Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nikolaj86
Hej!

Nogen der har erfaring med godt kalibreringsudstyr? Jeg har prøvet at søge efter lacies blue eye pro som jeg mener flatpanels bruger, men så vidt jeg kan se så er den ikke til at opdrive...Nogen der kender noget godt udstyr til privat-brug? Altså bare kalibrere tv-skærmen derhjemme? Ikke for dyr og gerne hvor man også kan justere RGB-indstillinger...

Hvis Torben læser dette, så ville jeg også være ret glad for hans bud!

F.eks. er dette noget i den rigtige stil - spyder4 hdtv?

http://spyder.datacolor.com/portfolio-v ... der4tv-hd/

Mvh

Nikolaj
Af visca blaugrana
hvad er dit budget?

hvis dit budget er under lad os sige 0-2000 vil jeg kigge efter HCFR og saa koebe en i1 Display Pro (ogsaa kendt som i1 Display 3

Jeg ville under alle omstendigheder ikke albefale en spyder uden at kigge her

er budgetet lidt mere ville jeg kigge efter at udskifte HCFR med enten CalMAN eller Chromapure begge er meget gode programmer. men som sagt kom med et budget

Mit Eget udstyr er

CalMAN Enthusiast
Chromapure Standard
I1 Display Pro
I1 Pro2
hvor jeg profilere min Display Pro til I1 Pro2 som jeg bruger til de moerke maalinger og saa i1 Pro2 til Gamut maalinger. Saa er budget til det er det en killer kombination
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville også droppe Spyder når i1 koster ca. det samme. Den er ikke helt så præcis lyder rygterne. HCFR er gratis, men der er ingen hjælp at hente i programmet undervejs, så du skal selv kunne tyde resultaterne.
Af nikolaj86
Jeg har ikke noget fast budget, men skal klart ligge under 2000 kr, for er trods alt bare til hjemmebrug.

Så hvis man skal have i1 Display Pro, er det så f.eks. denne her:

http://www.amazon.co.uk/i1-Display-Pro- ... 167&sr=8-1

Og indeholder den både selve måleren og software til at man ville kunne kalibere?
Af visca blaugrana
ja den du linker til er et rigtigt godt valg.

den indeholder dog kun hardwaren og ingen software.

ang. software har du 3 muigheder

1: HCFR, gratis men ingeholder ingen hjaelp, dog er der MEGET hjaelp at hente online, det kraever dog at du bruger lidt tid paa at saette dig ind i tingene - Det er ikke lige ud af vejen men fx her er der en rigtig god guide

2: Chromapure, rigtigt godt software som koster £100 hos chromapure.co.uk. Jeg bruger det selv og det fungere rigtigt godt med en rigtig god hjaelp.

3: Calman 5, igen et betalings program som koster mellem $149 og 399 alt efter hvilken version du vil have, som ved Chromapure er der en rigtig god hjaelp. Lige pt bruger jeg Calman over chromapure men begge programmer er rigtig gode.

Jeg ville nok anbefale HCFR til at starte med (det gjorde jeg ogsaa selv) som sagt skal du dog regne med at bruge noget tid paa det, det er ikke gjort uden lidt arbejde.[/url]
Af nikolaj86
Oki, tak for hjælpen! Mine forældre får måske nyt tv snart, så det kunne blive aktuelt med at kalibrere...Vil overveje det og er glad for at både du og Torben gav mig et godt råd til hvilket værktøj man kan vælge!

Mvh

Nikolaj
Af nikolaj86
Vil man i Calman kunne få hjælp til at justere andre indstillinger end farverne? F.eks. lysstyrke og andre ekstra-funktioner? Vil den også kunne hjælpe med at kalibrere et ældre tv, f.eks. Samsungs C6905?

Mvh

Nikolaj
Af nikolaj86
Og ville spørge om x-rites egen software er god?
Af nikolaj86
Ville også være glad, hvis man kunne få et link til hvor man finde Calman software til salg i DK? For linket foroven ser ud til at henvise til deres amerikanske hjemmeside...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Softwaren købes blot som en licensnøgle. Du skal selv downloade programmet fra hjemmesiden, så der er ikke nogen grund til at lede efter en fysisk softwarepakke i en dansk butik.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pas. Jeg har ikke prøvet Calman.
Af -claus-
Jeg har lige fået tilsendt en colormunki display. Den virker også med hdfr. Den er noget billigere end i1 pro, men jeg ved så ikke om den bruges med de andre programmer.
Af visca blaugrana
nikolaj86 skrev:Vil man i Calman kunne få hjælp til at justere andre indstillinger end farverne? F.eks. lysstyrke og andre ekstra-funktioner? Vil den også kunne hjælpe med at kalibrere et ældre tv, f.eks. Samsungs C6905?

Mvh

Nikolaj
Calman vil hjaelpe dig med at indstille alle de muligheder der er paa det paageldende TV (jeg unne ikke finde manualen online saa ved ikke lige hvilke muligheder der er? men det er nok 2pt graa scala indstillinger og intet CMS - Calman vil helt sikkers vaere en hjaelp til dette (omend HCFR ogsaa er ganske udemaerket kun til graaskala kalibrering)
nikolaj86 skrev:Og ville spørge om x-rites egen software er god?
Jeg tror ikke deres software kan bruges til at kalibrere TV med
nikolaj86 skrev:Oki...På deres hjemmeside

http://store.spectracal.com/calman5/licenses

Ser der ud til at være 3 varianter af deres software...Basic - control og enthusiast...Hvilken bør man tage hvis det er tanken at man nemt vil kalibrere sit tv og computerskærme?

hvis du vil kalibrere din computer skaerm er enthusiast noedvendigt daa det indeholder 2 CalPC licenser
hvis det er for dit TV og du ikke har planer om at koebe en EyeOne PRO (spectrometer - Ikke Eyeone Display Pro)

Basic - Dette er Meget basic, det vil hjaelpe dig med at indstille contrast, brightness, sharpness og graaskala, og til dels ogsaa hvilket picture preset (movie, standart dynamic etc)
advanced - dette giver dig meget bedre muligheder, men har du ikke et CMS paa dit tv, og du bare oensker at kalibrere det og ellers glemme det saa er basic nok godt nok.

Enthusiast - det jeg bruger og giver dig komplet frihed.