Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal have nyt fjernsyn, da mit gamle CRT er gået i stykker. Har luret lidt på et Panasonic plasma (st50 el gt50, nu det er på tilbud), men tror buzz vil drive mig til vanvid. Jeg er ret lydfølsom. Tror bedre jeg vil kunne leve med LCDs clouding og backlight-bleed end buzz fra plasma, da jeg ikke ser så mange film, men primært sport og serier. Og nu efter en lille uge med et lånt 7 år gammelt 32" Amitech, tror jeg ALT ser godt ud i sammenligning med det!
Men hvor slemt er det? F.eks sammenlignet med min Viasat/Pace (460?) modtager, som jeg synes larmer/suser. Jeg tror, summen vil genere mig mere end susen. Jeg havde for nogle år siden et phillips lcd på prøve, som havde en mislyd fra strømforsyningen(?), og det kunne jeg slet ikke leve med.
O
Brugeravatar
Af MigSelv
De fleste der melder om buzz ( på ikke defekte tv ), skriver gerne, at det høres på 30 cm. fra tv'et med hovedet bag bagpanelet.
Mit 65VT50Y står på et bord ca. 30 cm fra et vinduesparti, jeg har aldrig under normale forhold hørt buzz. Hvis jeg står 10 -20 cm fra tv'et, kan jeg ganske svagt høre en summen.
Normale forhold : 3 m. fra tv, film, tv, blurays og dvd, med normalt lydniveau.
En testskive med et helt hvidt billede, ingen lyd på tv, der kunne buzz høres.
Men et ikke defekt tv, i helt normale brugssituationer, vil mit bedste bud være, ingen problemer med buzz.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Buzz varierer fra model til model og endda fra TV til TV inden for samme modelserie. I de værste tilfælde er buzz hørbart i stort set alle situationer hvor lydstyrken er på et normalt niveau og i de bedste tilfælde hører du det ikke selvom du lægger hovedet på TV'et. Det smarteste vil nok være at købe dit TV et sted hvor du har returret inden for 14 dage. Så kan du få prøvet det af i rolige omgivelser.

Vær dog OBS på, at buzz kan ændre karaktér hvis du hænger TV'et op på væggen, så naturen af lyden kan muligvis ændre sig hvis du tester TV'et på foden og hænger det op bagefter.
Af zappedronningen
Mit problem er, at jeg ikke har adgang til en bil, der kan transportere et 50" plasma. Så det er ikke lige så nemt at returnere det, hvis jeg ikke er så heldig at få et af de gode helt eller næsten lydløse eksemplarer.
Var noget nemmere, hvis man kunne regne med, at alle af samme model var ens. Ikke at man deltog i et lotteri om at få et nogenlunde fejlfrit eksemplar. Det er da til at få dårlige nerver af at læse på f.eks avforums om folk der returnerer 2-3 fjernsyn pga lodrette striber (Panasonic), eller pga backlight bleed (LG760). Et 46" LCD kan jeg da i det mindste selv returnere. Og det er måske også mere passende i størrelsen, når jeg kun har været vant til et 32".
Af kbaggen
For Samsung og Panasonic plasma er Hifi-Klubben et godt sted at kigge på dem, og om formiddagen/middag er der som regl ro! Jeg tog op på frederiksberg og kunne lave min samligning mellem Pana ST50 (som jeg valgte pga. ingen blæser og ingen buzz) mod Samsungs plasma (som jeg synes buzzed en hel del).

Skal sige jeg slet ikke er modtagelig overfor støj og har små børn, hund, åbent køkken/stue med kone der ønsker at være bagemester/konditor, så der kører altid et eller andet køkkenudstyr......og jeg var bange for at kunne høre Samsungs buzze over alt det :-)

.......ok.....nu overdriver jeg vist :D
Af PhDream
Du kan ikke vurdere buzz i en butik, uanset hvor roligt der er i butikken da der er mange faktorer, der spiller ind - den vigtigste værende den fysiske opstilling af tv'et i butikken og hjemme hos dig.

Køb tv'et i Elgiganten eller Bilka. Uanset om du køber i butikkerne eller deres onlineshops, kan du returnere varen i en butik. I værste fald skal du ringe efter en lokal fragtmand, der kan fragte dig + tv for et par 100 kr.
Af steen6400
Som nævnt tidligere varierer buzz og blæserstøj også indenfor samme model, så hvis man skal bruge butikken til noget skal man høre på den enhed, man har tænkt sig at købe. Og så håbe på at buzz ikke kommer senere, da det også kan være tilfældet.

Jeg har selv haft 2 stk. 55VT30 og på den første kunne jeg tydeligt høre blæserne og på min nuværende er de heldigvis ikke hørbare på 3m afstand.

Velkommen til plasma-lotteriet :s
Af kbaggen
PhDream skrev:Du kan ikke vurdere buzz i en butik, uanset hvor roligt der er i butikken da der er mange faktorer, der spiller ind - den vigtigste værende den fysiske opstilling af tv'et i butikken og hjemme hos dig.
.
Det er vi enige om, men Samsung buzzer så meget selv i butik at det er hørbart og hvis man er fintfølende overfor det skal man nok ikke gå plasma og samsung-vejen, tænker jeg! Eller jeg tør ikke tage chancen uanset om væggene er beklædt med tæpper, akutik-gips, anti-støj-eletronik :-)

Men man kan vil tillade sig at sige, at hvis det er tydeligt i en butik, så er det vil ikke at forvente meget bedre hjemme?
Af Mysen
kbaggen skrev:
PhDream skrev:Du kan ikke vurdere buzz i en butik, uanset hvor roligt der er i butikken da der er mange faktorer, der spiller ind - den vigtigste værende den fysiske opstilling af tv'et i butikken og hjemme hos dig.
.
Men man kan vil tillade sig at sige, at hvis det er tydeligt i en butik, så er det vil ikke at forvente meget bedre hjemme?
Korrekt, men så kræver det, at du ser bort fra Torbens indlæg. Det kan have været en af de værste modeller med en opsætning, der hænger på en væg, der af en eller anden grund trigger buzz, mens en tilsvarende model hængende på din væg kan ske at være totalt lydløs.
Jeg har en harddisk velcroet bag mit tv, der hænger på en wire, og af og til når jeg har haft disken taget af, så kan mit tv buzz'e helt åndssvagt og klart hørbart 3,5 meter væk. Rykker jeg lige lidt i tv'et, kan jeg så få det lydløst/ meget lydsvagt igen.

Man kommer ikke udenom lotteriet - og det gælder også mht. bleeding på en edge-LED, men det er da dejligt, hvis du har fået en af de gode GT50'ere ;)
Af zappedronningen
Velkommen til plasma-lotteriet :s[/quote]

Tak tak, men har ikke helt besluttet mig til, om det er plasma- eller LCD-lotteriet, jeg skal deltage i. Har ikke meget held i spil, så.....
Af andersch
har lige fået et vt50.
Kan kun høre en summen hvis jeg ligger hovedet hen over tvet..
Det er bestemt ikke noget du hører når du sidder og ser tv.