Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kelvis
Hej Flatpanels.dk. Jeg erhvervede mig i fredags et Panasonic TX-P50GT50Y tv. Fik det hængt op og sluttet til og var spændt som et lille barn juleaften på at se det i brug. Blev skam heller ikke skuffet, for aldrig har jeg set et bedre billede end på dette tv. Det gælder både film, tv og spil :).
Men men men, så da jeg igår, søndag, efter at have set cykelløb på Eurosport HD i ca 2 timer, skulle se andre kanaler og en Hd film, kunne jeg stadig se at der stod Eurosport Hd i højre hjørne og der kom en sort tynd vandret streg nederst i billedet hele vejen over skærmen, både ved alm tv, film og Ps3. Da jeg senere på aftenen skulle køre en kammerat hjem, slukkede jeg for tv'et i ca 20 min og så var den sorte streg væk men kunne stadig ane Eurosport logoet oppe i højre hjørne. En af mine venner mente at jeg havde fået et tv som havde været brugt til udstilling/messe men det ved jeg nu ikke om kan passe. Det er købt i elmutanten i Esbjerg og det var det eneste de havde udover det der stod i butikken.
Mit spørgsmål er om det virkelig kan passe at man ikke kan se den samme kanal i længere tid uden at der opstår burn-in? Mit gamle panasonic plasma tv fra 2009 havde aldrig burn in i mere end nogle sekunder efter man skiftede kanal. Og hvorfor kommer der pludselig en tynd sort streg henover skærmen? Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe, ellers må jeg jo aflevere det tilbage og få et nyt :(
Af thg
Ved ikke så meget om det, men jeg må konstatere at mit Panasonic PX80 også hurtigt lavede burn-in i de første par mdr. med kanal logoerne men efter et par mdr. skete det så ikke mere og var derefter slet intet at se...
Af Jeden
Plasma tv er særlig "følsomme" i det første stykke tid. Særligt logoer ved tv kigning som du skriver.
Men du kan jo prøve at afspille sådan et rense program som findes på recordere.dk Jeg har tidligere haft burn in i både mild og "ikke" mild grad og synes at rense programmet gjorde et fornuftigt stykke arbejde.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... n-p-plasma
Brugeravatar
Af MigSelv
Dit logo på skærmen, er sikkert retention, dette vil forsvinde.
I starten ( omkring 2-300 timer ), er plasma tv mest følsomme overfor logoer.
Aktiver din isfccc menu, vælg pro1, sæt pixel orbiter i "til" ikke "auto". Dæmp kontrast indstillingen, standard er som regel 36, kør denne ned til 30. Dæmp lysindstillingen ligeså, disse ting vil minimere risikoen for retention og evt. burn in.
Undgå samme logo igen, se så meget tv som muligt uden logoer ( især i starten ).
I billedmenuen er der " Ruller", disse kan med fordel køres, når retention kan anes. Og vi snakker natten over eller så.
Den tynde streg i bunden af dit tv, du ser vel ikke tv via en Sagem Canal HD boks med HDD? Min boks laver sådan en streg, ca. et par cm. fra bunden af tv.
Men uanset tv udbyder og evt. boks, kan det være et scanning problem. I billedmenuen kan du slå "Overscan" til, dette strækker billedet en smule.
Af Kelvis
Tak for svar :). Vil lige prøve at køre den dvd der refereres til. Ang signal af tv, så bruger jeg en yousee hd boks. Men den tynde streg er der jo også ved Film og spil??
Brugeravatar
Af MigSelv
Kelvis skrev:Tak for svar :). Vil lige prøve at køre den dvd der refereres til. Ang signal af tv, så bruger jeg en yousee hd boks. Men den tynde streg er der jo også ved Film og spil??
Det bør den så ikke være, stregen altså, kan måske tyde på en fejl.
Af Balloonatic
Oplever selv dette på mit ST50. Ser en del NBA League Pass - og det kan ses! Selv pauselogoerne som står 2 min. ad gangen kan ses. Jeg håber virkelig dette problem mildnes hen ad vejen. For er virkelig glad for TV'et ellers.