Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa,

Jeg har søgt lidt hist og pist ang. hvilke kabler jeg skal mure ind i væggen/trække i loftet, inden disse lukkes helt af. Alle mine enheder hænger frit på væggen uden synlige kabler. Jeg skal have fiberflex ved VERDO, som kommer ind i huset og ind i en boks og bliver vel så sendt videre ud til husets TV'er. Jeg er i tvivl om flere rum...

Soveværelse:
Her har jeg et tv midt på væggen, som får strøm, antenne og LAN. Jeg har så et indbygget rum/hylde, hvor jeg havde tænkt mig der skulle stå en DVD afspiller, så vi kan smække en film på i soveværelset (ja, en helt alm. film! hehe)

Hvilke kabler bør jeg ligge i væggen/loftet fra denne "teknik hylder/rum" og over til LED TV'et? Er det nok med 1 stk. HDMI (og hvilket) eller bør jeg trække fx 2 stk? Bør jeg trække antenne/LAN over til dette teknikrum også?

Bio:
Her har jeg lagt højtt. kabler ind til 2 baghøjtt., 2 front højtt., 1 centerhøjtt. og linie kabel+strøm til en subwoofer.
Jeg skal i denne bio have projektor, samt motordrevet lærred, som der er trukket strøm til. Vi skal kunne se film (gerne 3d), spille playstation (har jeg glamt noget?) Måske det kunne være fedt med computer tilslutning?

Hvilke kabler skal jeg have ind til "teknik rummet" (hvor jeg har DVD osv) i bio'en? (antenne, LAN?)

Hvilke kabler jeg skal have fra teknikrummet op til projektoren i loftet? (skal projektoren have LAN/antenne eller kun et eller to HDMI (og hvilket?)?

Børnevælser:
Her har jeg antenne, LAN og strøm til TV'ene, samt HDMI fra TV og ned til ca. 20 cm over gulvet til DVD/playstation. Trækker man 2 stk. HDMI, når der både skal være DVD og Playstation eller hvordan?

TV i resten af huset: (køkken, kontor)
Her er der blot trukket antenne, LAN og strøm, da det ikke er nødvendigt med DVD osv. Skulle man få behov for at se video osv, så kommer her nok Apple TV...

Fra Fiber boksen i husets teknikrum, køres der så bare analog antenne kabel rundt til TV'ene (regner med at alle TV får indbygget Mpeg4) og så kan man se HD kanaler? Eller kører HD signalerne ud til TV'ene via LAN? :) Er godt nok lidt på bar bund her...

Håber meget på hjælp, da jeg sys det er en jungle og jeg skal have lukket lofterne imorgen, da jeg skal videre med lofterne... :/

Super mange tak! Håber virkelig der sidde én med 5min til overs! :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
GEnerelt er det altid en god idé at trække CAT6 kabler, da de kan konverteres til stort set hvad som helst. Jeg kører selv min antenneforbindelse via CAT-kabler og det fungerer fint, så hellere et par ekstra netkabler, som samles eks. i et teknikskab end et virvar af forskellige kabeltyper, som kun kan bruges til ét formål.

Ekstra tomrør ville også være en god idé, så du evt. kan trække nye kabler senere.

Der er dog en ulempe ved CAT frem for HDMI og det er, at der kræves 2 stk. CAT-kabler for at føre et fuldt HDMI-signal, da der ikke er ledere nok i ét kabel. Men derudover så kan du få det meste rundt i et CAT-kabel.
Af allo
ud på Østerbro (næsten lige overfor HI-FI Klubben ligger der en (gl.) lille forretning - og hvis nogen har tjek på det du spørger om - så er det dens ejer

hvis det er så kunne jeg slå ham op og poste et tlf.nr./adr.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
du kan også bare murer nogle trækrør ind i væggen.... på den måde kan du altid skifte kablerne ud når der kommer noget andet.... det har jeg gjort i vores stue under vores renovering af denne sidste år :-)
Af JesperKeller
Hej Rubbi,

Spændene løsning du er i gang med. Håber du får den rigtig første gang ;)

