Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens

Købte mit Panasonic P50ST50 for en måneds tid siden og er godt tilfreds.

MEN jeg så en film i dag, og dér lagde jeg mærke til såkaldt "Line bleed" (vistnok også kaldet Dirty Screen Effect/DSE) i visse scener. Scenen var fra Usual Suspects, hvor der er nogle persienner i baggrunden (de er jo hvide, og mellem persiennerne var der mørke).

Det var som om at farveskiftet mellem persiennerne flød over til venstre i skærmen, så personen dér fik "streger" i fjæset lige ud fra dér, hvor persiennerne var.

Her er et eksempel på fænomenet:

[img]http://billedeupload.dk/images/0Kjqx.jpg[/img]

Det er ikke mig, der har taget billedet, men det viser samme problem - at billedet til venstre for den hvide tekst får trukket nogle "streger" over, hvor de ikke skal være.

Spørgsmålet er så:

1. Er det en defekt? (er det mere, end det bør være?)
2. Forsvinder det med tiden?
3. Er der noget, jeg kan gøre for at eliminere/begrænse det?

Håber på jeres hjælp her - og på forhånd mange tak!
Af THM
udfra det billede du har postet vil jeg svare nej til alle dine 3 spørgsmål...
hvis man ofte kan se det med reelt indhold som i dit film eksempel, så er det en anden snak.
mener din film scene er en klassisk scene til at spotte linebleed(som ikke er det samme som dse)
Af kbaggen
ST50 har linebleed, eller mit har det også. Men har kun set det makant i selvsamme trailer typer som du viser, og ellers har jeg ikke bemærket det!

Har læst i diverese anmeldelser at det er helt "normalt" for Pana´s fjernsyn og altså noget man desværre må leve med!

Så jeg tror heller ikke det er noget du kan få fixede eller byttet.
Af dk9000
Jeg lever med det på mit LG tv, det har store problemer under sort på hvid,
Af Mysen
- og det eksisterer ligeledes på Samsungs plasmamodeller

P.S.
Avast er pænt sur over det link fra billedupload.dk. Jeg kender ikke til siden, og det kan også bare være mit virusprogram, der skaber sig, men det kunne være du skulle overveje at bruge en anden filserver til at vise billeder.
Af PhDream
Mysen skrev:- og det eksisterer ligeledes på Samsungs plasmamodeller

P.S.
Avast er pænt sur over det link fra billedupload.dk. Jeg kender ikke til siden, og det kan også bare være mit virusprogram, der skaber sig, men det kunne være du skulle overveje at bruge en anden filserver til at vise billeder
.
Ingen problemer her. Det er vist Avast, der skaber sig. ;)

DSE eksisterer også på LCD/LED, måske i endnu højere grad. Man kan aldrig slippe helt for det.
Af keler
Linebleed er på ALLE plasma TV. Værst på LG's er min erfaring. Det blir ikke bedre med tiden og du kan ikke forhindre det. Det er den KLART største ulempe ved plasma IMO. Jeg ser det konstant på mit vt30, som jeg også så det på mit LG PQ6000, LG 550N og px80.
Af dk9000
jaaaaa jeg synes os det er mere merkant på mit lg tv end det er på den vt50 jeg går og lure på :P
Af THM
jeg syntes omvendt det er lidt tydeligere på mit g20, end på mit pz950. omend det ikke har været noget jeg jeg betragter som et problem på nogen at dem...
Af dk9000
Synes heller ikke det er et problem, synes bare lidt det ødelægger oplevelsen
Af THM
det er jo også lidt et problem så ;)
jeg bemærker det sjældent, derfor er det tæt på irrelevant for mig...

DSE er iøvrigt så minimalt at jeg ikke ser det, selv på helt hvid skærm...
har dog set en pk950 hvor det var lidt slemt, så ved godt hvordan det ser ud...
Af kbaggen
På ST50, har jeg kun bemærket det på de grønne trailer........det er sikkert også på rulleteksterne, men mit liv er nu for kort til at se dem alligevel :D