Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JAMA
Hej Rasmus,
Jeg følger flittigt med på flatpanels.dk og må sige, jeg indimellem bliver lidt forvirret. Jeg kan ingen steder på din side, finde noget om forudsætninger for dine test (kan have overset det). Via diverse debatter og indlæg kan jeg så forstå, at det er en fast defineret standard i forsøger at indstille TV’ene til, at komme tættest på. Dette må være for at få et mest korrekt billede ud fra en instruktørs synspunkt? For at gøre det slår I derfor diverse billedforbedringssoftware etc. fra. Det er som sådan fint – men i min optik rejser det et par spørgsmål.

Når man ikke fra start i hver test – kort skriver hvad formålet og forudsætningerne for testen er – så er det en smule misvisende. I har mange besøgende og de tager garanteret dine test for gode varer. Men mon ikke 9 ud af 10 er almindelige forbrugere, som skal ud at vælge et TV til stuen til almindelig blandet brug (film, SD og HDtv etc.). Disse mennesker går helt sikkert ikke hjem og kalibrerer TV’et til deres omgivelser, slår diverse indbyggede billedsystemer fra etc. for at opnå en ”råt” billede. De forventer da, at når et TV bliver anmeldt, så kan de købe det og tilslutte det uden at skulle gøre alt muligt ved det – det vil sige ”out-of-the-box” forbrugere.
Der er vel også en årsag til at TV-producenterne laver diverse billedforbedringssystemer og vælger hvordan deres ”standard” / ”out-of-the-box” opsætning skal være. Ellers kunne de vel have gjort det samme som dig og valgt de indstillinger.

Derfor:
Burde anmeldelserne ikke være opdelt i ”nørd” og alm. forbruger? Dvs. en anmeldelse med hvor præcist man kan kalibrere det og en anmeldelse med ”out-of-the-box” indstillingerne?
Når du udtaler dig til B.T. etc. (de køber vel dine ydelser) – burde testene der ikke kun være alm. forbruger/”out-of-the-box” afstemt? Du skriver jo ikke når 10 TV bliver vist og anmeldt der, hvilke indstillinger læseren etc. skal hjem at ændre, for at din anmeldelse holder stik? Og B.T.’s læsere osv. må forventes at være almindelige forbrugere?
Burde der ikke være et bekendtgørelses banner eller lignende, som forklarer besøgende på jeres hjemmeside, at jeres test ikke er henvendt til ”Hr. & Fru Danmark”, men derimod mere kritiske forbrugere?
Har du en decideret skreven oplysning om forudsætningerne når du i dag anmelder og tester TV’ene? Hvad er det der vægter mest? Hvor stor en del udgør lyd/funktioner etc. i anmeldelserne eller er det kun det rå billede der tæller? Og hvordan sammenholder du pris kontra performance?

Håber du vil svare selv og være opmærksom på, at indlægget er tiltænkt som konstruktiv kritik :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ingen TV på markedet der kan anbefales med out-of-the-box indstillingerne. Plain and simple. Du kan læse om hvordan og hvorfor vi kalibrerer her:
http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?s ... 1249652432
http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?s ... 1225350000

Hvis vurderingen af billedkvaliteten skal være andet end en subjektiv vurdering, som du ikke kan bruge til noget, så skal TV'ene indstilles så optimalt som muligt. I out-of-the-box indstillingen giver målinger dig kun grader af "aldeles forfærdeligt" for referencen må stadig være fast - og dermed er der kun én reference der giver mening, nemlig den vi omtaler i ovenstående link.
Af Otto J
JAMA skrev:
Derfor:
Burde anmeldelserne ikke være opdelt i ”nørd” og alm. forbruger? Dvs. en anmeldelse med hvor præcist man kan kalibrere det og en anmeldelse med ”out-of-the-box” indstillingerne?
Jeg vil mene at hvis man interesserer sig for at få bedst mulig billedkvalitet, så er out-of-box indstillingerne ikke relevante, og man må antage at man ønsker bedst mulig billedkvalitet, hvis man læser anmeldelserne. Det er nævnt i alle anmeldelser hvordan man indstiller pågældende model bedst muligt, inden for de rammer en almindelig slutbruger har. Det synes jeg sådan set er meget fint.
Af THM
ja det bliver jo nævnt i anmeldelserne af eks. panasonic og samsung at de brugbare out of the box indstillinger er film, thx, tue cinema mv.
på den baggrund kræver det ikke ret meget at indstille sit tv nogenlunde ordentligt....