Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mojn.

Jeg fik nu "Langt om Længe" udskiftet mit lille Sharp 40LE820 med et nyt tv - og grundet pengemangel smuttede jeg over på Plasmavognen.

Der er så selvfølgelig nogen spørgsmål jeg så besvaret iogmed det er helt nyt for mig.

Først lad mig lige fortælle at billedet er fantastisk - Jeg havde godt læst at ST50 i 2D situationer skulle være svær at skælne fra et VT50, men jeg tog det i første omgang med et gran salt - det havde jeg ikke behøvet. WAUW!

Skærmen er samtidig passivt kølet - modsat VT50. Men den summer nu en del når der er meget lyst på skærmen - noget jeg kan forstå er normal for Plasma. Dog i film er det heldigvis sjælden der både er muse stille - og knald lyst.

Designet er rigtig lækkert - intet bling bling, og en slank ramme.

Mit første spørgsmål: kalibrerings indstillingerne perplekser mig - Når jeg læser guide fra andre med samme tv har de nogen muligheder jeg ikke har (og ja "advanced picture settings" er slået til)

Tag for eks denne guide
http://www.tweaktv.com/tweak-my-tv/cali ... 5st50.html

Picture Modes
Picture Mode : Custom
Color Temperature : Warm 2
Apec Ratio : Full/HD 1
Picture Settings
Contrast : 72
Brightness : 58
Color : 45
Tint : 0
Sharpness : 0

Jeg har ikke nogen "Custom" modes. jeg har ingen temp. min Contrast går kun til 60 - og overstående foreslår 72

Er det mon en US/EU ting?

So far har jeg bare rodet rundt i indstillinger med hjælp fra nogen kalibrerings billeder fra forskellige sider - Men det kunne være rart at få en der har lidt mere styr på det til at dele sine settings.
Af AkAFester
Du skal ind i indstillinger og system for at slå Avanceret(ISFccc) - TIL.
Der kommer en to nye billedeindstillinger frem under billede menu'en -> billedeindstilling der hedder Professionel 1 og 2.
Når Professionel er valgt kan du nu justere hvadbalance, farvestyring og andet under avanceret stadig i billede menuen. Men ellers er THX indstillingen et godt bud.
Af PorreKaj
ST50 har ikke THX.

Har slået advanced til sådan at jeg kan styre farver og jeg ved ikke hvad. Men "Avanceret(ISFccc)" kan jeg nu ikke finde nogen steder.
Brugeravatar
Af radiomand
Det er kun GT50 og VT50 der har ISFccc
Af AkAFester
Sorry. Sidder og sover :p.
På den skærm tror jeg da ikke det er muligt at indstille den til custom. Du har mulighed for at sætte den til true cinema og justere hvadbalance og sådan noget derefter under advanced.
Af PorreKaj
Hvis det ikke var muligt at indstille "Custom" - ville samtlige guides jeg har fundet nok ikke nævne den :-)

Medmindre der altså er forskel på enheder af samme serie.
Af Tubbe
PorreKaj skrev:Hvis det ikke var muligt at indstille "Custom" - ville samtlige guides jeg har fundet nok ikke nævne den :-)

Medmindre der altså er forskel på enheder af samme serie.
US og EU modeller er ikke ens, på Panasonic.com kan du feks. se at deres ST50 har 2500FFD, og dit har 2000FFD, så der er sikkert også andre foreskelle.
Af Fredtoft
Der er betydelig forskel på indstillingsmulighederne mellem europæiske og amerikanske udgaver af Panasonic TV.

De amerikanske indstillingsmuligheder går generelt fra 0-100, mens de eueropæiske går fra 0-60.

De amerikanske modeller har en custom mode, og i øvrigt en avanceret indstilling for Panel Brightness som vi ikke har i europa.

Jeg skal se om jeg kan få smidt mine indstillinger fra ST50 på nettet i næste uge, men som alternativ kan du også prøve CNETs indstillinger som kan findes her:

http://forums.cnet.com/7723-19410_102-5 ... 2962727578
Af THM
tillykke med tv'et, noget godt er der så kommet ud af pengemangel ;)
har selv været ude at kigge på det, endnu pænere i virkeligheden end på billeder, og testene har jo indtil videre været meget positive....
Af PorreKaj
Nu fik jeg lige testet tv'et igennem med "Immortals" - En særdeles mærk og effektfuld film.

Det er kræs. Haster ikke med at få den kalibreret yderligere.

Lyder dog noget underligt at ST50 i US er tilsvarende GT50 i DK.
Af Balloonatic
Kunne være fedt med nogle indstillinger snart. Nogen som har nogen?
Af jbplum
Fra hdtvtest.co.uk (http://forums.hdtvtest.co.uk/index.php/ ... 51.45.html):
2D Settings
2D Settings for Panasonic TX-P42ST50
hdtvtest.co.uk

Viewing Mode: True Cinema
Contrast: set to max then reduce by 14
Brightness: default
Colour: reduce by 2 from default
Sharpness: 0 or 1 click from the left
Vivid Colour: Off
CATS: Off
P-NR: Off

Advanced Settings
White Balance: 3 -2 4 0 -5 -4
Colour Mgmt: -9 -2 0 11 -6 3 0 0 5
Gamma: 2.4
24p Smooth Film: Off (for Blu-ray)
Intelligent Frame Creation: Off, Min if you have trouble with double images on 50hz
16:9 Overscan: Off
Pixel Orbiter: Auto
3D Calibrated Settings
HDTVtest.co.uk 3D Calibration Settings for Panasonic TX-P42ST50
Viewing Mode: True Cinema
Contrast: set to FULL and then reduce by 8 clicks
Brightness: set to ZERO and then increase by 30 clicks
Colour: set to ZERO and then increase by 24 clicks
Sharpness: 0
Vivid Colour: Off
CATS: Off
P-NR: Off

Advanced:
White Balance: -12 3 4 16 7 -25
Colour Management: -11 -5 0 14 1 0 6 0 0
Gamma: 2.4
Intelligent Frame Creation: Off
3D Refresh Rate: Auto (see the notes in our review regarding this for bright rooms)
16:9 Overscan: Off
Pixel Orbiter: Auto
Af Boost
Og "Advance(Calibration)" menuen er på dansk oversat til "Fortsæt" :s

Undrede mig i starten over hvad det var for en menu, man slog til med den.
Af jbplum
Hvordan er billedkvaliteten så med ovenstående indstillinger?