Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.
jeg har smidt alle film, billeder og musik over på min computer.
Min computer og Samsung SmartTV er forbundet via kablet netværk så jeg kan se alt indhold ovre på mit tv, men nu er jeg træt af at computeren hele tiden skal være tændt for at se film, billeder eller musik som ligger på computeren.
Jeg er helt ny indenfor NAS osv, så hvad er den nemmeste løsning for at få adgang til alt mit indhold på mit TV selvom computeren er slukket.
Jeg bruger den indbyggede DLNA medieafspiller i mit tv, og styrer det med fjernbetjeningen eller over smartphone med appen iMediashare.

Mine krav er ikke så store ud over at det skal være max 1TB plads da det skal være så billigt som muligt og ikke har brug for alt den plads, samt jeg skal kunne tilgå harddisken fra computeren så jeg kan lægge nye ting over på den løbende, og tilgå den fra tv'et så jeg kan se og høre alt der ligger på den. Og så skal den meget gerne kunne afspille alt jeg lægger over på den, fx. mkv. filer.

Spørgsmålet er om jeg skal bruge en NAS eller netværksharddisk, eller om det er det samme...

Jeg er blevet tilbudt denne Lacie netværksharddisk for billige penge, og spørgsmålet er om den ikke vil kunne opfylde mine få krav til en lagerharddisk?
--> http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10451

Håber på lidt hjælp da jeg som sagt er på helt bar bund.

mvh. :)
Af Andersss
Det er det samme :)
Det kan være en god ide at investere i noget lidt bedre end det billigste hvis det er noget du planlægger at bruge meget fremover. 1 TB er reelt set heller ikke meget plads :)
Af Chaui
Nu skal du huske det er TV'et der skal kunne afspille filerne og ikke netværksharddisken. Men nyere Samsung TV'er kan godt afspille MKV filer, så intet problem der.
Af polski12
Du skal købe nas helst synology den køre super det eneste rigtige ....så køre du dlna og wupti så køre det synology er på dansk i menu rigtige go NA's server ...plus den bruger kun 20 Wat nå den køre og 12 Wat i standbay 8)
Af Andersss
Det er generelt noget bæ at lade en NAS afspiller filerne. Indtil videre har jeg brugt 4 TB på at lagre film, så 1 TB holder sjældent langt. I sær hvis det er bluray film du ligger ind på den.
Af Sjavse
Tak for de gode svar indtil videre :)

pt fylder min film-billed-musikmappe cirka 450GB så jeg går ud fra mapperne fylder præcis det samme når jeg smider dem over på en netværksharddisk? hvis de gør regner jeg med at have god plads i lang tid endnu med en 1Tb harddisk :)

Mit Samsung tv kan sagtens afspille mkv. filer når jeg har forbundet det med min computer, så det ændre vel ikke på noget at filmene kommer fra en netværksharddisk?

Jeg har set på Synology, QNAP og andre NAS'er, men synes bare de er dyre når det kun er en enkelt løsning jeg har behov for omkring en lagerharddisk på mit netværk, derfor synes jeg en nem og billig løsning fx. kunne være sådan en Lacie netværksharddisk på 1Tb.

Jeg synes det virker lidt som overkill med en dyr NAS med plads til flere harddiske og en masse andre funktioner, hvis jeg alligevel ikke får dem brugt :)

Er der nogen der kender til andre "billige" netværksharddiske på omkring 1Tb? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kan hurtigt blive en dyr affære at spare på pladsen. Jeg startede selv på en 1-disk NAS, som så måtte udskiftes med en 2-disk. Så fik jeg den idé at rippe mine BluRays, og så måtte min 1 år gamle 2-disk udskiftes med en 4-disk.

I dit tilfælde vil du dog være begrænset af, at dit TV er afhængigt af en DLNA server for at afspille filmene og det får du nok ikke til at køre med rips af BluRays. Så hvis du kun har film i SD-opløsning, så fylder tingene naturligvis også mindre.
Af Sjavse
Torben Rasmussen skrev:Det kan hurtigt blive en dyr affære at spare på pladsen. Jeg startede selv på en 1-disk NAS, som så måtte udskiftes med en 2-disk. Så fik jeg den idé at rippe mine BluRays, og så måtte min 1 år gamle 2-disk udskiftes med en 4-disk.

I dit tilfælde vil du dog være begrænset af, at dit TV er afhængigt af en DLNA server for at afspille filmene og det får du nok ikke til at køre med rips af BluRays. Så hvis du kun har film i SD-opløsning, så fylder tingene naturligvis også mindre.
Jeg kan godt se det der med at rippe bluray film kræve plads, men det bliver ikke aktuelt i mit tilfælde. Så jeg er ret sikker på 1Tb vil holde i lang tid, eller max 2Tb.

PS: du har vel ikke en gammel/brugt NAS liggende derhjemme som du skal have solgt? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har solgt dem begge, desværre. Det er for dyrt bare at lægge en Synology i skuffen.
Netværks harddisk er bestemt den billigste løsning.

Dog kan man nemt få fyldt 1TB op med film når man først kommer igang.

En anden ting du skal tænkte på er sikkerheden. Hvor ked af det bliver du hvis du mister dine 450GB musik? For hvis du bliver RIGTIG ked af det, så vil jeg anbefale dig at købe en NAS som kan kører RAID 1 som sikre at hvis den ene harddisk dør, så har du den anden som backup.
Af M-Sniper
Hej Sjavse

Jeg har en Synology DS109 men en 1 TB WD harddisk.
som jeg i noget tid har tænkt på at udskifte...

den er omkring 4 år gammel, har kørt stabilt siden købet.
den er opdateret til nyeste firmware.

ville du være interesseret i sådan en?
det vil sætte mit køb af det nye i gang med det samme.
da jeg skal have den nye inden jeg kan sælge.
Af Sjavse
Duckmann: Jeg har allerede alt min nuværende musik, billeder og film på én harddisk hvor der stadig er meget plads, så den gemmer jeg som backup når jeg køber en NAS :)

Nullermand/Kickstart: Den WD har jeg allerede kigget på, og det lyder som en ret god og forholdsvis billig løsning.

M-Sniper: Den tænker jeg da lige over. Som sagt er det den første NAS jeg skal have, så kunne sagtens være interesseret i at købe en brugt :)

Spørgsmål til alle:

Jeg har fundet 4 forskellige NAS.

1: QNAP http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsser ... 92492.aspx

2: Synology http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsser ... 48586.aspx

3: Lacie http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsser ... =lacie+nas

4: WD http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsser ... x?q=wd+nas

Jeg har lidt svært ved at se hvad man får ekstra ved at købe enten den fra QNAP eller Synology jeg linker til, i forhold til den fra WD og Lacie. Der er selvfølgelig det indlysende at man kan skifte harddisk i de to første, men til gengæld skal man jo også høre på en blæser i forhold til WD og Lacie der er lydløse.
Har jeg misset noget meget vigtigt og indlysende ved de to første jeg linker til, kan de en masse andre fantastiske ting end de andre to "simple" NAS'er?

Håber at blive meget klogere, på forhånd tak :)