Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kennethm
Hej, jeg skal til at anskaffe mig en hjemmebiograf bestående af.nyt tv og ny lyd.
Jeg er ingen haj på dette punkt med lyd, så er meget i tvivl om man skal vælge en soundbar eller 5,1 surroundsound.

Har engang hørt en Philips soundbar som jeg kan se stadig koster omkring 6000,- på elgiganten, men som lød helt vildt fantastisk, men ved ikke hvordan de billige soundbars lyder, som f.eks. Den elgiganten sælger fra Samsung til lidt over 1000,-.
Men hvad vil i råde mig til?
Evt. Hvis i har bud på et lækkert lydsystem som kan give en fornemmelse af man er med i filmen når den ses med rigtig lækre lydeffekter så bud endelig ind da jeg er helt åben for forslag.

Mit budget til lyd er på max 2000,- men gerne så billigt som muligt!

Og såfremt 5,1 er bedst, er det så bedst at montere højtalerne højt oppe, måske lige under loftet, eller på højde med tv'et, eller på gulvet, for at få den bedste oplevelse? :-)
Mvh kennethm
Af orm08
Har selv et Sony BDV-E380 5.1 anlæg, som jeg varmt kan anbefale. Hvis du som foreslået i din anden tråd vælger et Sony 55HX855 bør disse 2 samlet kunne fåes til 20.000

Jeg har selv et Sony 46EX721, og de fungerer perfekt sammen, man behøver kun en fjernbetjening, og det spiller sammen perfekt og enkelt. Jeg synes lyden er rigtig god, højtalerne er tilpas små, og designet kan jeg godt li'

Det er klart at man kan få bedre lyd, men så stiger prisen også, og så er design og lig det Luxman anlæg jeg havde i 80erne

Hvis du køber en soundbar, bør det være med en subwoofer.

Sidst men ikke mindst, køb lyd af samme mærke som det TV du køber, så du slipper for 2 fjernbetjeninger
Af orm08
Tillæg: hvis du har iPhone og/eller iPad bør du overveje et anlæg med airplay, eller alternativt udvide med en airport express eller endnu bedre apple TV
Af kennethm
Hej orm08, tak for dit input.
Det anlæg du nævner, hvad koster det normalt, bare som separat fra fjernsynet?
Og ved du hvor man kan teste sådan et anlæg? I elgiganten har de kun bose anlæg som udstilling hvilket er træls for dem har jeg ikke råd til.

nu er jeg ikke den krævende lydmand, så jeg bliver let tilfreds, så længe en actionscene med eksplosioner og diverse biljagter lyder fantastisk, ja svær at definere en fantastisk lyd, men ved bose synes jeg de levere en lyd som gør man føler sig en del af filmen, vil dit Sony anlæg kunne det samme? Og findes der evt. Et anlæg der er billigere som kan det, eller bliver det så noget skrammel?

Er ret sikker på jeg helst vil have et 5,1 system da jeg tror oplevelsen er en del bedre end blot en soundbar hvor lyden ikke kan komme bagfra en :-)

Som du nævner ville det være lækkert at nøjes med en fjernbetjening!

Det med airplay, hvad er det? Er det noget medieafsplining igennem blutooth eller sådan?
Har desværre ikke en ipad eller iphone, men derimod Sony xperia arc.

Nu er jeg ikke klog på lyd, men hvad skal man gøre for at få f.eks. Det ovennævnte anlæg, til at spille den lyd der kommer ud af tv'et, men på samme tid også have mulighed for at spille lyden fra min playstation 3 når jeg spiller spil eller ser film på den? På nuværende tidspunkt er mine gulvhøjtalere nemlig koblet til ps3, men ville gerne kunne bruge dem i en tv udsendelse også :-)
Af orm08
Hej,

Det koster 3.499 i Fona, og der kan nok komme til at høre det
http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=8 ... 1200125260

Og ja, du får både explosioner så gulvet ryster og fornemmelsen af at ting flyver forbi hovedet. Du kan godt få noget der er billigere uden det behøver at være skrammel, men bør høre det først. De billigere anlæg har typisk lavere udgangs effekt og mind tilslutning muligheder.

En anden smart ting er, at når du sætter det op, kan alægget selv justere anlægget efter hvor du sidder, så effekter lyder ordentligt. Det gøres ved at placere en medfølgende mikrofon hvor du primært sidder, og så køre auto konfiguration.

Med hensyn til PS3 skal du blot tilslutte den til dit TV, så kan du på TV'et vælge om lyd skal komme fra tv højtalere eller anlægget via Sync menu. Dette kræver at det HDMI kabel der sidder mellem tv og anlæg er HDMI version 1.4 og at TV understøtter ARC (audio return channel) hvilket de nyeste Sony og Samsung gør på mindst 1 af HDMI stikkene, typisk HDMI 1

Airplay er apples måde at streame biller og videoer fra iphone/ipad til Tv og anlæg, med din Sony telefon er det ikke interessant. Derimod mener jeg at din telefon kan streame direkte til Sony TV og anlæg via wfifi direct, men det bør du checke på Sonys hjemme side. Hvis du spiller musik (CD ere på din PS3 uden at tænde TV skal du forbinde den direkte til anlægget med et toslink optisk kabel.

