Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej gutter

Jeg skal have mig et nyt tv og har følgende to i kikkerten,
LG 50" Plasma 50PA550T http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=746310
Samsung 46" ES5505 http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue46es5505
Slamsungen kan fåes til 4444(januar udsalg)

Mit loft er MAX 4500.

hvad ville i personligt vælge ud fra mit behov ?

Skal bruges i stue med en enkelt vindue, sol lys burde ikke volde de store problemer..

1. Film fra PC
3. TV kiggeri
4. Se forskellige ting fra nettet, sjove klip osv via PC
5. Spil fra PC

Det skal erstatte min vens ældre 7 serie phillps 47" ambilight.

Mine egne tanker er at jeg synes 50" er fedt og naturligvis vil være en opgradering størelses mæssigt og at LG Plasma'et vil være bedst til film pga bedre farve gengivelse(og størelsen) og det er her mit primære behov er. Det der gør jeg også overvejer Samsungs LCD LED 46" er primært pga strømforbruget. Efter research på nettet er af den opfattelse at LCD er bedst når man har PC på, dernæst lidt mærke snobberi og så synes jeg en smule bedre om designet.

Side spørgsmål:

Når der vises billede fra PC er LCD skærme så kbedre end Plasma ? O-O

Håber på nogle gode svar, på forhånd tak !

PS. Hvad med dettte 47" LED fr LG i forhold til de andre to ? http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-47ls560t
Senest rettet af A 666 02 jan 2013, 16:05, rettet i alt 1 gang.
Af 2 T ´er Uden H
LG plasmaen er et fint value for the money tv, og har det mest naturlige og behalige billede, bredeste betragtningsvinkler og bedste bevægelses håndtering i forhold til samsung ES5505, også er den også lige de ekstra tommer :)

Det skal dog nævnes at både LG´eren og ES5505 afspiller også 24P korrekt :)

Der hvor der kan være nogle ulemper med LG´eren er de begrænsede tilslutningsmuligheder med kun 2 HDMI og ingen hørertlf udgang til ekstra højtalere, kun optisk.

Dertil har den ikke det bedste sort niveau som er med til at give dybte og intensitet i mørke scener, især hen af aftentimerne kan det være lidt problematisk.

Ligeledes kan der være en vis del genskin hvis rummet er meget oplyst, og man ser en del tv i dagstimerne uden mulighed for at mørkelægge.

Burn in er også en ulempe ved plasma skærme, og det forekommer med oplyste statiske billede elementer på skærmen der har kørt for lang tid af gangen uden andet indhold i mellemtiden. Det kunne foreksempel være et speedometer fra et bil spil eller en windows proceslinje.

Burn in er dog langt fra et problem når man bruger sin sunde fornuft og ikke kører med de mest dynamiske indstillinger med samme indhold på skærmen over flere timer uden at vise andet indhold i mellemtiden.

Skærmen bliver også mere hærdet med tiden den bliver brugt og risikoen er heller ikke så stor på 2D panelerne som de dyre 3D plasma paneler der bruger en anden type fosfor der er mere følsom, men burn in er stadig noget der kan fremprovokeres og man bør stadig være lidt opmærksom på det og tage det med i sine overvejelser afhængigt af forbrugsmønster.

Samsung ES5505 er et fint mellempris tv.

Tilslutnings mulighederne er flere med feks 3 HDMI.
Sort niveauet er mere dybt og intenst, især om aften timerne.

Der er heller ikke særlig meget genskin i oplyste rum pga det matte panel og LCD er egenligt mere lysstærk på den front.

Film profilen håndtere egentligt billedesiden fint, det er dog ikke helt på højde med LG´eren på alle punkter pga plasma teknologiens fordele, men stadig pænt for et tv i den prisklasse:)

Samsungen for også ros for et ret lavt indput lag for et lcd tv at være, hvilket er en vigtig faktor til spil brug da der ikke vil være ligeså stor en forsinkelse imellem den kommando der afgives til det vises på skærmen.

LCD er også udeover Burn in risikoen som man ikke skal være bange for, dog er der et andet fænomen med ujævn fordeling af bagrundsylset på LCD panelet kaldet clouding/backlight bleeding. Det består af små hvide plamager der lyser fra hjørner og kanterne i skærmen som ses når bagrunden er sort og oftest i et afdæmpet rum. Det optræder mest på Edge LED tv og alle lider i mere eller mindre grad af det og det kan være et lotteri hvor meget der er på den model man køber.

Som du nok kan hører findes der ikke det perfekte tv endnu :)

Den anden LG(LS560) du linker til syntes jeg efter min mening ikke er en så god performer, den basere sig på et VA panel og har et okay sort niveau, men jeg syntes den er meget overmættet i den grønne farve og det er svært at indstille sig ud af, så den vil jeg ikke anbefale i forhold til de andre kandidater du har kigge på.

Det var lige lidt om de 2 tv, som sagt er der fordele og ulemper ved begge som man enkeltvis må opveje hvad man kan leve med :) Det er dog baseret på lidt subjektiv vurderinger også fra min side af, men håber det kan hjælpe dig med dit valg :)
Brugeravatar
Af A 666
Hold da op et svar.. Der er meget brugbart i det, tak for det!

Input lag og tilslutningsmuligheder spiller ingen rolle i mit tilfælde(spil skal kun ses på TV'et, de bliver spillet fra PC'en. Og PC via HDMI + antenne kabel er det eneste der skal kobles til.

Jeg har et yderligere spørgsmål som du måske kan svare på.
Jeg har hørt PC gør sig bedst på LCD, ikke så meget pga burn in problematikken ved plasma, men pga tekst står skarpere på LCD end på Plasma. Er det noget du kan genkende ?

Jeg sidder ca 3,5 meter fra det 47" LCD jeg har nu, og tekst er svær at læse i fuld HD opløsning fordi det er så småt. Går ud fra de ekstra 3 tommer på LG'en vil hjælpe en smule, men står teksten uskarpere på Plasma, ja såh..

PS. LG LS560 er droppet.
Af 2 T ´er Uden H
Hvis Tv´et skal agere monitor for pc´en der bruges til spil er indput lag ligeså vigtigt som havde det været en alm pc skærm der var tilkoblet da den stadig skal behandle og vise informationen og de kommandoer der gives :)

De 3 tommer mere giver selvfølgelig omkring 7,6cm mere skærm areal målt diagonalt, plasma skærmen vil levere et mere blødt og behageligt billede, jeg tror ikke at med en sidde afstand på 3,5 til 4 meter man vil opleve uskarp tekst på plasma, men teknologien er selvfølgelig en anden end LCD, hvor der feks kan komme mere blus på lyskilden der kan få ting til at virke skarpere.

Jeg vil dog ikke udtale mig om hvor meget de ekstra 3 tommer giver i forhold til at det bliver mere let læseligt det der står, jeg kan dog forstille mig hvis det er småt tekst at man skal lidt mere op i størrelse for sikre at det giver noget.