Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej
Jeg har et Panasonic TX-P42G30Y Plasmatv som er lidt over et år gammelt. Det er begyndt at lave nogle mærkelige lilla plamager på skærmen når der vises mange hvide eller lyse farver på skærmen. Det sker kun ved hvide eller lyse farver og de lilla plamager er som små prikker der samler sig omkring konjekturer på billedet, ofte kan man se en skillelinje lige midt på skærmen vandret hvor de er i øverste del og ikke i nederste del af billedet. Hvad kan dette skyldes ? er det en fejl i skærmen eller er det indstillet forkert. Jeg mener ikke at have ændret nogle indstillinger før det begyndte at opstå. Det sker uanset om det er tv jeg ser eller DVD/Bluray. Det sker oftere og mere udbredt ved TV (ser Boxer med stueantenne) end ved DVD, og mere på alm. tv end ved HD tv.

MVH
Lars L Christensen
Af ferrarimik
jeg har et panasonic vt30, med nogenlunde de samme symptomer, med mange små lilla prikker, og det started da mit tv begyndte at få meget burn-in efter ca 200 timer og kan tydligst ses i hjørnerne og kanterne af skærmen ved lyse farver, dog ikke altid synlig men kan tydligst ses vis man har sne, skyer, røg og støv i billedet, har læst et sted på avforums det sku være et x-y board der har fejlet, mit tv har været sendt ind men fejlen kunne ikke konstateres 100%, men de havde forsøgt udbedring af fejlen med en ny firmware i x-y boarded dog hjalp det slet ikke og jeg fik istedet et beskadigt fjernsyn tilbage som sku repares igen:-(
Af steen6400
ferrarimik skrev:jeg har et panasonic vt30, med nogenlunde de samme symptomer, med mange små lilla prikker, og det started da mit tv begyndte at få meget burn-in efter ca 200 timer og kan tydligst ses i hjørnerne og kanterne af skærmen ved lyse farver, dog ikke altid synlig men kan tydligst ses vis man har sne, skyer, røg og støv i billedet, har læst et sted på avforums det sku være et x-y board der har fejlet, mit tv har været sendt ind men fejlen kunne ikke konstateres 100%, men de havde forsøgt udbedring af fejlen med en ny firmware i x-y boarded dog hjalp det slet ikke og jeg fik istedet et beskadigt fjernsyn tilbage som sku repares igen:-(
Jeg oplevede nøjagtig det samme på min første VT30 og fik den heldigvis byttet under garantien. Jeg kunne bl.a. se de lilla prikker når jeg brugte rullebjælkerne og det var værst når den stod på satellit. Der var ingen parabol tilsluttet.