Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Tiden er efterhånden kommet til at mit trofaste Panasonic skal skiftes.
Det har nemlig vist sig lidt for vanskeligt at få monteret 65kg TX32PD50 oppe på en gipsvæg - især uden at det stikker frem fra væggen;o)

Jeg står derfor i den lykkelige situation, at markedet skal undersøges for at finde en værdig aftager.

Primære krav / ønsker:
- LED / OLED (ikke plasma)
- ca. 46"
- Max pris omkring 15.000
- Super billede
- God/acceptabel lyd
- Pænt/elegant design (smalle kanter, tyndt tv o.s.v.)

3D, voice/motion control m.v. vægtes ikke så højt, da jeg lidt er af den holdning, at det endnu kun er legetøj - omend jeg godt kan se at det er rart at kunne surfe m.v. på det primære tv.
Design af fod betyder heller ikke så meget, da skærmen skal monteres på væggen.

Forstå mig ret - hvis drømme-skærmen har disse funktioner er det da kun et plus. Men det er absolut ikke alt-afgørende!

Pt. har jeg skannet diverse fora og fundet frem til et par kandidater som jeg vil ud og se IRL.
Det drejer sig om

- Panasonic TX-L47WT50Y
- Samsung UE46ES8005
- Samsung UE46ES7005
- LG 47LM760T

At ovenstående alle har 3D m.v. skyldes ene og alene, at det tilsyneladende ikke er muligt at finde:
- de bedste/nyeste displays
- i et pænt designet kabinet
- UDEN alle mulige gimmicks.

Jeg har ikke set nogen af disse skærme personligt endnu, men er af 2 af mine kollegaer (der begge har den "gamle" Samsung 8000 serie) blevet rådet til at være lidt forsigtig med at dømme især Samsung ud fra hvad man ser i butikkerne.
Der er tilsyneladende mange steder de ikke gør nogen indsats for at kalibrere skærmerne ordentligt.

Så jeg søger lidt råd og vejledning!
Jeg ved godt at valget/bedømmelser i sidste ende er subjektive, men jeg vil gerne høre lidt om andres erfaringer/anbefalinger.
Kom gerne med nogle tip til modeller jeg ikke har listet.

Og så undrer det mig da lidt, at jeg ikke kan finde top-modeller uden 3D?!

Håber at høre fra nogen af jer herinde!
Sphinxdk skrev:
Jeg har ikke set nogen af disse skærme personligt endnu, men er af 2 af mine kollegaer (der begge har den "gamle" Samsung 8000 serie) blevet rådet til at være lidt forsigtig med at dømme især Samsung ud fra hvad man ser i butikkerne.
Der er tilsyneladende mange steder de ikke gør nogen indsats for at kalibrere skærmerne
Det er en undtagelse hvis du finder en butik hvor Tv'et er indstillet bare nogenlunde korrekt. Det er med 99.99% garanti ikke kalibreret! En kalibrering kræver måleudstyr.
Af Sphinxdk
Det har du jo nok ret i. Det er måske heller ikke ligefrem decideret kalibrering jeg efterlyser - bare lidt omhu i at indstille tv'et.

Men det gør det jo bare endnu mere svært at danne sig et indtryk - selvom man så evt. skulle få ro og fred i butikken til selv at prøve at lege med indstillingerne.
Modellerne står jo som regel meget tæt på hinanden, så jeg synes det kan være svært at få et "roligt" miljø at danne sig et indtryk i - især med alle de andre skærme der helst skal køre samtidig.

Kan godt være at det er mig der er en brokrøv, men synes at det er en smule uoverskueligt at finde ud af hvilke TV der kan levere varen.
Af PJ
Sphinxdk skrev:Det har du jo nok ret i. Det er måske heller ikke ligefrem decideret kalibrering jeg efterlyser - bare lidt omhu i at indstille tv'et.

Men det gør det jo bare endnu mere svært at danne sig et indtryk - selvom man så evt. skulle få ro og fred i butikken til selv at prøve at lege med indstillingerne.
Modellerne står jo som regel meget tæt på hinanden, så jeg synes det kan være svært at få et "roligt" miljø at danne sig et indtryk i - især med alle de andre skærme der helst skal køre samtidig.

Kan godt være at det er mig der er en brokrøv, men synes at det er en smule uoverskueligt at finde ud af hvilke TV der kan levere varen.
Du behøver ikke læse ret mange indlæg her på siden, før du finder ud af, at man ikke får noget ud af at sammenligne TV i butikkerne. De er alle indstillet (også fra fabrikken) med henblik på at imponere kunderne - fuld hammer på farver og kontrast. Du gør derfor klogt i at læse anmeldelserne her på siden eller på andre seriøse forums.
Af Soma
Jeg står i samme situation og har samme holdning til alt det lir der lidt fjerner fokus for det vigtige: bedste billede til bedste pris. jeg vægter dog også design højt da det jo trods alt skal pryde ens stue.

Jeg har haft samme skærme i sigteog var ret fast besluttet på et samsung 46es7005 skærm men efter et kig i elgiganten så synes jeg bedre om design på panasonics 2012 LED modeller. Derudover synes jeg også at 46 tommer er lidt for småt efter at have kigget men prisen stiger meget når vi skal derover.

Jeg står og skal vælge mellem
Samung 46es7005
panasonic TXL47DT50Y
Sony KDL55HX855BAE

Hælder mest til sidstnævnte pga størrelsen.
Af Sphinxdk
Mht. at 46" syner småt - så tror jeg de fleste har den opfattelse når man først har set dem op imod 55" + 60".
Det er jo en af "ulemperne" når forretningen har en hel væg dækket af kæmpeskærme ;o).

Havde godt luret lidt på den der Panasonic.......
Af PeterD
Jeg tror uden tvivl at din stue og din sofa ville syntes bedst om DT50
Af Sphinxdk
Tak for de gode råd - men det endte med at jeg fik et godt tilbud på et Samsung UE46ES7005.
Så det blev en hurtig beslutning der kom til at afgøre det.

Nogen gode råd til hvad man gør med et rigtig godt CRT tv, som yder godt, men desværre fylder for meget i landskabet??
Af scaw
Nogen prøver DBA. Nogen køber en SNES eller andre gamle konsoller og sætter til det. Andre kører det på lossen..