Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har en Hitachi 17 " CRT (CM641ET) virkelig god skærm. Selvom den er 8 år gammel er der stadig rigelig med kontrast og lysstyrke, og geometrien fejler heller ingenting.

Jeg vil dog gerne skifte til fladskærm ( 19 " ) men jeg værdsætter en god farvegengivelse (til jpg billeder). Jeg har kig på Viewsonic VP 930, hvad kan ellers anbefales når farvegengivelsen har højeste prioritet?

Jeg bruger ikke nogen krævende spil.

Mon det var værd at vente på de nye fladskærme som gør brug af LED? (bedre farvespekter).

Jeg havde også kig på en Samsung som fik god anmeldelse herfra. Problemet var at de havde valgt at fjerne alle knapper fra den, og nogle brugere oplevede at Windows XP gik ned med de drivere der skulle bruges til den. (Jeg har glemt modelnummeret nu).

Jørgen Lyng
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er kommet en ny version af softwaren der styrer Samsungs skærme, så der skulle være større kompatibilitet. Jeg ville personligt tage en 971P hvis jeg var dig.

VIL du ikke have en der er større, eller er det fordi du vil spille spil på den også og ikke kan trække en større skærm i 3d? Du kan jo få en Dell 2007WFP til samme penge eller vente til næste måned og sikkert få en Dell 2007FP til 3500 kr. - de har begge mindst ligeså gode farver.
Af JLyng
yakken skrev:
VIL du ikke have en der er større, eller er det fordi du vil spille spil på den også og ikke kan trække en større skærm i 3d?
Jeg vil være tilfreds med en almindelig 19 tommer (har dårligt plads til mere).

De spil jeg spiller belaster vidst ikke grafikkortet (backgammon bl.a.) :)

Men hvad mener du om nye skærme med LED, mon ikke snart der dukker nogen op?

Jørgen Lyng
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
De første LED skærme fra Samsung kommer snarest. Det er dog mere grafikerskærme end almindelige modeller, så vær forberedt på en ret høj pris. Jeg håber på at få en af dem ind til test, men siden jeg blev spurgt om jeg ville teste en, har jeg ikke hørt mere.

Derudover vil jeg dog gerne bakke op om 971P. Det er en god skærm til prisen. Ellers skal du op og satse på f.eks. LaCie eller Eizo, hvis du vil have mere grafikerrelaterede skærme.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du kun arbejder med JPG billeder kan jeg næsten regne ud at du ikke er grafiker. Til almindeligt brug vil 90% af befolkningen nu altså være fuldt tilfredse med et TN panel, så med mindre du skal bruge skærmen til andet end at se feriebillederne og redigere dem i ny og næ, så er LED baserede skærme altså rent overkill.

Godt nok fylder en 20" skærm en anelse mere, men den er jo stadig flad. Min egen Dell 2007FP er ikke mere end en centimeter eller deromkring større end min 193P+ og der får du altså noget mere plads på desktoppen til ca. samme pris.
Af JLyng
Rasmus Larsen skrev:De første LED skærme fra Samsung kommer snarest. Det er dog mere grafikerskærme end almindelige modeller, så vær forberedt på en ret høj pris. Jeg håber på at få en af dem ind til test, men siden jeg blev spurgt om jeg ville teste en, har jeg ikke hørt mere.

Derudover vil jeg dog gerne bakke op om 971P. Det er en god skærm til prisen. Ellers skal du op og satse på f.eks. LaCie eller Eizo, hvis du vil have mere grafikerrelaterede skærme.
Okay, jeg vidste ikke at LED skærmene ville blive forholdsvis dyre.

Jeg er ikke grafiker men værdsætter naturtro farver og Samsung 971P lyder som et godt bud.

Jørgen Lyng
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
På sigt skal LED baserede skærme også nok komme ned i et fornuftigt prisleje. Der er jo potentiale til at omkostningerne kan sænkes mere end på de traditionelle CCFL enheder. I starten vil de dog være dyrere, ja, og primært fordi de fleste producenter først forsøger med LED i grafikermodeller, hvilket nok også et et strategisk valg.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Igen vil jeg så fremhæve at en Dell 2007FP (ikke widescreen) næsten fylder det samme som min 193P+ skærm og den har et S-PVA panel, som faktisk er en tand bedre end 971P. Der er også en test af skærmen her på siden. Den vil uden tvivl falde i pris i løbet af januar eller starten af februar.