Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af crt_man
Der er ikke skrevet ret meget om denne forholdsvis billige 60" fra Sharp - hverken her på FP eller andre sites/fora. Sharp selv bidrager heller ikke med så meget.

Jeg har læst anmeldelserne af topmodellen 60LE831S, som ikke sælges længere, samt storebror 70LE741S der begge har fået god kritik, men de er vel ikke sammenlignelige med denne?

Skulle der være nogle (forhåbentlige glade) ejere af denne skærm ville jeg være taknemmelig for lidt info og et par meninger.

Jeg kan ikke rigtig vurdere om panelet er blankt eller mat. Det ser mat ud, men det gjorde 831'eren også og den var altså blank.

Clouding/bleeding. Er det acceptabelt? (ved godt det er meget individuelt, men prøv alligevel) Kun ved hjørner og kanter eller også plamager rundt omkring på panelet?

Sortniveau?

Andet?

Pft 8)
Af THM
Hvis du ikke kan finde en anmeldelse af den har du ikke kigget godt nok.
Den er anmeldt på av forums, eller hdtvtest og muligvis også cnet
Af PhDream
Jeg finder også en del tests, når jeg søger. Du skal bare udelade S'et. ;)
Af messor
Er selv ejer af 636. gik fra panasonic vt30. min største bekymring var clouding og lyse hjørner. men den er absolut godkent på det felt, 636 og 741 mener jeg forskellen ligger i 3D. men er ikke helt sikker. Men 8 serien er et quattron panel hvor der bla. er tilføjet en gul pixel. Betydningen af den ekstra pixel skal jeg ikke udtale mig om,
Af PhDream
De anmeldelser, jeg har læst og set, siger alle, at den 4. pixel intet betyder. Den gør bare tv'et sværere at kalibrere.
Af bamse
jeg har selv Sharp 636, har haft den i snart 2 måneder, er MEGET begejstret for den, kan kun anbefales..havde kigget på den længe,har også kigget meget på Panasonic plasma, men valgte til sidst 636 efter bla at ha læst en anmeldelse på av forum uk hvor den får meget ros, jeg var også bekymret for burn-in og retention på plasma, synes der er mange der døjer med disse problemer!

Signalet på SD kilder er fuld ud acceptabelt, HD kanaler er flotte og skarpe, Bluray er en fantastisk oplevelse, super skarpe farverige flydende billeder, jeg sidder ca 3,5 m fra skærmen og forskellen er enorm når man kommer fra 42 tommer,i starten synes jeg skærmen måske var for stor, men man vænner sig meget hurtigt til en stor skærm, nu synes jeg den er perfekt.

Jeg har ikke bemærket problemer med cluoding eller andet,og sort er også flot,er bare super glad for skærmen, gode film skal da ses på en stor skærm... O_O...

Jeg fandt sider, også på av forum uk(mener jeg), hvor der står indstillinger til kalibrering.
Af dumb
Læser man test'en hos AVForum, så siger de at den afspiller 24p matriale uden problemer, men jeg kan ikke se noget sted at den understøtter 1080p24, men det gør alle TV måske idag?

Jeg er faktisk også blevet lidt "varm" på den, 60" for under 10k og så får den pæne ord med på vejen. Så måske et godt alternativ til Sony 55" HX855
Af crt_man
Tak for hintet med av forums - den havde jeg overset (jeg må træne mine google skills). Testen (av forums) er jo ret lovende - bortset fra kommentarerne omkring bleeding/uniformity.

Det kunne meget vel blive min næste skærm.

@messor/bamse:

Er panelet helt mat eller?

Jeg zapper en del :) - så hvor hurtig er den til afkoding af digitale signaler? På mit gamle Samsung tager det 2-2,5 sek. fra der trykkes på remoten til den næste kanal vises på skærmen - og det er acceptabelt, men heller ikke mere.
Af messor
det er en mat skærm. hvor hurtig den er til at zappe, har jeg ikke prøvet endnu pga. jeg har sat. tuner. eneste lille minus jeg har fundet, er panorering under feks. fodbold, hvor den ikke helt bevarer den samme skarphed som plasma og bolden nærmest kommer til at få facon som en amerikansk fodbold. men det er et problem jeg kan leve med.

ved bluray film er der nogle billedformater der giver sorte bjælker i top og bund, hvor jeg kunne zoome mig væk fra problemet på mit gamle tv. men har ikke fundet en løsning på 636 endnu for at slippe for de sorte bjælker
Brugeravatar
Af edinger
messor skrev:Ved bluray film er der nogle billedformater der giver sorte bjælker i top og bund, hvor jeg kunne zoome mig væk fra problemet på mit gamle tv. men har ikke fundet en løsning på 636 endnu for at slippe for de sorte bjælker
Det må bero på en misforståelse, hvis du tror, at de forskellige biografformater er noget, du skal kompensere for via skærmens zoom-funktion.

Det brede format er det, som instruktøren og producenten har ønsket. Og at 'skære' i billedet er derfor at begå vold mod kunstnerens værk.

Som nogle måske husker, lå Sidney Pollack i flere år i 80'erne og 90'erne i åben krig med DR, fordi DR havde formastet sig til at beskære hans film 'Tre Døgn for Condor', så den passede til datidens 4:3-format.

Når DR viser filmen i dag, er det – heldigvis – i originalversionen.
Af messor
jeg ville også hellere end gerne være fri for det valg. lidt som pest eller kolera :)
Brugeravatar
Af edinger
messor skrev:Jeg ville også hellere end gerne være fri for det valg.
Så kan du jo bare la' være. Og læse nogle tests i stedet for.

Det er faktisk ikke særlig svært.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ups! Forkert tråd. Beklager...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Senest rettet af edinger 04 jan 2013, 22:14, rettet i alt 1 gang.
Af dumb
messor skrev:jeg ville også hellere end gerne være fri for det valg. lidt som pest eller kolera :)
Hvad er din oplevelse omkring afspilning af blu-ray på TV'et, "hakker" det under panoreringer?
Af messor
bluray er absolut godkendt, jævne panoreringer. når jeg sammenligner med vt30 som jeg solgte pga. risiko for burn in. mener jeg at på tv signal gør vt30 gør det lidt bedre, men bluray er tæt på hinanden. dog med den forskel der ligger i plasma og led teknologien.