Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JamTheMan
Hey

Jeg sidder og kigger efter et nyt tv da det jo snart er tid til at få fat i en PS3. Til det formål skal jeg selvfølgelig have et tv der kan køre 1080p.
Jeg er generelt Sony fan og har derfor selvfølgelig forelsket mig i deres Bravia serie. Mit spørgsmål er så om der er nogle specielle grunde til at give de 5500 ekstra for at få X i stedet for W?

På Sonys hp kan jeg ikke rigtig se nogle billedemæssige forskelle på de to ud over at kontrast forholdene er højere på W serien, sjovt nok. Og så selvfølgelig designet og antallet af sider text-tv kan gemme (som om det betyder noget).

Hvad er det jeg overser som gør at prisforskellen er så stor?

40W2000

40X2000B

Sammenligning hos Sony
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Jeg har også meget seriøst overvejet W40 modellen, som også har fået utrolig gode anmeldelser med på vejen, bl.a gav cnet.co.uk den hele 9.3 ud af 10, hvilket faktisk er en anelse mere end de gav topmodellen x2000 (som de anmeldte i en 46" udgave).

Du kan se anmeldelserne her:

x2000
http://reviews.cnet.co.uk/televisions/0 ... 614,00.htm

w2000
http://reviews.cnet.co.uk/televisions/0 ... 565,00.htm

Det jeg har fundet frem til ved at snuse lidt rundt på diverse forums, er at den store prisforskel egentlig ikke står mål med kvalitetsforskellen. x2000 skulle efter sigende være bedre til at håndterer SD, men til gengæld havde den faktisk ikke så god sortgengivelse som W serien. Dog er ingen af modellerne specielt gode til SD, men det er under alle omstændigheder ikke noget som skræmmer mig væk.

Den største forskel er egentlig designet og det er jo en smagssag. Jeg foretrækker personligt w2000s udseendede frem for x2000.

Hvis du har mulighed for det, er den bedste måde at afgøre hvilken model du helst vil have simpelthen at se på begge to. Jeg har ikke haft mulighed for at sammenligne de to direkte, men har kun set begge modeller i aktion hver for sig. Hvis der var en forskel på billedekvaliteten har jeg ikke kunne opdage den, og Xserien er derfor helt ude af billedet for mit vedkommende. Prisforskellen er alt for stor, og som du selv nævner, så er det svært at finde nogen direkte fordele ved at betale de ekstra mange tusser for den Xserien.

KDL-40W2000eren er kommet godt ned i pris, den billigste netbutik sælger den for "kun" 17000, og sammenlignet med Phillips topmodel, som er 3" mindre og vist nok ikke er full hd(jeg får et nyt svar hvert sted jeg spør) så virker Sonys W2000 serie som et rigtigt fornuftigt valg i mine øjne.
Af JamTheMan
Det lyder jo bare godt... Bare lige et spørgsmål; SD?

Nogen der kender nogle tyske forhandlere der kan gøre det billigere end de danske?
Brugeravatar
Af JonasJohansen
SD står for standard definition, altså alm. tv-signal som ikke er HD.

Jeg har selv søgt lidt på tyske prissammenligningssider. Det sted som er et af de billigste, og samtidig har fået god brugerrespons er redcoon.de

http://www.redcoon.de/index.php/cmd/sho ... 40_W_2000/

omregnet til danske kroner giver det rundt regnet 16200, hvilket er en enorm besparelse i forhold til fona og de andre kæder:)

Spørgsmålet er så om man føler sig tryg ved at handle ved udenlandske sider.
Af Gabba
Hvis jeg skulle købe i Tyskland, så ville jeg købe hos Digital4All, som er at finde på edbpriser. De ligger i Harrislee, 2 km syd for grænsen, og hvis man selv henter det, er det til tysk moms! Der er lige en tusse at spare (ellers er det ikke billigere end de andre steder på edbpriser). Det gjorde min svigerfar, da han købte sit Philips 42PF9830 for et halvt år siden. Min chef købte et 37PF9731 i Tyskland, som han selv hentede. Ud over at han måtte maltraktere amballagen for at det kunne være i bilen, var der ikke nogen problemer.

Jeg ved ikke om Philips (9731) er full HD, hvilket naturligvis har noget at sige, hvis man skal bruge PS3, men det er nok ikke uden grund at det har vundet test overalt i verden. Personligt er jeg vild med deres Ambilight, da jeg tror det øger se-komforten betragteligt.

Philips (9731) skulle også være ret god til SD.

Fona i Aalborg har et 40X2000 ståeden ved siden af et 46W2000, begge koblet til en Sone BluRay, som viser demoer. Desværre er 46W'eren ikke koblet til HDMI, men til component, som i øvrigt er indstillet forkert, så alt er uskarpt, og desuden er aspect ratio forkert :(( Jeg må side, at X2000 har et godt billede, men jeg kan også bedre lide designet på W2000. De to tv koster i øvrigt stort set det samme i Fona (som om jeg ville betale 32K der....) og set i det lys er der ingen tvivl om at jeg ville vælge at få 6'' mere til samme pris.

Hvis valget stod mellem

Sony 40X2000
Sony 40W2000
Philips 37PF9731

så ville X2000 blive mit sidst-valg.

