Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Som brugernavnet antyder zapper jeg en del :p . Findes der ikke en fladskærm, hvor man kan skifte ml f.eks HDMI1 og HDMI2 med et enkelt tryk på en knap som på mit oldnordiske billedrørs-tv, hvor jeg hurtigt kan skifte ml EXT1 og 2 bare ved at bruge kanal+/- el knappen, der skifter mellem de to sidst sete kanaler.
Havde et dyrt Phillips og et Sony på prøve for nogle år siden, og phillipset kunne godt, mens Sony ikke kunne. Men jeg opgav igen, da jeg ikke var tilfreds med billedkvaliteten ifht den meget høje pris. Og det fra Phillips brummede. Ikke lige noget jeg ville give 15-20000 for!
Nu ser det ud til, at man på de fleste (alle?) skal ind i en langsom menu? Måske et lidt mærkeligt ønske/krav. Bilka-manden kunne ikke helt sætte sig ind i mit problem. Men som sagt zapper jeg meget, og har to udbydere.
Ellers er der ikke de store krav til 3D, smart-tv, wi-fi o.lign. Vil helst ikke have plasma. Det skal primært bruges til alm. tv-kiggeri, mest sport og serier, og skal derfor kunne følge med f.eks fodbold, hvilket dem jeg prøvede for et par år siden ikke kunne. Regner med et 46/47" og helst ikke meget over 10000. Meget gerne under :D
Af THM
Hvis du er glad og tilfreds med billedkvaliteten på en crt og utilfreds med en Philips lcd, samt prioritere at det skal kunne følge godt med til hurtige bevægelser i sport. Så forstår jeg ikke helt fravælget af plasma?
Mht. Valg af hdmi så var det let og hurtigt på mit Panasonic fra 2010, mener ikke det er blevet dårligere på de nye...
Har også et LG nu, her er det lidt mere besværligt på mit nuværende uden det dog er slemt;-)
Af Winnick
Fjernbetjeningen til det LG LW980 jeg har - der har en knap der hedder "input" - ligesom jeg havde på mit gamle Toshiba LCD tv og på de CRT jeg har haft før det.
Der kan man så med ét tryk cykle mellem de forskellige ting man har koblet til
Af zappedronningen
Jeg håber de nyere LED er noget bedre end de LCD, jeg havde på prøve for nogle år siden. Og dermed bedre til at vise sport.
Jeg stod og rodede med et SONY EX723, da jeg snakkede med sælgeren i Bilka. På det krævede det tre tryk at komme fra TV2 til HDMI1, og trykkede jeg derefter på kanal+/- røg jeg tilbage til TV2, ikke som jeg havde håbet til HDMI2. Han forstod som sagt ikke problemet, og mente at sådan havde det altid været i hans tid (han var så også ret ung O_O ).
Jeg havde også fat i et LG LM669 var det vist. Der røg jeg ind i en menu, da jeg trykkede på input, og prøvede ikke at komme videre derfra. Men man kan måske modsat på SONYet og mine forældres Phillips derefter bruge +/-? Så er der da håb forude.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er vel et direkte forvalg du vil ha, så der er fysisk knap der kan skifte til HDMI 1/2/3/... Ligesom på eks. Pioneer? Det er et must hvis man vil have en universalfjernbetjening og have tingene til at køre automatisk.
Af Otto J
LG og Panasonic har ir koder til direkte input valg, selv om knapperne ikke er på original fjernbetjeningerne. Så en mulighed er en LG eller Panasonic plus en Harmony fjernbetjening. Jeg kunne forestille mig at Sony har det samme uden at jeg ved det. Samsung har ikke.
Af zappedronningen
Ved ikke om det er direkte forvalg, jeg ønsker :D . Bare at jeg med ét tryk kan komme fra HDMI1 til 2 og ikke skal bruge minimum tre som på f.eks Sony (et tryk for at få valgmulighederne frem, så et el flere tryk på piletaster for at komme ned til den rigtige og så ok for at vælge).
Har ikke lige været i nærheden af et Pioneer. Sælgeren i Bilka sagde, man måske kunne lave en favoritliste, men jeg tvivler da på, at man kan sætte de externe udgange på sådan en?
Men det lyder da godt, hvis man kan fikse det ved at købe endnu en fjernbetjening (har allerede 5 på sofabordet, så en fra el til...)
Må vist ha' fundet en sælger, der ved, hvad han taler om, el i det mindste forstår, hvad det er, jeg vil have.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fidusen er jo, at en universalfjernbetjening erstatter alle dem du har på bordet. Den kan betjene alle dine enheder på én gang.
Af zappedronningen
Piv! :( Nu er det så ikke længere nemt at skifte ml EXT1 og 2. El jo nemt nok at skifte, men 2 er gået i sort. Der har længe været lidt løs forbindelse, hvor enten lyd el billede kunne ryge. Men det skete sjældent og kunne fikses ved at vrikke lidt med stikket. Men nu er EXT2 sort, og lyden kommer fra EXT1. Nogle gange ikke helt sort, men flimmer ml 1 og 2, både lyd og billede. 1 er heller ikke helt god. Skal være heldig, hvis ttv skal virke.
Var ellers i et par forretninger og snuse idag, men sagde, at det sikkert endte med, at jeg først fik mig taget sammen til at købe, når det gamle gik i strejke. Var nu ikke meningen det skulle tages som en opfordring!
Er begyndt at overveje plasma, og det gør jo så ikke udvalget mindre. Svært når en siger de nye LED fint kan vise sport, og en anden siger, kun plasma dur til levende, naturlige billeder. Og jeg har et par vinduer der spejler sig i mit nuværende tv, trods persienner. Har overvejet Panasonic st50, men svært at gennemskue forskellen på den og gt el vt udover at den sidste næsten koster det dobbelte, men vel næppe er dobbelt så god?!
Forvirringen er total :s
Af Gonardo
Tror ikke det bliver nemmere end Panasonic plasma, der 2. input knapper ved siden af hinanden en hvor der står TV og den anden hedder AV...under AV-input har du alle input incl. TV-input =dvb-c tuner + du kan slette alle de input du ikke bruger i menuen, og give dem du bruger et nyt navn :)