Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa,

Mit gamle C755 TV har haft en fejl igennem længere tid, så Samsung var så flinke at tilbyde mig et andet TV. Jeg faldt for Elgigantens 9000 kroners tilbud - et 40" ES8005 + en tablet.

Desværre syntes jeg farver, kontrast og skarphed i billedet er mega svært at indstille på hurtig normal vis. På mit gamle C755 skulle jeg blot vælge FILM profilen + sætte den til standard fra varm2. Så så billedet rimelig godt ud, uden at lave en prof kalibrering.

Men i dag har jeg fiflet en hel del med FILM profilen på ES8005, som jeg ikke syntes helt giver mig samme naturlige skarphed i billedet. Faktisk syntes jeg, at Film profilen gør billedet en smule tyndt/fladt/blendet og derfor lidt uskarpt at se på. Lidt ligesom jeg syntes et plasma billede ofte ser ud. Mange vil måske kalde Plasma for mere naturligt, men jeg kan godt lide skarpheden ved lcd/led.

Hvis jeg på ES8005 vælger "standard" profilen, så kommer der vildt meget knald på farver osv., hvilke jeg kunne regne ud. Men hvis der drejes ned for baglys (til 7), kontrast (til 85), lys (til 45) og sætter dynamisk baglys til "mellem" niveauet (sker pr. auto ved standard profilen), samt sætter VARM featuren til varm1 el. 2, så syntes jeg billedet er mere skarpt end ved FILM profilen, når kontrast & lys er nogenlunde ens (bedømt med øjet). Det forstår jeg ikke helt, eftersom alle stort set fortrækker film profilen til kalibrering?!

En anden ting jeg også har lagt mærke til ved LED tv'et i forhold til mit C755 er, at billedet er utrolig meget mere lyst og bliver ret vildt for øjnene meget hurtigt. Jeg syntes billedet på ES8005 er noget svært at tæmme, i forholdt til mit på C755.

Lyden på ES8005 er en lille smule dårligere end på mit gamle C755. Det må være den meget tynde ramme/kasse som gøre lyden lidt mere spinkel end på C755, hvor lyden er mere fyldig og dyb. Men det er ikke en meget stor forskel der er. For den alm. bruger, der er lyden på ES8005 fin nok. Hvis man er kritisk med god bass og bund i film osv., så skal man nok have fat i nogle bedre højtalere.

-----------------------

Spørgsmål:
Mener i, at ES8005 er et godt køb til prisen inkl. tablet (9000 kr.) Eller findes der et LED TV som er bedre til 9-11 kilo billedmæssigt?

Kan jeg bruge Flatpanels ES8005 test kalibreringsindstillinger til mit 40 tommer ES8005?

-----------------------

Lidt flere erfaringer, samt opsætning/test:

Jeg fik TV'et i mandags. Første indtryk er den blanke metal ramme var god, rammen virkede solid bygget. Den nye smarte fod var også ok, men der var lidt for meget tynd sort pianolak plastik til min smag. Man skal passe på ikke at ridse det sorte plastik. Et problem jeg også havde ved mit gamle C755, dog ved panel rammen og ikke ved foden. Og så er det stadig 4 selvskærende skruer der skal holde foden på plads. Jeg syntes det skulle laves lidt bedre med noget gevind. Jeg er ikke vild med, at kværne gevindet i noget plastik med håndkraft. Man skal passe på med ikke, at ridse piano lakken, samt dreje skruerne for hårdt i, over gevind.

Indstilling af TV:
Samsung har forbedret hele menu opsætningen på Es8005. Alt bliver forklaret & skrevet meget tydeligt, så alle kan være med, specielt nu hvor der også er tale og bevægelses setup. Det er en god ting i forhold til på mit gamle C755, hvor opsætningen var noget mere forenklet, og ikke ligeså godt forklaret. Så et plus til Samsung her :)

Desværre kunne TV'et ikke finde mine Yousee kanaler første gange, og jeg var nød til at re-scanne for alle kanaler i "store tv pakke", da TV'et ellers var sat op. Det må være en fejl i førstegangs menu opsætningen. Nogen som har oplevet det?