Hvad angår dit bio-rum, så vil jeg klart anbefale at trække to højtaler kabler til hver højtaler. Nu ved jeg ikke hvad dit budget er, men mange high-end højtaler bruger to højtaler kanaler bag på - for at kunne bi-ampe sine højtaler.
Udover dette så skal din projektor bare have strøm, hdmi(husk HDMI 1.4 for 3D) og måske LAN-kabel (Er ikke så stærk på projektor siden, men kunne forestille mig nogle af dem kan software opdateres via nettet).
Afhængig af hvilken projektor du køber, ville jeg nok anbefale at lave en 'boks' til projektoren, for at forhindre støj i rummet.. Så på bagsiden kunne man evt lave en udluftning via nogle blæsere mage til dem man også bruger i computere evt.

Jeg har lige købt en nyrenoveret lejlighed hvor der er trukket kabler rundt i hele hjemmet, og jeg vil kraftigt anbefale antenne+Lan-kabel+strøm til hvert tv. Stue alteret kan måske bruge lidt flere Lan kabler, men man kan altid tilføje en switch til dit stue tv.

Hvad angår din YouSee modtager boks - nu ved jeg ikke hvor den er placeret, men vil på det kraftigste anbefale at placere den på loftet - så kan du nemt og hurtigt skifte til antenne eller parabol, hvis du en dag skulle blive træt af Kabel :) .
Det er også korrekt at alle dine tv vil kunne modtage alle kanalerne, så fremt du har MPEG-4 DVB-C(C = Cable) i alle dine tv.

Held og lykke med dit projekt

Hilsen
Jesper Keller
Af Dennishoeg
Dejlig med nogle ordenlige projekter rundt omkring :-)

Du har såmænd selv ganske godt fat så det er begrænset hvad vi kan bidrage med.

Som de andre siger, så træk MASSERE af lan kabler. Gerne 7-8 stykker til hvert rum. Det er fremtiden og alt skal bruge internet. Alene vores stue idag: Tv, apple tv, wii, bd320, ps3 og bærbar. Dertil kommer at mange af os herinde idag også har en reciever med airplay/internet radio. Det var alene 7 enheder.

Samtidig kan cat kablet også bruges til meget andet. Blandt andet kan man med et sæt exstendere bruge det som "hdmi" kabel.

Så husk. MASSERE AF CAT5/6 kabel. Det er det absolut dummeste sted at spare ved denne lejlighed.

Hvad angår højtalere i dit bio rum. Så få trukket nogle ekstra. Hvis du nu skulle ønske en 7.2 eller måske endda 11.4 en eller anden dag.

Også er det vidste også blevet nævnt, træk et tomt rør i alle rum også, med et leder i. :-) Så er du på den sikre side :)

Og her til slut:

Nu du skal have trukket antenne kabel osv. Så husk for guds skyld at benytte dig af HF tæt materialle. Det kan ikke nævnes for meget hvor vigtigt dette er. Køb dine materialer hos en FAGMAND. Så kan du også lige forhøre dig om LTE filtre. Hvis det skulle være nødvendigt i dit område (Ved vi ikke før Januar)
Rubbi skrev:Jeg har søgt lidt hist og pist ang. hvilke kabler jeg skal mure ind i væggen/trække i loftet, inden disse lukkes helt af.
Du skal slet ikke mure nogen kabler ind i væggen. Monter i stedet en masse tomrør på kryds og tværs og før en masse ud til teknikrummet. Så kan du altid let trække de kabler du får brug for også længe efter at huset er færdigbygget.
Hellere for mange end for få, rørene er ikke ret dyre og det sparer en masse besvær senere hen når du får nyt udstyr eller skal trække et kabel du ikke havde forudset. Du behøver ikke at sætte udtag op alle de steder hvor du ikke har brug for udtag på nuværende tidspunkt, men kan bare montere indmuringdsdåer og lade det som regel røde dæksel sidde og så tapetsere hen over dem som om de ikke var der. Så kan du altid sætte et udtag op senere, hvis du får brug for det. Indmuringsdåserne finder man let igennem tapetet ved at banke lidt på væggen. Så er det bare at skære dem fri med af tapeten med en hobbykniv og så har man et udtag, hvor man let kan trække et eller flere kabler i tomrørene.

