Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lnielsen
Jeg har et problem som jeg er i tvivl om hvad som skyldes, nemlig at mit fjernsyn flimrer. Jeg tror at det evt. kan have noget med indstillingerne at gøre. Mit fjernsyn er et D8005 og jeg har købt det for ca. et lille års tid siden. Synes ikke i starten at det flimrede, men er også gået fra at se igennem en boks og til at se det direkte fra TV stikket (med YOUSEE). Jeg synes ikke umiddelbart at jeg kan se noget system i at det flimrer andet end at det nogen gange kan være ret slemt (kan næsten ikke se på kanalen), imens at der andre gange ikke er noget. Dog er der næsten altid helt lidt når jeg ser fodbold. Er der nogen som har nogen ideer til hvad at det kan skyldes og/eller hvad jeg kan gøre?
Af jng
lnielsen skrev:Jeg har et problem som jeg er i tvivl om hvad som skyldes, nemlig at mit fjernsyn flimrer. Jeg tror at det evt. kan have noget med indstillingerne at gøre. Mit fjernsyn er et D8005 og jeg har købt det for ca. et lille års tid siden. Synes ikke i starten at det flimrede, men er også gået fra at se igennem en boks og til at se det direkte fra TV stikket (med YOUSEE). Jeg synes ikke umiddelbart at jeg kan se noget system i at det flimrer andet end at det nogen gange kan være ret slemt (kan næsten ikke se på kanalen), imens at der andre gange ikke er noget. Dog er der næsten altid helt lidt når jeg ser fodbold. Er der nogen som har nogen ideer til hvad at det kan skyldes og/eller hvad jeg kan gøre?
Indstil digitale kanaler. Ikke analoge.
Af noxity
Gå ind i menu, support, selvdiagnose og signalinformation. Hvad siger den af signalstyrke og bitfejlsniveau på de tidspunkter hvor du har problemer og sådan generelt?
Af lnielsen
Under Signalstyrke og Signalkvalitet ligger de begge to på 100. Bitfejlniveauet svinger imellem 0 og ca. 26. Jeg aner godt nok ikke hvad dette betyder?
Af noxity
Bitfejl niveauet skal være 0. Så snart du får bit-fejl, vil du se pixeleringer i billedet.

Hvis din signalstyrke er høj, så vil det typisk være en løs forbindelse som er skyld i bitfejlen, eller et defekt stik i din tuner.

Havde engang en reklamationssag hvor antennestikket i TVet sad en lille smule skævt. Det var nok til at introducere en masse bitfejl, selvom signaletstyrken var høj.

Så med mindre du ikke har et knæk eller lignende et sted i din kabelføring/samlinger, så er det nok tuneren i dit TV der er defekt.
Af lrev 1-2
Hej.
Mener du at tv nærmest "blinker" ofte?
Det gør min C8705-og har altid gjort det.Jeg har klaget til Samsung fra dag 1,og de har skiftet både panel og strømforsyning uden at det hjalp et hak.
Jeg har selv spekuleret på om det mon er fordi at jeg benytter mig af den indbyggede DVB-S tuner....jeg har nemlig aldrig prøvet at tilslutte min Canal-Digital boks-men den skal vel ikke blinke fordi at der benyttes indbygget tuner :((

mvh lrev
Af lrev 1-2
Hej.
Glemte lige at nævne at det ikke er hver dag at det blinker,men af og til.Iøvrigt kan det som regel fjernes ved at slukke tv for at tænde det igen.Men det kan så komme igen næste dag..eller uge,eller..

Kan du genkende noget af dette?

mvh

lrev
Af lnielsen
Noxity: Mange tak for dine svar - det lyder jo ikke særlig godt hvis det er galt med tuneren, men det er ligesom om at det er noget som er kommet og ikke har været der hele tiden og varierer meget efter hvilken kanal som jeg kigger på og tidspunktet. Nogen gange er det også som om at det bliver være når jeg har set på en kanal i lang tid - specielt DR1 er slemt. Derfor er min frygt lidt at du kan have ret i at det er tuneren som det er galt med, hvilket er ret træls for et fjernsyn som er 1 år gammelt. Jeg må prøve at ringe til Samsung og snakke med dem.

Lrev: Jeg synes ikke at jeg kan genkende at fjernsynet ligefrem blikker. Det er mere som om at noget at forrige billede "hænger fast" på næste billede - altså desideret flimmer. Nogen gange er det meget slemt og andre gange slet ikke til stede, men jeg kan ikke umiddelbart se særlig meget samenhæng i det bortset fra at det er klart værst på DR1, men kommer også ofte lidt hvis jeg ser Champions League fodbold.