en LCD/LED skærm som du finder i en plasma til 4000 kr. skal du nok betale ca. 5500 kr...

Smart TV er Smart, men gå nu efter en god billedkvalitet så du ikke bliver skuffet....og det er knap så Smart...
Brugeravatar
Af edinger
ThomasT1976 skrev:Jeg ved slet ikke om det kan lade sig gøre at lave burn-in på et plasma i dag.
Din forum-anciennitet taget i betragtning må jeg sige, at det overrasker mig, at du ikke kender til den potentielle burn-in fare særligt ved netop ST50'eren.

Mindst én hel tråd er dedikeret til debat om nøjagtig denne problematik.

Så hvis du ikke vidste det før, ved du det nu. Retention og burn-in forekommer. Også i 2013.

Problemet skal dog ikke overdrives. Men det skal heller ikke negligeres.

Plasma giver utvivlsomt det mest realistiske billede, ligesom kvaliteten pr. tomme sat i forhold til prisen også er til plasmaskærmenes fordel.

Plasma skal dog vælges under skyldig hensyntagen til ens brugsmønster og eventuelle personlige præferencer.

Plasma bliver ofte valgt fra af irrationelle årsager. Der findes dog masser af scenarier, hvor LCD er et mere hensigtsmæssigt valg.

Det er altid et trade-off, hvor man må gøre sin stilling op. Man kan – endnu – ikke få i både pose og sæk. Og slet ikke til 3.500 kr. ;)
Af ThomasT1976
Så ved jeg det...BUM ;)

Jeg har selv 3 stk. Pioneer (436XDE, 4270, og LX5090)og bruger dem primært til at se alm. tv, film og lidt Xbox og jeg har i hvert fald ikke været i nærheden af Burn-in (tror jeg ikke). Retention kan næsten ikke undgåes, men det er jo hurtigt væk igen.
Jeg vil våge den påstand at ved tv-kigger og film kan det ikke lade sig gøre af lave burn-in og man skal være ualmindelig uheldig (evt. glemsom), hvis man skal lave det med sin Xbox360/PS3.
Brugeravatar
Af edinger
ThomasT1976 skrev:Jeg vil våge den påstand at ved tv-kigger og film kan det ikke lade sig gøre af lave burn-in og man skal være ualmindelig uheldig (evt. glemsom), hvis man skal lave det med sin Xbox360/PS3.
Det er i så fald en påstand, som let kan tilbagevises af flere forumbrugere, herunder 'zappedronningen', som ejer den omtalte ST50'er.

De (fortræffelige) skærme, du nævner – 436XDE, 4270, og LX5090 – er alle fra før introduktionen af 3D, hvor burn-in problematikken desværre fik et grimt comeback.

Jeg siger ikke, at burn-in er et kæmpe problem. Jeg opponerer blot imod den udlægning, at fænomenet ikke eksisterer. For det er faktuelt forkert.