Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af donjepski
Hej TV-kiggere!

Jeg står og skal til at flytte i lejlighed og har derfor brug for et nyt fjernsyn.

Som for mange andre, virker det hele lidt uoverskueligt, og jeg har derfor brug for lidt hjælp for at få bedst muligt for pengene.

Lad mig først og fremmest sige, at billedkvaliteten er topprioritet. Jeg har ikke brug for et Smart TV med en masse funktioner osv. Mit budget ligger på ~4300,-

- min 40"
- min. 100hz
- fuld hd
- skal selvfølgelig være med på de nye signaler

Jeg købte i forgårs denne skærm:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... lc-9142-t2

for 3800,-

Men af frygt for at impulsiviteten overtog, er jeg ikke helt sikker på, at den skal beholdes. Har nogen erfaringer med den?

Håber nogen vil være behjælpelige! På forhånd tak.
Af DavidHimself
Det er sagt nogle gange efterhånden men 100Hz fortæller lige så meget op billedkvalitet som farven på foden :) så det er ikke en funktion der er værd at gå efter i sig selv!

Jeg har læst svingende om Grundig, og kender ikke lige den model du linker... alternativt kunne denne være interessant http://www.pricerunner.dk/pl/2-2809620/ ... ign-Priser. Den er dog ikke ægte 100Hz ( ;) ), men har hørt om flere som er rigtigt tilfredse med hvad de har fået!
Af donjepski
Okay, en ekspedient i Elgiganten fortalte dog, at jeg ville slippe for panoreringsproblemer, hvilket jeg havde med mit tidligere tv, hvis jeg valgte 100hz frem for 50hz :)

Jeg takker for linket. Det er dog lige et hak for stort ift. afstanden fra skærmen.
Af DavidHimself
Ja, det fortæller de rigtigt gerne - det er på papiret et glimrende salgsargument :) Så burde du spare op lidt længere og vælge panasonics nye "2500Hz" TV ;)

I de "almindelige gode mærker" (Samsung, Philips, Sony etc), der er det typisk (ikke altid) at de "ægte" 100Hz TV, har bedre paneler, filtre og andre ting der giver dig mere billedkvalitetsmnæssigt, end disse hertz-funktioner!
Af PeterD
'BUMP'...!!

Ikke for at sige noget ondt om Grundig som firma. Bare navnet virker meget, nå ja, TYSK...På en eller anden måde står det for kvalitet FØR I TIDEN...

Philips solgte vidst sin aktiedel i 1998 og siden da er det gået ned af bakke for det tidligere så stolte firma...
Thompson , Alba og Beko (!) har vist alle været et smut indenover og nu styres Grundig vist af et tyrkisk (!) firma.......

Uden at gentage mig selv, vil jeg bare sige at.

MEGET lys stue (direkte sollys på skærm) uden mulighed for at skærme af for solen=LED (Som faktisk er en LCDskærm...) og du spiller RIGTIG MEGET konsolspil...

Mulighed for gardiner/persienner. Tv vendt væk for solen=Plasma.

Vær opmærksom på at du skal betale mere for et LED tv for at opnå samme billedekvalitet/farver/sortniveau som en plasmaskærm (fra 42" og op).

Se hvad flatpanels.dk anbefaler men du går oftest ikke galt i byen med en skærm fra Sony,Samsung og Panasonic...

Du kan sagtens få en fornuftig skærm for 3500-4000 kr. Mere behøves den ikke koste, hvis du bare skal have en fornuftig skærm som Flatpanels.dk anbefaler...

Netkøb (må man sige det her?) som wupti og komplett.dk og elgiganten.dk plejer at være "førerende" med fornuftige priser, men check evt. pricerunner.dk
Af donjepski
Så blev jeg da lidt klogere - det er jo heller ikke så svært at overbevise folk, der intet aner om det. O_O
Om ikke andet har de en fremragende bytteservice, hvis jeg skulle fortryde købet.

Har du andre anbefalinger til str 40-42" i prisklassen?

