Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kennethm
Hej FP brugere.
Nu er jeg på vej til at købe Panasonics st50 i 50" her på fredag, men har netop modtaget et tilbud på sidste års Samsung top, d8005 i 46".
Jeg er fascineret af samsungs billede igen i år, men kun på es7005. Er d8005 billedemæssigt identisk med es7005?

Og til hovedespørgsmålet;
Har hørt flere sælgere sige at plasma skærme er 100hz paneler trods der står 600hz overalt. Vil det sige, at led skærme med 200hz systemer er bedre til at give sæbeopera effekten, end plasma?

Mvh kennethm
Af otf
kennethm skrev:Hej FP brugere.
Nu er jeg på vej til at købe Panasonics st50 i 50" her på fredag, men har netop modtaget et tilbud på sidste års Samsung top, d8005 i 46".
Jeg er fascineret af samsungs billede igen i år, men kun på es7005. Er d8005 billedemæssigt identisk med es7005?

Og til hovedespørgsmålet;
Har hørt flere sælgere sige at plasma skærme er 100hz paneler trods der står 600hz overalt. Vil det sige, at led skærme med 200hz systemer er bedre til at give sæbeopera effekten, end plasma?

Mvh kennethm
Altså du kan jo få ES7005 til 9999 i øjeblikket
Af kennethm
Ja men jeg kan få d8005 til 8000,- måske endda mindre.
Af otf
kennethm skrev:Ja men jeg kan få d8005 til 8000,- måske endda mindre.
ja okay fair nok
Af kennethm
Men ved du om der er sket en stor drastisk forbedring på billedkvalitet fra d til es 8/7 serien?

Og kender du svaret på mit spørgsmål om plasmaens Hz system? :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Plasma-skærmenes Hz er det man kalder sub-field drive. Det betyder i korte træk den hastighed hvorpå de små plasma-pixels kan danne farver ved. Uden at det skal blive en lang teknisk diskussion, så skyldes det, at plasma-skærme ikke kan skabe alle farver fra start. Derfor bruger man til visse farver såkaldt "dithering", hvor der hurtigt skiftes imellem f.eks. en sort og en lysegrå farve for at skabe en mørkegrå. Denne process kan typisk styres ved 600 Hz - altså 600 gange per sekund.

På LCD-skærme angiver Hz dog også mange forskellige ting.

Mit råd: Glem Hz-angivelsen. Søger du specifikt en skærm, der giver dig en "sæbeopera effekt"?
Af otf
Hehe nej så "pro" er jeg ikke (: . Men mener da man siger at plasma generelt er mere "flydende", hvis man kan sige det, men vent så kommer der nok en plasmaherre og svarer dig.
Af Mysen
Der er også interpolation, det du kalder sæbeoperaeffekt, på en plasmaskærm.
Af kennethm
Rasmus: tak for dit svar, det gjorde mig lige lidt teknisk klogere.
Men jeg er stadig ikke klogere på, om det så betyder at plasmaerne sætter flere billeder ind pr. Sekund end lcd skærmene gør?
Nu ved jeg godt man ikke kan gå efter hz-tal på led da de virkelig hopper frem og tilbage nu, men samsungs 800hz paneler kan levere 200hz, hvilket kan indstillestil at man får den sæbeopera effekt.
Har kun haft et "100hz" panel i sidste års Samsung d6755, og den var ikke god til at levere flydende billeder i mange scener i film, der kom ofte slør bag bevægende objekter.
Hertil vil jeg så forsøge at finde ud af om 200hz så er bedre til det, om de sidste 100hz kan gøre at sløret forsvinder?
For ja, jeg søger et tv der kan levere sæbeopera effekten da det er en effekt jeg godt kan lide at se på.
Så er lidt uvis på om plasmaens 600hz kan indstilles til samme effekt og så levere 600 billeder pr. Sekund, hvilket burde fjerne sløret?

Mysen: det er rigtig ja, har leget lidt med det på vt50 i elgiganten, men har endnu ikke kunne teste det side-by-side med en led skærm i en blur Ray film.
Derfor er jeg meget i tvivl hvad der fungere bedst hvis man som jeg netop vil opnå den effekt :-)
[/quote]
Af Mysen
Ved 50hz materiale blinker skærmen 100 gange i sekundet, dvs. at hvert billede bliver vist to gange. Tænder man for billedbehandlingen vil halvdelen af de viste billeder vær beregnet af billedprocessoren.

At den hedder 600 hz har noget med dithering at gøre, og du vil ikke kunne få en plasmaskærm til at beregne 9/10 af alle frames.

