Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DK-man
Hej,

Har investeret i et Panasonic VT50 og er ved at køre break in dvd i stor stil. Hvilke indstillinger (THX/farve/kontrast osv.) skal jeg bruge når jeg kører skærmen ind??

Eller skal jeg bare køre med de indstillinger det kom med og så først ændre til indstillingerne fra Flatpanel testen??

PFT
Brugeravatar
Af edinger
Hvis du nu havde brugt søgefunktionen, ville du let have fundet disse udmærkede tråde. Men det er selvfølgelig altid lettere, når man kan få en anden idiot til at gøre arbejdet for sig.

Billedindstillinger under break-in på VT50 (link)

Panasonic plasma break-in (link)

Hilsen Far
Af DK-man
Havde skam søgt rundt forleden nat men havde åbenbart overset lidt tråde :s

Men bare lige for at få det skåret ud i pap:

Under break in er det ok at køre indstillinger som anbefalet i Flatpanel anmeldelsen (måske skrue lidt ned for kontrast)??
Pixelorbiter ON??
P-NR: OFF??
Intel. Frame Creation: OFF??
16:9 Overscan: OFF??
Eco-format: OFF??

Hvad med sådan noget som:
Levende farve: ON/OFF

Håber nogen vil være behjælpelig med at be-/afkræfte dette

O-O
Af fredizy
Det er vigtigt at holde kontrasten nede og brug en profil med Pixelorbiter på ON altså ikke THX instillingen 24/7.

De andre indstillinger modvirker ikke burnin mig bekendt.

Personligt har jeg kørt med kontrast på 30 det første stykke tid. Nu kører jeg med kontrast på 43 og oplever ikke problemer.
Af zappedronningen
Måske er det bare mig, der har misforstået noget? Men hvis formålet med at køre break in DVD er at slide på fosforen, må det vel være mere effektivt/gå hurtigere ved høj kontrast? Og formålet med at skrue ned for kontrasten er at mindske risikoen for burn-in af sorte bjælker, logoer o.lign.
Fredizy er det proindstillingerne, du bruger? Så vidt jeg har læst mig frem til er kontrastindstillingen der låst på et max på 36. Kan godt skrues højere op, men det har ingen effekt.
Af Bent odense
Var lige en expert i går og få en snak mens konen var i en anden butik i går.Så jeg spurte ind til panasonic plasma.Og jeg fortalte ham selfølgelig ikke hvad jeg havde læst mig til her debatforum.Og jeg spurte om break-in samt hvad man skulle passe på osv.Han sage der er ikke noget man skal passe på merer,På de nye modeller.Som at kører break-in og 200 timer for burn-in osv.Så jeg kunne ikke genmenskue om jeg var udsat for sælger snak.
Af Nick_S
Break-in er for de forsigtige. Det er bestemt ikke strengt nødvendigt, og langt de fleste der køber Panasonic plasma skærme i dag gør det selvsagt aldrig.
Det er dog en rigtig fin måde at minimere risikoen for retention og burn-in senere hen.

Hvis man kører decideret break-in DVD bør man smide skærmen i Dynamisk, med kontrast og lysstyrke på max, så fosforen ældes hurtigst muligt.
Vil man derimod bare være forsigtig i starten anbefales det at bruge almindelige, afdæmpede indstillinger, ja.