Det er ikke nødvendigt at trække ekstra kabler som f.eks. HDMI, netværkskabler osv. før du skal bruge dem. Så længe du bare har monterer rigeligt med tomrør kan du altid senere trække de kabler du får brug for. Det er let at gøre og og med bare en smule fingersnilde og en billig søgefjeder behøver man ikke en elektriker til at gøre det.
Det sværeste er HDMI-kablerne, hvis man vil trække den uden stik og pålodde dem bagefter. Hvis du vil undgå det så sørg for nogle tykke tomrør som er tykke nok til at et HDMI-stik kan trækkes igennem, der hvor du forventer at kunne få brug for det. Hvis der ikke er plads til et normalt HDMI-stik kan man evt. trække et kabel med det noget mindre micro-HMDI-stik i den ene ende og så sætte en adapter til standard HMDI-stik på efter det er trukket igennem væggen. Men det er dog svært at finde ret lange kabler med micro-HDMI-stik.
Jeg har selv trukket et 20 m HDMI kabel i et rør, hvor der ikke var plads til stikket. Jeg klippede bare stikket af den ene ende og trak det genne røret og påloddede derefter et nyt HDMI-stik. 20 m kablet virker stadig fint med 1080P. Jeg vil dog ikke anbefale at men selv pålodder HDMI-stik med mindre har noget øvelse i loddeteknik og en god loddekolbe.

I stedet for at føre røreren op til loftet kan det nogle gange være lettere/kortere at føre nogen af dem i gulvet, hvis der da ikke allerede er støbt gulv.

Jeg kender en der for nylig har bygget hus. Han er selv elektriker og har derfor på rund af sin erhvervs-erfaring sørget for at montere masser af tomrør på kryds og tværs og især en masse der fører ud til teknikrummet, så han ikke senere skal til at fræse riller i væggen og tapetsere igen. Han ikke brugt tid og penge på at trække f.eks. HDMI-, antenne- og netværkskabler over alt i huset andre end de steder han på forhånd vidste der ville blive brug for det. For ikke at snakke om unødige penge på dyre LK FUGA udtag som der måske aldrig bliver brug for. Kabler og stik er måske alligevel forældede om 5-, 10- eller 20 år når der måske bliver brug for dem. Til den tid har en ny standard måske alligevel afløst f.eks. HDMI eller Cat5/6/7 med en ny forbindelsesteknologi der måske slet ikke eksisterer endnu.

Senere satte vi en netværksprinter op i et rum, hvor han endnu ikke havde trukket et netværkskabel. Men det tog ikke mange minutter at trække det manglende kabel via et tomrør fra LAN-switchen i teknikrummet ud til den ubenyttede indmuringsdåse ved netværksprinteren igennem, hvor der bare blev monteret et FUGA-netværksudtag. Man behøver ikke at være elektriker for det, gør-det-selv folk kan sagtens selv gøre det og det tager ikke lang tid.

Men sørg for at dokumentere grundigt, hvor der er monteret indmuringsdåser samt hvor fra og til tomrørene løber. Skriv også med en tusch på alle tomrørene i teknikrummet, hvor de ender henne. Så skal du ikke senere skal ud på et større detektivarbejde når du får brug for at trække et kabel.
Af Otto J
Jeg har et ret simpelt råd: hvad koster det at bygge et hus? Et par millioner? Professionel rådgivning mht dit kabeltræk koster måske 10.000,-. Dette for en opgave som rent faktisk er kompliceret og har mange faldgruber. Nu nævnes der feks mulighed for biamping - hvad nu hvis du en dag vil have aktive højttalere? Hvad nu hvis du finder ud af at to subwoofere er det fedeste? Hvad nu hvis...?

Det har altid undret mig at folk er mere end villige til at betale sig fra at få monteret en vaskemaskine, mens det at opsætte en surroundreceiver da er noget man bare lige selv kan gøre. På trods af at det er VÆSENTLIGT mere kompliceret og kræver meget mere know-how.

Sådan noget som hvilke kabler man skal trække er en klassiker - folk opfatter det som så nemt at de ikke vil betale folk for at gøre det, alligevel skal man liiige have noget hjælp fordi det er for svært til at man selv kan gøre det...