Jeg undrer mig, kan du ikke lide det billede du ser i biografen, eller synes du det hakker for meget?
Af kennethm
Jeg undrer mig, kan du ikke lide det billede du ser i biografen, eller synes du det hakker for meget?
Jo det kan jeg, men der har jeg heller ikke fokus på det da det kæmpe store lærrede distrahere mig i at lægge mærke til det.
Men det er mest fordi jeg netop har haft leget med de flydende billeder og det blev jeg så bidt af og vil gerne have det permanent men hvis ingen systemer kan gøre der uden slør bag bevægende objekter, så vil jeg ikke kigge efter det mere.
Men det der interpolation, fungere det så "bedre", altså beregner det frames bedre end lcd/led gør med deres 200hz, eller er led bedst på markedet til det? :-)
Af Mysen
Det er jo en processor, der beregner billederne, og her er paneltypen jo for så vidt ligegyldi; det handler om, hvor godt billederne beregnes. En årsag til, at Plasmaskærme ofte har mindre slør end en LCD, er, at det er dit øje, der ser slør på en LCD, og ikke selve skærmen der viser slør. Dette skyldes den konstant lyskilde, der er på LCD. En plasma blinker, og det nulstiller dit øjes "hukommelse", som er det der forårsager sløren på en LCD. Årsagen til at du så slør på din tidligere Samsungskærm er næppe, at den kører med 100hz og ikke 200, men nærmere at du ikke havde aktiveret LED motion Plus, der fjerner dit øjes retention.

Hvis du ikke ser slør på en kæmpeskærm(lærred), som der jo er i biografen, så kan jeg slet ikke forstå, at du er villig til at ødelægge billedkvaliteten for at få mere flydende billeder.

Efter min mening er det fuldstændigt ligegyldigt om du bruger interpolation på en plasma eller en LCD, for det ødelægger billedet. I nogle kilder hakker billedet så meget, at det kan have en gavnlig effekt, men bivirkninger vinder stort set altid over fordelene. Når de mange hz ofte er forbundet med LCD, så er det fordi, at teknologien har haft problemer med slør, bl.a. pga nævnte "hukommelse" i øjet, men de er kommet meget efter ved at simulere den blinken, der er på en plasmaskærm. Beklager min subjektivitet, men jeg forstår det simpelthen ikke.
Af kennethm
Det er jo en processor, der beregner billederne, og her er paneltypen jo for så vidt ligegyldi; det handler om, hvor godt billederne beregnes. En årsag til, at Plasmaskærme ofte har mindre slør end en LCD, er, at det er dit øje, der ser slør på en LCD, og ikke selve skærmen der viser slør. Dette skyldes den konstant lyskilde, der er på LCD. En plasma blinker, og det nulstiller dit øjes "hukommelse", som er det der forårsager sløren på en LCD. Årsagen til at du så slør på din tidligere Samsungskærm er næppe, at den kører med 100hz og ikke 200, men nærmere at du ikke havde aktiveret LED motion Plus, der fjerner dit øjes retention.

Hvis du ikke ser slør på en kæmpeskærm(lærred), som der jo er i biografen, så kan jeg slet ikke forstå, at du er villig til at ødelægge billedkvaliteten for at få mere flydende billeder.

Efter min mening er det fuldstændigt ligegyldigt om du bruger interpolation på en plasma eller en LCD, for det ødelægger billedet. I nogle kilder hakker billedet så meget, at det kan have en gavnlig effekt, men bivirkninger vinder stort set altid over fordelene. Når de mange hz ofte er forbundet med LCD, så er det fordi, at teknologien har haft problemer med slør, bl.a. pga nævnte "hukommelse" i øjet, men de er kommet meget efter ved at simulere den blinken, der er på en plasmaskærm. Beklager min subjektivitet, men jeg forstår det simpelthen ikke.
Så kom der et svar jeg kunne forstå og lærer af, tak skl du have mysen!
Mht led motion plus, så jo det var aktiveret. Havde leget frem og tilbage med motionplus indstillinger for at se om jeg kunne opnå den flydende effekt, og det kunne jeg på indstillingen "rolig" men så under specielle scener i f.eks. Gone in 60 seconds, så alle de scener hvor der panoreres mens bilen bevægede sig, opstod der slør bag bilen. Det er altid kun i "panorerings-scener" (ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det) men hvis det er mit øje der er synderen, burde det så ikke forekomme oftere end kun indimellem?

Men uanset hvad, så kan jeg læse mig til at jeg ikke skal tage de Hz så tungt.
Dog er jeg lidt nysgerrig nu hvor du nævner at ved at aktivere det "flydende" billede, så ødelægger man billedekvaliteten. Hvad er det der bliver ødelagt? For det opdagede jeg ikke på samsungen, lod ihvertfald ikke mærke til andet end det slør :-)

Jeg er meget spændt på hvordan st50 i 50" håndtere den samme film hvis jeg indstiller interpolation til samme effekt, har som sagt aldrig haft en plasma.
Men jeg har prøvet LG's pm680 i elgiganten, hvor der blev vidst en musik video på dr hd. Da jeg satte "trumotion" som det hedder derpå, på "jævn" så opnåede jeg den effekt jeg søger, og den klarede det fint men så også kun den ene musik video.
Så er positivt spændt på st50 på fredag :-)

Men kort fortalt, så mener du at plasma er bedre til at give det flydende billede med mindre fejl, end LED?
Af 2 T ´er Uden H
At tv´et skal til at udregne et ekstra kunstigt billede medføre ofte en del billedestøj omkring bevægene objekter. Ved nyhedsudsendelser kan det være svært at se, men ser man en film eller serie kan billedestøj og digitale artifakter forekomme ved hurtige bevægelser fordi den ikke når at udregne billedet korrekt eller hurtigt nok :)