Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Grung
Mit 40 tommer sony w5500 er ved at være for lille, så jeg er på udkig efter en erstatning for det.

Jeg er fint tilfreds med billedkvalitet, standard indstillinger, sort niveau, motionflow og alt det andet påhit nuværende tv, et nyt skal dog ikke være dårligere.

Er alle nyere tv bedernes mit nuværende, eller er der bestemte ting jeg skal være opmærksom på?
Jeg har 3 børn der syntes 3D er super sjovt, så jeg er på udkig efter et tv med passiv 3D, da jeg ved hvordan de vil behandle briller osv.

Jeg har kigget lidt på de forskellige lg modeller, lige fra 615 over 660, 760 og 860, men er i tvivl om hvordan de forskellige modeller kan sammenlignes med mit nuværende tv. Desuden har jeg kigget lidt på en grundig passiv 3D tv, men kan ikke finde mange erfaringer med det.
Mine ønsker til et nyt tv er følgende (i prioriteret rækkefølge).
- flydende bevægelser, gider ikke hakken i fodboldkamp eller panorering.
- størrelse helst 55 tommer
- pris
- passiv 3D
- design
- smart tv, er totalt ligemeget.

Alternativt hvis ikke der findes noget ordentligt til en fornuftig pris med passiv 3D, er helt at droppe 3D og bare købe en større skærm.

På forhånd tak.
Af Bent odense
Hvad er en fornuftig pris.Det er en god ide at læse KØBSANBEFALINGER/TESTS HER PÅ (FLATPANELS)
Brugeravatar
Af edinger
Grung skrev:Jeg har kigget lidt på de forskellige lg modeller, lige fra 615 over 660, 760 og 860, men er i tvivl om hvordan de forskellige modeller kan sammenlignes med mit nuværende tv.
Jeg vil i lighed med Bent_odense anbefale, at du "kigger lidt" på nogle tests og derefter udvælger dig nogle skærme, som lever op til dine krav.

Det er sædvanligvis lettere den vej rundt ;)
Af Grung
Jeg har læst diverse test igennem, været ude og kigge i elgiganten samt media markt. Det jeg mangler mest er nok en reference i forhold til mit nuværende tv, samt en konkret anbefaling på noget som ikke hakker i alm tv kiggeri, f.eks fodbold.
Af orm08
Hvis du vil have et TV der er ligeså godt som w5500 og vil have paasiv 3D bør du nok vælge LG 760.

Hvis du kan udvære 3D så vil jeg anbefale Sony 55HX75x eller endnu bedre 55HX85x.

Jeg opgraderede selv fra et 40W5500 til et Sony 46EX721 og er super tilfreds med det, bortset fra at jeg nok skulle have valgt et 55". jeg har ikke købt 3D briller da de simpelthen er for dyre, og at jeg egentligt helst er fri for 3D

I denne Netflix tid kan jeg tilføje at jeg her amerikansk Netflix app TVet og at det fungerer perfekt, kan dok ikke brugen den danske Netflix klient da det er en 2011 model, så jeg klarer mig med den amerikanske :D
Af Grung
Jeg har kigget rigtigt meget på det hx855 og kan godt lide billedet på det. Var faktisk tæt på at begynde at se om man kunne få det lidt ned i pris.

Da jeg så søgte priser, kan jeg se at elgiganten har et es7005 i 55 tommer til 12999 mens sony'en koster 14484. Er sony 1500 kroner mere værd?

Desuden har jeg kigget lidt på et grundig 55 med passiv 3D, men kan ikke finde meget Info om det.

Endelig har jeg også overvejet et billigt sharp 60 tommer, enten 636, 741 eller 836 dog har min lokale elgiganten ikke så mange af dem udstillet, så det er lidt svært at vurdere om man kan se synlig forskel mellem modellerne.
Af THM
es7005 og hx855 er begge gode lcd tv, og objektivt set ret jævnbyrdige.
sharp tv'ene er også gode, men du skal nok op i 8serien før de matcher es7005 og hx855.
ville holde mig fra grundig, har kun erfaring med en af de billigere modeller, her er motionsystemet noget af det ringeste jeg har set, og kan ikke slåes fra. selv ville jeg aldrig bruge motionsystemet på nogle tv, men da du nævner tilfredshed med motionflow er det jo relevant for dig at få et tv med et godt motionsystem..
Af janbau
55 tommer er en rigtig god størelse især til 3 D vil jeg mene .

Jeg kan da klart anbefalde et LG LM 760 da jeg selv har et i 47 Tommer .