Mvh
Thomas
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Jamen dog, står de begge opppe i den "dyre" afdeling i fona, for så har jeg da tåget gevaldigt rundt, da jeg var derinde sidst. Må jeg straks få set på i morgen!
Af Gabba
De står på trappen op til den dyre afdeling, så du kan ikke undgå at se dem. Jeg var derinde i går efter arbejde, og kunne konstatere, at de endelig har fået begge paneler tilsluttet HDMI :)

Så nu er det muligt at foretage en reel sammenligning (jeg kan dog ikke udtale mig om den relative kvalitetsforskel mellem 40W og 46W).
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Ja, fandt dem her igår(selvom de egentlig ikke er til at overse, virker bare sjusket at stille noget på en trappe).

Jeg kiggede bare hurtigt på dem, og det så ikke ud til at der var den store forskel i kvaliteten, hvis der skulle være en kvalitetsforskel skal man have falkeblik for at kunne ane den.
Af Gabba
Helt enig!

Det kribler i fingrene for at købe et. Men så længe der kun er meget begrænset HD på kabel (Stofa) og man skal betale meget ekstra for det, samtidig med at SD ser ud ad røven til på de fleste LCD venter jeg lidt endnu. Måske når BluRay kommer ned på ca. 5k (hvorfor skal de koste så meget?!? Det er vel bare en ny DVD afspiller med en anden laser, lidt bedre sporing, samt en større processor..?). Til den tid kan man sikkert også få LED backlight med i købet til samme pris.

Jeg tror jeg vil græmme mig over at block-artifacts pga. for lav båndbredde/ringe kompression blæst op på et 40-50'' alt imens priserne rasler ned. Altså hvis man køber for tidligt, forstås. Jeg har endnu ikke set et apparat, der laver et bedre analogt SD billede end mit nuværende 29'' Sony 50 Hz billedrørs TV, så hvorfor skifte. Desuden kører de fleste kanaler stadig 4:3, og jeg hader at se på strukne billeder!

Desuden formoder jeg, at alle bekymringer om full HD, 1:1 pixelmapping, 1080p intern signalbehandling, farveskala (i % af NTSC), motion blur, etc, vil være reduceret betragteligt, hvis man venter en generation mere.
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Ja det har du fuldstændig ret i. Man bør under ingen omstændigheder købe et HD eller Full HD tv endnu, hvis ikke man har noget at bruge det til. Har man i forvejen et rimeligt billedrørs tv, er der ingen grund til at skifte det ud med det samme, for der går stadig et par år inden HD er så udbredt og udviklet til at det kan svare sig.

Det samme med Blueray og HD-DVD afspillerene. De er vanvittigt dyre, der er ikke ret mange film som understøtter det endnu, og man ved ikke hvilket format som bliver standard. Det ville være kedeligt at betale en bondegård for en HD-DVD afspiller hvis formatet er helt dødt om 3 år.

Personligt har jeg dog lige solgt mit 4 år gamle sharp 32", fordi jeg mener at den nyeste generation af top-lcd skærme leverer et tilsvarende, eller bedre billede. Især med hensyn til Xbox360 brug. Phillips meget roste 9731 serie er nu nede i en pris hvor det kan betale sig at købe. Valget står så mellem denne model eller Sony w serie, eftersom disse tv leverer en billedkvalitet som er ligeså god som den mit gamle tv kunne præstere + at det er mere fremtidssikret.
Hvis ikke man har tænkt sig at anskaffe sig en xbox360 eller ps3, eller hvis man ikke ser vanvittig meget HD-tv, så kan det ikke betale sig at opgradere efter min mening.
Af JamTheMan
Hey... Tak for svarene...

Jeg vil give jer 100% ret, der er ingen grund til at smide mange penge efter alle de vilde egenskaber med mindre man virkelig vil bruge det. Som det bliver sagt ser "normalt" fjernsyn ikke på nogen måde kønnere ud på en flaskærm end på de gode gamle kasser. Jeg har da selv et 28" Sony Trinitron med fladt bileldrør som gør det rigtig godt. Men nu er det jo lige præcis tilfældet at jeg SKAL ud og have en PS3 og dermed også en BlueRay afspiller, så jeg får altså mulighed for full HD. Elelrs ville jeg heller aldrig smide penge efter det...

Men det lyder jo ikke til der er nogen der har en finger at sætte på det W2000, så nu skal jeg bare ud og finde en billig forhandler. Tror vidst jeg skal et smut ned over grænsen i næste uge ;)
Af Cartagena.dk
Man skal nok ikke investere i et 9731 pt. hvis man kigger på de problemer Philips har og samtidig ikke kan løse..

Mvh Kim
Brugeravatar
Af JonasJohansen
AVforums brugere har nu også store problemer med deres V og W modeller fra Sony, flere har tilmed måtte få deres model ombyttet 3 gange før de fik en uden fejl, så det er vist generelt for alle LCD fjernsyn at der er en stor fejlprocent. Det synes jeg ikke man skal basere sit valg udfra, da det "bare" er et spørgsmål om at få sin skærm byttet hvis man er uheldig.
Af JamTheMan
Hey... Hiver lige den her nu lidt gamle tråd frem igen, da det jo meget snart bliver aktuelt med den PS3. Jeg er blevet gjort opmærksom på at der er en forskel i panelt på det to TV jeg spurgte om forskellen på. X-serien har Bravia Engine EX, som ifølge Sony skulle være bedre end deres "gamle" Bravia Engine.

http://www.sony.dk/product/CompareProdu ... DL-40W2000

Det står som det ses i linket også på Sony's side, men er forskellen mon de næsten 5000 kroner ekstra værd?