Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er en amatørgrafiker der holder meget af at spille. Efter at have sværget, at jeg ALDRIG ville udskifte min CRT, så er jeg nu kommet på lidt andre tanker. Jeg er lige flyttet til en mindre lejlighed og har indset, at mit gamle kæmpemæssige skrivebord optager alt for meget plads. Derfor har jeg købt et noget mindre bord, som desværre ikke lader meget plads tilbage til min 21" CRT skærm.

Jeg har aldrig haft lyst til at købe en fladskærm før nu, mest pga. problemerne med pixelfejl, fejl i farvegengivelse (tænker især på farvegradueringer), respons-tid og betragtningsvinkler. På min gamle arbejdsplads købte de Imacs, da de lige lige var kommet frem med fladskærm og computeren indbygget i foden. Vi havde mega mange problemer med døde pixels (endda et par stykker der havde dem fra fabrikken af), hvilket afskrækkede mig fuldstændigt fra at købe en fladskærm. En anden ting jeg hæftede mig meget ved var, at der var 10-15 linier på skærmen hvor billedet blev trukket en ekstra pixel vertikalt, hvilket især blev tydeligt med mørk tekst på lys baggrund (er det virkelig normalt?).

Som sagt er jeg nærmest tvunget til at skifte skærm, også fordi min gamle - udover at fylde meget - også vejer et kvart ton og belaster det nye bord lige rigeligt.

Mit problem er, at jeg nu bliver nødt til at finde et acceptabelt kompromis mellem billedkvalitet og responstid. Som udgangspunkt vil jeg nok mest bruge skærmen til spil, men nogle gange arbejder jeg hjemme og har også brug for en acceptabel kvalitet. Jeg har derfor kigget på en lang række test af skærme og nået til konklusionen, at en IPS skærm nok er det bedste valg.

Umiddelbart tiltaler NEC 20WGX2 mig mest, da den har en bedre gengivelse end de fleste TN skærme, og samtidig har en acceptabel responstid på trods af IPS panelet. Er det helt ved siden af, eller er der en der er mere oplagt til mit brug?