Det skal primært bruges til film. Lyden er underordnet, da jeg har receiver.
Af PeterD
Panasonic plasma er nok det bedste billede mht. farver og sortviveau. Den er sort og ikke grå...
Brugeravatar
Af edinger
I segmentet omkring de 40 tommer er det svært at finde en skærm til 4.300 kroner, som direkte kan anbefales for sin billedkvalitet.

Min anbefaling ville derfor være at smide en tudse oveni og gå efter Panasonic XT50 (link), som er en helt fornuftig skærm fra de lavere rækker.

Alternativt, hvis du foretrækker LCD, kunne du tage et kig på Samsung ES5500 (link) til 5.000 kr.

Et dyrere, men også bedre alternativ, er LG LM620T (link ), som fås til 6.500 kr.

Men som sagt ― jeg, som lægger vægt på homogen belysning af panelet og rynker på næsen af lysgennemfald, ville personligt vælge XT50.
Af jones31
donjepski skrev:Hej TV-kiggere!

Jeg står og skal til at flytte i lejlighed og har derfor brug for et nyt fjernsyn.

Som for mange andre, virker det hele lidt uoverskueligt, og jeg har derfor brug for lidt hjælp for at få bedst muligt for pengene.

Lad mig først og fremmest sige, at billedkvaliteten er topprioritet. Jeg har ikke brug for et Smart TV med en masse funktioner osv. Mit budget ligger på ~4300,-

- min 40"
- min. 100hz
- fuld hd
- skal selvfølgelig være med på de nye signaler

Jeg købte i forgårs denne skærm:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... lc-9142-t2

for 3800,-

Men af frygt for at impulsiviteten overtog, er jeg ikke helt sikker på, at den skal beholdes. Har nogen erfaringer med den?

Håber nogen vil være behjælpelige! På forhånd tak.
Det er skam et fornuftigt tv du har købt. God billed kvalitet, designet er ikke så pænt og bedre lyd end andre tv. Billedmæssigt synes ikke plasma er bedre, startedr selv første gang med et plasma, hvor jeg nu kun har købt lcd/led lige siden. Hvis du synes om billedet hvorfor så ikke beholde det???? Det er dig der skal se på det og ikke andre.
Af DavidHimself
donjepski skrev:Jeg takker for linket. Det er dog lige et hak for stort ift. afstanden fra skærmen.
Om du så "kun" sidder 2 meter fra skærmen er det på ingen måde for stort, og du bliver glad for de ekstra tommer på sigt (taler af bitter erfaring ;) )
Af jones31
DavidHimself skrev:
donjepski skrev:Jeg takker for linket. Det er dog lige et hak for stort ift. afstanden fra skærmen.
Om du så "kun" sidder 2 meter fra skærmen er det på ingen måde for stort, og du bliver glad for de ekstra tommer på sigt (taler af bitter erfaring ;) )

Kommer også lidt an på hvad han for af signal. Jeg ville aldrig side 2 meter fra med 50" og se boxer tv eller home trio som er noget af den ringeste signal vi har i Dk.

Så skal man have parabol.
Af DavidHimself
jones31 skrev:Kommer også lidt an på hvad han for af signal. Jeg ville aldrig side 2 meter fra med 50" og se boxer tv eller home trio som er noget af den ringeste signal vi har i Dk.

Man kan uden problemer sidde 2 - 2,5 meter fra en 50-55" og se almindelig kabeltv, og til spil og film er det simpelthen det eneste rigtige :)
Af jones31
DavidHimself skrev:
jones31 skrev:Kommer også lidt an på hvad han for af signal. Jeg ville aldrig side 2 meter fra med 50" og se boxer tv eller home trio som er noget af den ringeste signal vi har i Dk.

Man kan uden problemer sidde 2 - 2,5 meter fra en 50-55" og se almindelig kabeltv, og til spil og film er det simpelthen det eneste rigtige :)
Det er jo hellere ikke det jeg skriver, jeg skriver at boxer og home trion er ikke særlig godt signal og det klart bedste er parabol.