Ser man 3 D kan skærmen efter min mening ikke blive stor nok og da du har Børn som skal se er Pasiv 3 D da det bedste da de ikke ville kunne se den lidt bedre opløsning der er på Aktiv 3 D .

Jeg har lige set Avetar og en del andre 3 D film på vores sammen med venner og familie og vi blev alle enige om at det så rigtig flot ud .

Men 47 Tommer er jo nok lige i underkanten i 3 D , Så hvis du har budzet til 55 tommer så gå efter det .

Jeg mener den kan fås til ca 14999 kr i Elgiganten lige Pt

Ps En 47 Tommer synes jeg er stor nok til alt andet det være sig film fodbold .

Men husk at Sd indhold altid vil blive dårligere på en stor skærm her skal det helst være i Hd .
Men det ved du jo selv vil jeg mene .

Og dise krav vil jeg mene at LG lM 760 opfylder

( Dine egne krav )
Mine ønsker til et nyt tv er følgende (i prioriteret rækkefølge).
- flydende bevægelser, gider ikke hakken i fodboldkamp eller panorering.

Dine egne og også krav jeg stilede da jeg købte min nye fladskærm jeg havde en Sony w 4000 som havde problemmer med hurtige bevægelser .
Og jeg vil ikke ind i måden de nye fladskærme løser dette på for det gør de forskellige mærker rigtig godt idag da der er sket meget på dette område de sidste år .
Og test har du jo læst mange af så det er svært at bestemme sig , men husk du har 14 dages returret ombytningsret .
Af PeterD
Ikke et ondt ord om janbau's indlæg, som er udemærket.

Men husk på at de fleste herinde ved (forhåbentlig) noget om skærme så vil folk mange gange anbefale det de selv har købt.....(og 15.000 kr. er vel mere end et greb i lommen?)

Pas på med et "billigt Sharp" som du selv skriver...

Gør dig selv den tjeneste at vælg en skærm som Flatpanels.dk anbefaler. Så er du "godt på vej"..

Hvis 3D er alt afgørende for dig, skal du nok betale en del, for at få det i en kvalitet som virkelig fungerer upåklageligt (Taler her de dyre modeller fra Samsung og Panasonic)

PS. En tommelfingerregl er at du skal slå ALLE BILLEDEFORBEDRINGER FRA og bruge tvets "Biograf indstilling" for at få det mest "optimale" billede...og så kan du finjustere derefter...

Lad dig ikke snyde af prisen/skærmstørrelsen: En fodboldkamp kan se bedre ud på en 42" skærm til 5000kr end på en 55" skærm til 14.000 kr. hvis skærmen er indstillet og kalibreret korrekt....Ps. Lad dig ikke snyde af de fodboldkampe i HD kvalitet, hvor "du kan se græsstråene" som du kan i butikkerne (typisk på helt store 55"+ skærme). Det er nogle reklameoptagelser sikkert bestilt af mærket selv. Typisk Samsung eller Philips kører med det..Når du kommer hjem og putter stikket i, er der nok ikke samme kvalitet via.youSee's net, og så kan man føle sig lidt skuffet....(PS. I.M.O. har TV2SportHD og Kanal5HD har nok den bedste HD kvalitet lige nu på kabel.)

Tjek evt. steder som Wupti.com/Komplett.dk/Elgiganten.dk for at se dagsprisen på de enkelte modeller...og gå for guds skyld IKKE ind i en butik for at søge råd. Find et max.budget og spørg herinde (Går du i butikken og søger råd ender det bare med du kommer hjem med en skærm butikken skal af med!)
Af janbau
PeterD skrev:Ikke et ondt ord om janbau's indlæg, som er udemærket.

Men husk på at de fleste herinde ved (forhåbentlig) noget om skærme så vil folk mange gange anbefale det de selv har købt.....(og 15.000 kr. er vel mere end et greb i lommen?)

Pas på med et "billigt Sharp" som du selv skriver...

Gør dig selv den tjeneste at vælg en skærm som Flatpanels.dk anbefaler. Så er du "godt på vej"..

Hvis 3D er alt afgørende for dig, skal du nok betale en del, for at få det i en kvalitet som virkelig fungerer upåklageligt (Taler her de dyre modeller fra Samsung og Panasonic)

PS. En tommelfingerregl er at du skal slå ALLE BILLEDEFORBEDRINGER FRA og bruge tvets "Biograf indstilling" for at få det mest "optimale" billede...og så kan du finjustere derefter...