Ja, der er mange ting man skal holde øje med og undersøge .. :)
Af Supergris
Køb et sæt 5.1 PC-højttalere, Logitech eller Edifier. Der får du virkelig meget for pengene, og de indeholder jo både højttalere samt forstærker, så alt det du skal gøre er, at tilslutte de ting, du gerne vil, have til at spille over anlægget...
Begge fås for godt 2000 kr., og giver virkelig overbevisende lyd til film og spil.
Af kennethm
Hej,

Det koster 3.499 i Fona, og der kan nok komme til at høre det http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=8 ... 1200125260

Og ja, du får både explosioner så gulvet ryster og fornemmelsen af at ting flyver forbi hovedet. Du kan godt få noget der er billigere uden det behøver at være skrammel, men bør høre det først. De billigere anlæg har typisk lavere udgangs effekt og mind tilslutning muligheder.

En anden smart ting er, at når du sætter det op, kan alægget selv justere anlægget efter hvor du sidder, så effekter lyder ordentligt. Det gøres ved at placere en medfølgende mikrofon hvor du primært sidder, og så køre auto konfiguration.
Hold da op det lyder ligesom det anlæg jeg søger!
Men nu var jeg lige i Sony centeret igen idag, og har besluttet at jeg køber sonys hx855 i 55" og så kiggede jeg på anlæg til det, så at de havde et Sony 5,1 bdv-e490 til 2800,- som er en nyhed, designmæssigt synes jeg det er flot og ville passe godt ind, dog har jeg ikke hørt lyden, men når det er en nyere udgave end det du foreslår (bdv-e380) tror du så ikke det spiller ligeså godt eller bedre og at prisen bare er intropris?
Men burde der stå informationer mht. Den mikrofon du taler om, i varebedkrivelsen? For har et billede af beskrivelsen fordi jeg lige skal vise den til min svigerfar også.
Med hensyn til PS3 skal du blot tilslutte den til dit TV, så kan du på TV'et vælge om lyd skal komme fra tv højtalere eller anlægget via Sync menu. Dette kræver at det HDMI kabel der sidder mellem tv og anlæg er HDMI version 1.4 og at TV understøtter ARC (audio return channel) hvilket de nyeste Sony og Samsung gør på mindst 1 af HDMI stikkene, typisk HDMI 1

Okay, jeg takker mange gange! Var nemlig skeptisk for om det ikke kunne lade sig gøre, er træt af at have et desperat anlæg til kun playstation nemlig, aå tusind tak for hjælpen her! :-)

Mht det med min telefon og tv'et, så snakker jeg med dem i Sony centeret om det kan lade sig gøre, det er dog ikke så vigtig men helt klart en fed feature!
Håber på min mobil også kan anvendes som fjernbetjening da det indimellem ville være meget handy :-)
Men tror du det lydsystem er helt galt på den til den pris? De har desværre kun et eller andet top anlæg til 11.000,- tilsluttet til demo, men har fona evt. Disse stående? Elgiganten har ikke og heller ikke ekspert nemlig :-)
Af Supergris
Du vil stadig få meget mere for pengene, hvis du følger mit råd. Dog kan du ikke bruge Sonys fjernbetjening...
Af orm08
Hej igen,

Jo jeg tror det spiller ligeså godt :)

Kan se på specs at det ikke har automatisk højtaler kalibrering, så det må du selv lytte dig frem til: http://www.sony.dk/product/hch-systems- ... nicalSpecs

Du kan sagtens bruge din mobil som fjernbetjening til både TV og anlæg, rigtig smart feature - jeg bruger det bare næsten aldrig :)

Husk at at krejle lidt om prisen i Sony Center, nu køber du jo flere ting, så skal du jo også have storkunde rabat :D
Af kennethm
Hej igen,

Jo jeg tror det spiller ligeså godt

Kan se på specs at det ikke har automatisk højtaler kalibrering, så det må du selv lytte dig frem til: http://www.sony.dk/product/hch-systems- ... -e490#/Tec hnicalSpecs

Du kan sagtens bruge din mobil som fjernbetjening til både TV og anlæg, rigtig smart feature - jeg bruger det bare næsten aldrig

Husk at at krejle lidt om prisen i Sony Center, nu køber du jo flere ting, så skal du jo også have storkunde rabat
Nå det lyder ikke så godt hvis den ikke har den automatiske kalibrering.
Det vil jeg nemlig gerne have da jeg ikke er god til at indstille det selv.
Men det var bare fordi det anlæg du nævnte kunne jeg ikke se deroppe, så antog bare at et højere tal af modelnavn samt det var nyt, burde kun være bedre :p
Men jeg har en som kender en der arbejder der hvilket gerne skulle skaffe mig en stor rabat på det hele regner jeg med, så forhåbentlig får jeg det hele til en eksklusiv pris ;-)
Synes bare det kunne være underholdende at drille min kæreste når hun sidder med fjernbetjeningen og jeg så skifter kanal på mobilen så hun ligner et spørgsmålstegn, eller kvinden fra oddset reklamerne "der er så meget kvinder ikke forstår" :p

Men det anlæg du nævner er måske endda endnu bedre da de højtalere er mindre, opdagede lige at de andre højtalere jeg havde fundet var der to store som skulle stå, hvilket jeg ikke havde tænkt over, troede man kunne tage stavet af.
Så vil lige prøve at hører Sony om de ikke kan skaffe det eller tilsvarende anlæg til samme pris eller billigere med auto kalibrering :-)

Siger mange tak for din hjælp ihvertfald, altid rart at få en hånd når man er på bar bund.

Og til supergris, jeg vil netop gerne have det kun er en fjernbetjening, og desuden har jeg aldrig (endnu) brudt mig om pc højtalere, de systemer jeg har ejet af 5,1 har været forholdsvis dårlige kontra deres pris da de kom frem. Men den teknologi har selvfølgelig også ændret sig!
Men holder mig til tv udstyr da jeg føler mig sikrest her, ellers tak for dit input! :-)