Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej. Jeg ser ofte bluray film, 1080p/24hz. Når jeg så slår over på en hd film der kører på TV, i 720p er detaljerne bedre ?

Det er med samme afstand til skærmen. Alle indstillinger er også ens.
Af Rommel
Du skal prøve at sammenligne den samme film i bluray og i 720p.
Man kan desværre ikke rigtig sammenligne på tværs af film.
Af Mysen
har du indstillet dit tv på samme måde fra både antenne og HDMI? Hvis ikke, så få gjort det.

Der er ofte andre indstillinger, der er dedikeret til bluray-afspilning, såsom 24p afspilningen, sortniveau mm.

720p fra tv-signalet er ikke bare med lavere opløsning men også komprimeret, og det må derfor ikke være pænere. Det eneste, der taler for, at det er tilfældet, er dit tv's evne til at skalere forkellige signaler, og det er muligt, den klarer 720p bedre end 1080p. Derudover kører tv-signalet 50hz, mens Bluray kører med 24hz, og det kan ligeledes være noget, dit tv klarer forskelligt.

Hvilket tv har du?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det Mysen mener er, at dit TV husker indstillingerne for lyd og billede for hver input hver for sig, så hvis du justerer dit TV imens du ser DR1, så er indstillingerne ikke gemt på din HDMI port. Der skal du huske og skifte indstillinger også.
Af kasperhansen92
Tak for jeres svar. Kender dog til det meste i forklarer. Fjernsynet et et Panasonic G30. På mit gamle PX80 og S20 var det nøjagtig det samme.
Af PhDream
Mange forskellige faktorer kan spille ind. Din Blu-ray afspiller burde ikke være en af dem. Ingen afspillere kan ødelægge billedet så meget, at et 720p billede ser bedre ud end et 1080p billede.

Derudover giver du os ikke nok information. Hvis du vil have ordentlig hjælp, skal du skrive alt det udstyr, der bruges, når du ser tv.

I sidste ende burde du overveje om det ikke er dig/dine øjne, der er noget galt med, siden du oplever det samme på alle tv. Dvs. at den eneste konstante faktor er dig og dine øjne. Igen: du giver os ikke nok info og jeg kan ikke vide, om der er andre konstante faktorer.