Lad dig ikke snyde af prisen/skærmstørrelsen: En fodboldkamp kan se bedre ud på en 42" skærm til 5000kr end på en 55" skærm til 14.000 kr. hvis skærmen er indstillet og kalibreret korrekt....Ps. Lad dig ikke snyde af de fodboldkampe i HD kvalitet, hvor "du kan se græsstråene" som du kan i butikkerne (typisk på helt store 55"+ skærme). Det er nogle reklameoptagelser sikkert bestilt af mærket selv. Typisk Samsung eller Philips kører med det..Når du kommer hjem og putter stikket i, er der nok ikke samme kvalitet via.youSee's net, og så kan man føle sig lidt skuffet....(PS. I.M.O. har TV2SportHD og Kanal5HD har nok den bedste HD kvalitet lige nu på kabel.)

Tjek evt. steder som Wupti.com/Komplett.dk/Elgiganten.dk for at se dagsprisen på de enkelte modeller...og gå for guds skyld IKKE ind i en butik for at søge råd. Find et max.budget og spørg herinde (Går du i butikken og søger råd ender det bare med du kommer hjem med en skærm butikken skal af med!)
Ikke et ondt ord om janbau's indlæg, som er udemærket.

Hvorfor siger du på en pæn måde at jeg ikke har forstand på fladskærme for sådan opfatter jeg det .
En god 55 tommer fladskærm koster og grunden til at jeg anbefaler Lg er p.g.a. Pasiv 3 D og At han har Børn , og som jeg skriver har Aktiv 3 D en bedre opløsning . ( Køb af flere briller en udgift )

Derudover har Grung selv læst mange Test og sat sig ind i sagerene som jeg forstår det .

Dit indlæg er udemærket men at nævne mit kaldenavn synes jeg ikke om derudover siger du også at Panasonic og Samsung ang 3D er bedre skærme end LG sådan læser jeg dine ord .

Der er fordele og ulember ved både Aktiv og Pasiv 3 D og hvad der er bedst kommer jo an på en langt række forhold .

Selv ekperter er meget uenige om dette .

Og jeg kan da klart anbefalde Panasonic og Sony skærme , Jeg ville bare have Pasiv D derfor valgte jeg LG som jeg mener er det bedste mærke til Pasiv 3 D .

Jeg havde højst sansynligt valgt Sony KDL55HX855BAE hvis jeg ikke ville have Pasiv 3 D .

Så den skærm kan jeg da helt klart anbefalde .

LG LM 660 T kan købes til ca 500 800 kr mindre men ville da mene at 760 eren lige er den tand bedre .

Går vi ned i 47 tommer så er prisen jo ca 8000 9000 kr for LG LM 660 T men han søger jo 55 Tommer størelse .

Priser fra Pricerunner
http://www.pricerunner.dk/cl/2/TV?attr_ ... 1=47421172
Af PeterD
Okay, Okay..Ro på. Så klapper vi lige hesten..

Jeg skriver bare at man typisk anbefaler sin egen skærm hvis man er tilfreds..og det er for så vidt også helt fint, men er kan være fordele og ulemper ved dette,da det er et åbent forum, så alle der er tilfreds med sit Sony vil anbefale dette og ligeså med LG, Goldstar,Samsung og Panasonic.

Lad mig give et eksempel: Hvis spørgeren f.eks. har stuen fuld af vinduespartier eller andre parametere som der skal tages højde for, er der en eller anden der kan skrive for at hjælpe "Køb den og den den er jeg glad for". Spørgeren kommer hjem og har store problemer med den netop købte skærm fordi der er genskin fra alle vinduer...Knap så smart!

Ang. 3D. Det er jo ingen hemmelighed at 3D er sjovt og fantastisk, men sandheden er at det vel stadig mest fungerer bedst på tegnefilm osv og indrømmet hvis det ikke skal være det allerbedste 3D som Flatpanels.dk har testet, så er den du anbefaler vel helt ok...

Enig i at Aktiv 3D er bedre i mørkelagte rum, da det kan flimre i oplyste rum og at børn har bedst af passiv 3D (pga. kan give hovedpine)

Passiv 3D: Ingen flimren i oplyste rum. Billigere.

Og som du ellers kan læse gav jeg bare lidt råd og vejledning til manden...

Og for øvrigt nævner jeg alles kaldenavne når jeg har brug for det. Du må godt nævne mit :)
Af janbau
Ok det er iorden PeterD , jeg skrev også at dine råd var ganske gode . Jeg må have misforstået dine bemækninger som denne .

Synes faktisk at jeg i mit indlæg var godt omkring uden at gå for meget i detalier . Og da det var Lg skærme han selv spurgte ind til så hvorfor ikke svare på mine erfaringer med denne skærm .