Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mendoza
Hej

Jeg skal have et nyt TV, og er meget i tvivl om hvilken teknologi jeg skal vælge.
Det skal være 55 tommer.
Det er til en almindelig stue, hvor der er lyst og med lysindfald i dagtimerne, og (selvfølgelig) mørkt om aftenen...
Det peger vel mest i retning af LCD? (Samsung 8005).
Det jeg prioriterer højst, er *absolut* rykfrie billeder i bevægelse! Jeg hader når man kan se at billedet "lagger"! Hvordan er LCD i den sammenhæng i forhold til plasma?
Det skal helst være lydløst, ingen summen eller blæserlyd.
Hvor stor er den synlige forskel i det hele taget på f. eks. Samsung 8005 LCD og f. eks. et Panasonic plasma TV?

På forhånd tak,
Mikael
Af Alex B J
Har du overvejet et panasonic wt50?(led)

Jeg var i starten af min søgen efter nyt tv også brændt varm på samsung es8005,men jeg er stået helt af..
Samsung er super gode til at reklamere for deres ting,men efter lidt overvejelse vælger jeg klart pansonic..
Ved samsung blev jeg stærkt i tvivl om hvad jeg skal bruge stemmestyring og bevægelses styring til,andet end de 2 første dage,efter det vil disse funktioner nok ryge i glemme bogen...

Jeg ved godt det er lidt off topic ,men det var bare til lidt info...
Af Mendoza
Alex B J skrev:Har du overvejet et panasonic wt50?(led)

Jeg var i starten af min søgen efter nyt tv også brændt varm på samsung es8005,men jeg er stået helt af..
Samsung er super gode til at reklamere for deres ting,men efter lidt overvejelse vælger jeg klart pansonic..
Ved samsung blev jeg stærkt i tvivl om hvad jeg skal bruge stemmestyring og bevægelses styring til,andet end de 2 første dage,efter det vil disse funktioner nok ryge i glemme bogen...

Jeg ved godt det er lidt off topic ,men det var bare til lidt info...
Er panasonics LCD TV lige så gode som Samsungs? Det mener jeg ikke de har væet, så vidt jeg har læst? Er der en test af Pana WT50?
Jeg troede bare at Samsung lavede de bedste LCD TV, jeg har ikke tænkt mig at bruge hverken stemmestyring eller bevægelsesstyring :-)
Af Alex B J
Jeg ved ikke om det er bedre jvf diverse test,det er blot min egen personlige mening og et par venner som har købt dette tv...
Jeg tror også det er lidt dyrere i pris evt...
Men jeg tror da at der er andre brugere herinde som evt kan give deres besyv med...
Samsung 8005 er ikke lcd,men led.....
Af Mendoza
Alex B J skrev:Jeg ved ikke om det er bedre jvf diverse test,det er blot min egen personlige mening og et par venner som har købt dette tv...
Jeg tror også det er lidt dyrere i pris evt...
Men jeg tror da at der er andre brugere herinde som evt kan give deres besyv med...
Samsung 8005 er ikke lcd,men led.....
Ja. LED belyst LCD.....
Af cableguy
Jeg ville vælge lcd (Samsung 7005 el. 8005). Passer perfekt til en lys stue. Det har ingen problemer med billeder i bevægelse og så er det helt lydløst. Personligt synes jeg at lcd er blivet bedre år for år og nærmer sig plasma teknologien, hvorimod plasma tv ikke har rykket sig det helt store i de seneste par år. Bedst illustreret ved at et 4 år gammelt Pioneer plasma tv stadig er referencen. Men begge teknologier har deres plusser og minusser. Desværre findes det perfekte tv ikke, måske kommer det med oled :)
Af Alex B J
Du kan søge på nettet der er test af wt50 evt på hdguru..
Brugeravatar
Af MigSelv
cableguy skrev:Jeg ville vælge lcd (Samsung 7005 el. 8005). Passer perfekt til en lys stue. Det har ingen problemer med billeder i bevægelse og så er det helt lydløst. Personligt synes jeg at lcd er blivet bedre år for år og nærmer sig plasma teknologien, hvorimod plasma tv ikke har rykket sig det helt store i de seneste par år. Bedst illustreret ved at et 4 år gammelt Pioneer plasma tv stadig er referencen. Men begge teknologier har deres plusser og minusser. Desværre findes det perfekte tv ikke, måske kommer det med oled :)
På hvilket område skulle det være? Alene sortniveauet på lcd, er da på mange modeller lige så dårligt som for 4 år siden, og på nogle få dårligere endnu. LED kantbelysning har tilføjet flere skavanker end fordele, men hvis tynd ramme vægtes højere end billedkvalitet, så er det sådan det er.
Der er sågar en lcd topmodel, som vel nærmest er en skamplet, når man sammenligner forrige års topmodel.
Hvis vi tager udgangspunkt i Panasonics plasmamodeller, har de forbedret sig hvert år. Og hvis vi igen tager udgangspunkt i sortniveau, er vi endnu tættere på perfekt.
Du skal ikke tro, at du kommer et skridt nærmere perfekt tv, når oled introduceres. Du får et tv meget lig med plasmateknologien, dog meget mindre strømforbrug, men samme risiko for burn in.
Brugeravatar
Af edinger
Mendoza skrev:Det jeg prioriterer højst, er *absolut* rykfrie billeder i bevægelse! Jeg hader når man kan se at billedet "lagger"! Hvordan er LCD i den sammenhæng i forhold til plasma?
Hvis det er (kunstigt) flydende billeder, du mener – også kaldet sæbeopera-effekten – kan denne let fremprovokeres på såvel en plasma- som en LCD-skærm.
Mendoza skrev:Det skal helst være lydløst, ingen summen eller blæserlyd.
Valget af plasma indebærer altid risikoen for blæserlyd eller summen (buzz) i større eller mindre grad. Det er dog meget individuelt, hvor meget – hvis overhovedet – det opleves som generende.

Mendoza skrev:Hvor stor er den synlige forskel i det hele taget på f. eks. Samsung 8005 LCD og f. eks. et Panasonic plasma TV?
LCD og plasma har hver sine destinkte billedmæssige karakteristika.

Eller sagt med andre ord: En LCD-skærm frembringer et klassisk "LCD-billede", mens billedet på en plasmaskærm tydeligt vil opleves som et "plasmabillede".

Læg hertil de velkendte teknologispecifikke fordele og ulemper, og du skulle være i stand til at træffe et informeret valg afhængig af personlige præferencer.
Af Mendoza
edinger skrev:
Mendoza skrev:Det jeg prioriterer højst, er *absolut* rykfrie billeder i bevægelse! Jeg hader når man kan se at billedet "lagger"! Hvordan er LCD i den sammenhæng i forhold til plasma?
Hvis det er (kunstigt) flydende billeder, du mener – også kaldet sæbeopera-effekten – kan denne let fremprovokeres på såvel en plasma- som en LCD-skærm.

Nej, det er nu ikke kunstige billeder jeg ønsker, men derimod billeder i bevægelse uden hakken eller "motion blur".
Desværre er mit gode CRT TV lige stået af, og derfor er jeg tvunget til at købe nyt. Det ærgrer mig bare at skulle bruge en større sum penge, på at få en, synes jeg, overall dårligere billdeoplevelse.
Brugeravatar
Af edinger
Når du nu kommer fra en CRT-skærm og er glad for dét billede, er det mit bud, at du vil blive gladest for en plasmaskærm, da billedet her minder en hel del om det, du kender.

Modsat vil du nok opleve et LCD-billede som væsensforskelligt.