Det første man selvfølgelig møder er de vilde farver. Men alt det er beskrevet tidligere :)

Faktisk er jeg i tvivl, om mit gamle C755 TV billede står bedre end hvad jeg kan lave på ES8005 Tv'et. Jeg har ikke kunne sammenligne, men husker lidt af hvordan C755 billedet så ud, og det var godt :)

Smart TV, bevægelse til TV'et - og det med den nye fjernbetjening, er ikke så fedt. Jeg vidste godt, at Smart TV og det andet legetøj stadig er bøvlet at rode med, så det har jeg ikke vægtet så meget i valg af TV. Knapperne på den nye touch pad fjerbetjening er meget stramme at trykke på. Der skal virkelig en del til for at trykke dem ned, hvilke ikke er så fedt. Men den nye betjening virke egentlig tung og solid nok.
Den nye alm. betjening er lidt bedre end C755 fjernbetjeningen. Knapper virker som om, at de holder længere (jeg har fået skiftet min C755 betjening pga. af knapper som ikke virkede ordentlig). Så det er positivt med den nye alm. betjening. Touch pad betjeningen er ret bøvlet og langsom at bruge. Det kræver en del øvelse, og selv med øvelse tror jeg ikke touch pad'en vil være hurtig og nem i brugen. Det er mere en "sjov og ballade" feature.

Tilgengæld virker Tale tingen til TV'et ret cool. Der er lidt delay mellem stemme kommandoerne og udførelserne på TV'et. Men det er ret godt lavet. Hvis det skulle være bedre, så skulle det sekunders delay mellem kommandoerne fjernes, så handlingen skete med det samme.

Et irriterende problem er også, at man kan se mere LED baglys problemer med hvide områder på skærmen. Værst er det naturligvis i kanterne ved selve led lyset. Men der er også nogle få områder af 10 centimeters størrelse på midten af skærmen, hvor man nogen gange lige kort kan se nogle mere hvide skyer. Men nu hvor jeg har drejet en hel del ned for alt lyset, så er problemet ikke ret stort. Det er sjældent man lægger mærke til det. Dog kan man i et helt mørkt rum, og hvis man står helt ude på siden at TV'et, skimte et par enkelte edge LED dioder der lyser ud fra siden. Det er lidt irriterende, øv. Men man skal stå meget bestemt i et helt mørkt rum før man kan se dem. På mit gamle TV havde jeg ikke den slags problemer.

Lyset er lidt mere uens på det nye TV end på mit gamle C755. Selvfølgelig fordi det er edge LED vs. lysrør på bagsiden af mit gamle TV. Og det lader til at give færre problemer, og et mere ens billedet.

Synsvinklerne er heller ikke ligeså gode som på mit gamle TV. Jeg syntes hurtig, at farver udviskes en del, når man bevæger sig ud på siderne. Men forskellen er heldigvis ikke så stor igen mellem mit gamle og nye TV.

Konklusion:
--------------------------

Det er sådan set hvad jeg har prøvet indtil videre. Men som sagt, så syntes jeg største problem er, at få indstillet billedet godt som på mit gamle C755 Tv. Der er meget mere knald på LED lyset i forhold til mit gamle TV. Så det er lidt bøvlet at få indstillet ordentligt til husbehov.

Jeg overvejede faktisk lidt, at få et 46 tommer Samsung Es7005 TV (kan bedre lide rammen og foden på ES7005). Men pga. Elgigantens ret gode 9000 kroners tilbud for ES8005 + tablet, så købte jeg det. Men 46 tommer tiltaler mig lidt, eftersom den store ramme på mit C755 jo er væk på ES7005/8005 LED modellerne. Men desværre findes de samme problemer jeg har beskrevet jo sikkert også på 7005. Og det med baglyset og edge led er måske endda værre på et større 46" TV.

Så faktisk syntes jeg ikke, at LED TV & Samsung's 2012 topmodel har rykket sig specielt meget i forhold til den 2 års gamle C serie som mit 755 høre til. På flere punkter i en forkert retning. Måske er jeg nok en lille smule skuffet. Og måske fordi jeg ikke har fået indstillet mit nyt TV ordentligt uden brug af prof kalibreringsudstyr. Men da jeg ikke har haft brug for det på mit gamle TV, så tænkte jeg, at det må kunne gøres ret nemt ved at vælge FILM profilen + det løse :) Men der måtte jeg tro om igen hehe.

Feedback på jeres eventuelle ES8005 setup modtages gerne :)

SLL