Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rorvig
Hejsa

Jeg står og skal have nyt tv. Jeg er blevet rigtig glad for samsung's tynde design.

Mit kommende tv skal min. være 46", men ville gerne have et 55" - Dog stiger priserne voldsomt når man skal have et 55" tv fra samsung og det samtidig skal være LED, 3D og en 2011/2012 model.

Jeg fandt så denne Samsung UE55ES6535/6545 til ca. 15.000 kr
Hvor deres nye model UE55ES8005 koster 22-23.000 kr. ca.

Kan nogen sige mig hvad forskellen er på de 2 tv?

Udover ES8005 har stemme og bevægelses styring og mulighed for opgradering af tv i fremtiden?

Mvh/ Mark
Af Fredtoft
Det korte svar:

100 mod 200 Hz panel
ES6535 mere mat end ES8005 som er mere blankt
Stemme- og bevægelsesstyring
Micro Dimming Ultimate
Designer bordfod
Dualcore processor
Samsung Smart Evolution opgraderingsmulighed

Du kan se flere niveauer af forskelle i artiklen om alle Samsungs 55" LED TV

og listen med features nederst i denne artikel: http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1333029206
Af rorvig
Tak for dit svar.
Jeg kommer nok ikke ti at bruge smart funktioner i tv'et, ihvertfald minimalt - Da jeg skal have mig et lille mediecenter til, som allerede der er hurtigere end tv'et.

Men jeg kan nu godt lide designet og er ude efter et godt billede til film og spil.

Stemme og bevægelse er da en cool feature, men hvor jeg ville få det brugt, ved jeg ikke.

Har du nogen ide om hvor stor billede forskellen er på de 2 tv? om det er minimalt, eller om det er hver at gå efter? :) På den lidt ældre model får jeg jo en 55", hviket også frister. :-)
Af tge
som fredtoft skriver , 100/200 hz panel

det er nok det jeg ville tillægge størst betydning , idet at selve panelerne er forskellige.

modeller med 200 hz panel (7 & 8 serien), bruger samsungs egne paneler

hvorimod 4-5-6 serien bruger et 100hz panel typisk af kinesisk oprindelse.

jeg har selv den tidligere serie ue46D7005 , samtidig havde jeg et ue46D6305 på prøve , og der er stor forskel i farvegengivelse / betragtningsvinkler / sortniveau og opdateringshastighed

så for mig var der ingen tvivl...... :-)
Af tge
Det er rigtig svært at sige , de 400 hz er ikke panelets frekvens , det er bare hvor mange gange billedet bliver tegnet op i sekundet.

normalt kan du kende de 'originale' paneler på den smalle sorte metalkant lige op af glasset , samsungs er ca. 8mm , og de andres er ca. 15mm

ellers må du en tur i servicemenuen og chekke typenr. på panelet ;)

de er rigtig svære at kende forskel på i butikken , men når de står hjemme i stuen , justeret efter alle kunstens regler , og lyset er dæmpet , så er de IKKE ens længere.
Af rorvig
Okay tak for info :-)

Producenter burde specificere det mere.
Men det er vel salgsteknik.. :P
Af -jacob
Tv fra de etablerede mærker er efterhånden blevet så gode at de fleste forbrugere dårligt kan se forskel på billedet, når de først er blevet indstillet ordentligt.
Vi er stadig nogle for hvem kun det bedste er godt nok, men i de fleste tilfælde så kan man sagtens spare de ekstra penge, og i dit tilfælde så tror jeg at du får mere glæde af en 6805 i 55" end en 46" 8005.
min anbefaling vil være at tage ud i butikken, og bede en sælger om at vise det samme billede på begge skærme, og se om du synes der er forskel på billedet. Hvis du ikke kan se nogen forskel, så er det helt ligegyldigt hvad andre siger, for så er den dyre skærm ikke det mere værd for dig.
Af rorvig
Okay, jeg må ud i en butik og sammenligne, godt tip jacob :-)