Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige købt mig en Mac Mini og skal til at bruge den som mediecenter med Plex eller evt. XBMC

Jeg encoder alle mine DVD'er ind i enten mkv eller mp4 filer

Alle de filer skal ligge på en/flere ekstern(e) harddisk(e)

Det er så her min viden kommer til kort, da jeg er i tvivl om eksterne harddiske tilslutte med USB 2.0(inkl. strømkilde i usb) og (op til 480 Mbps) er hastighed nok til at afspille 1080p filer uden det hakker/staller.

Eller skal jeg finde en harddisk med FireWire 800?? eller måske ligefrem Thunderbolt (op til 10Gbps) ?? eller er USB 2.0 mere end rigeligt og jeg bare bekymre mig for meget.

Nå nu vi er ved emnet eksterne harddiske, var min første plan at gå efter harddiske med USB strøm, så jeg ikke skulle gå og tænde/slukke dem heletiden. Men det begrænser også udvalget mht. TB størrelse og tilslutning. Men hvis en harddisk alligevel ikke har noget "imod" at være tændt heletiden, så kan man jo lige så godt vælge sådan en.

Grunden til alle spørgsmålene er at hvis jeg skal encode ca. 500 film ind på en ekstern harddisk, skal den helst ikke gå ned

Regner med at encode med ca. 2500-3000kb og det giver ca. en videofil på 3 GB x 500 stk. så lander vi på 1.5TB og hvis man køber en 2TB så er der lidt plads til ekstra film.

Bekymre jeg mig for meget over tingene??? :)

Tager gerne imod ALLE råd omkring andre måder at gøre det på mht. encode/kvalitet/2500-3000kb/mkv/ekstern harddiske osv.

mvh.
Peter
Af Mysen
USB 2.0 er rigeligt hurtigt til at afspille 1080p film. Selv ukomprimerede kommer de ikke over 50Mps. En harddisk snurrer rundt, og hvis du vil undgå at høre på den, så køb en, der slukker når din medieafspiller går på standby. Så sparer du også strøm.

Alle harddiske kan gå ned, så hvis du skal sikre dig imod dobbelt arbejde kommer du ikke uden om backup på en ekstra disk. Hvis du undlader at smide dine dvd'er ud, kan du jo bare tage et sats, at den virker til evig tid, og hvis det ikke er tilfældet, så må du jo bare komme op på hesten igen.
Af Sir Peter
Mysen skrev:USB 2.0 er rigeligt hurtigt til at afspille 1080p film. Selv ukomprimerede kommer de ikke over 50Mps. En harddisk snurrer rundt, og hvis du vil undgå at høre på den, så køb en, der slukker når din medieafspiller går på standby. Så sparer du også strøm.

Alle harddiske kan gå ned, så hvis du skal sikre dig imod dobbelt arbejde kommer du ikke uden om backup på en ekstra disk. Hvis du undlader at smide dine dvd'er ud, kan du jo bare tage et sats, at den virker til evig tid, og hvis det ikke er tilfældet, så må du jo bare komme op på hesten igen.
Hvad skal man kigge efter for at finde en harddisk der slukker når medieafspilleren går på standby??? har du nogle eksempler??

og når nu vi er ved standby, er der så nogle der har erfaringer med at lade deres mac mini stå tændt altid??

eller er der en måde at man kan tænde den over netværket?
Af Mysen
Jeg ved faktisk ikke, hvad man skal lede efter. Jeg fik engang sådan en 2TB packard bell fætter i fødselsdagsgave, hvor det stod på æsken, at den ville slukke. Jeg tror de kaldte det for "power save".

Jeg kan ikke lige finde den på nettet nogen steder, men det er sikkert fordi, den er købt i Føtex eller noget. Der er dog en, der sælger den på dba:

http://www.dba.dk/carbon-2tb-usb20-ekstern/id-80282795/

Andre mærker har sikkert samme funktion, og jeg kan hverken anbefale eller fraråde PB, for jeg har næsten ikke brugt den.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du overvejet at springe på en NAS med det samme? De fås ret billigt. Eks. en 2 TB for 1300 kr.
http://www.elgiganten.dk/product/pc-har ... 0-2tb-sort

og det kan sikkert gøres billigere endnu hvis man leder lidt. Jeg har dog oplevet, at visse af disse billige NAS har problemer med at lukke ned selv, selvom man indstiller dem til eks. at slukke til midnat og starte igen næste morgen.