Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej flinke folk

Jeg skriver for at nasse lidt på jeres eksperviden.

Jeg er lige flyttet og har besluttet ikke at tage det gamle billedrørs tv med. Billedet Var lidt grumset. Min svigerfar har lovet Økonomisk støtte på ca 2500 til et nyt tv hvilket redder dagen da jeg er ret flad.

En ven har fortalt mig at full hd er det nye fede og jeg gætter på at det måske er en ide da jeg på sigt nok gerne vil have en blue Ray.

Der er lige den finte at der i stuen hvor den skal hænge eller stå er der nok ikke plads til mere end 32 tommer. Der er 90 cm imellem vindue og dør.

Såååå.... Hvad gør en klog?
Af BrianH
Din ven følger med tiden, med fremskridtet. Han forlanger effektivitet - og viderebringer det helt nye inden for fladskærme: Full HD :) :)

Når det er sagt, så har du ikke brug for fuld HD på 32 tommer. Det er i hvert fald ikke det der gør forskellen på et godt og et dårligt tv.

Brug nogen af cafépengene på at bidrage lidt selv til tv'et så du kan få et ordentligt (fuld hd eller ej)
Af Fpnewbien
Hvor meget skal jeg forvente at slippe for at få noget der ligner noget der er kvalitet? 1500 yderligere(dvs i alt 4000)
Af Yankee
Jeg har et par råd:

1) Overvej GRUNDIGT om du ikke har plads til et 42/43". Størrelsen er langt den vigtigste faktor - især i dén prisklasse. Der fås et par rigtig fornuftige plasma-skærme til ca. 3000 - men de er i 42/43".

2) Gå i et par føtex/bilka/elgiganten og hold øje med brugte demomodeller. Der er en hel del i omløb i øjeblikket og ofte kan du måske få et vægbeslag med eller et væsentligt nedslag i prisen og dermed mere fjernsyn for pengene.

3) Når du alligevel er dernede så luk ørerne for hvad sælgeren siger og tjek selv om du kan se forskel på 50 Hz vs 100 Hz og HD-ready vs. Full HD. Glem fordomme og råd fra venner/bekendte og lad dine øjne bestemme.

4) Signal, signal, signal. TV-Billedkvaliteten i en fladskærm udgøres af 20% skærmkvalitet og 80% signalkvalitet! Køb et rigtig godt antennekabel og hvis du har flere fjernsyn sluttet til så husk en rigtig antenneforstærker fremfor et T-stik. Tjek derefter om du har mulighed for kabel-tv eller hvad og vær 100% sikker på at alt spiller og du har adgang til alle HD-kanaler. Det er for dumt ikke at bruge 2-300 kroner på ordentligt signaludstyr når man bruger det tidobbelte på selve TV-et.
Af DavidHimself
Du kan få et OK, 40" Full-HD Tv, for omkring 2800,-.... desværre har du kun 90cm så det er lige i underkanten (et 40" er vel omkring 95-100cm bredt) :)

Jeg vil sige at det er til at få et glimrende 32" for omkring 2.500,-

Se eksempelvis på Philips 32pfl3606H (eller 32PFL4606H), eller måske LG 32LK430N!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Yankee skrev:Jeg har et par råd:
4) Signal, signal, signal. TV-Billedkvaliteten i en fladskærm udgøres af 20% skærmkvalitet og 80% signalkvalitet! Køb et rigtig godt antennekabel og hvis du har flere fjernsyn sluttet til så husk en rigtig antenneforstærker fremfor et T-stik. Tjek derefter om du har mulighed for kabel-tv eller hvad og vær 100% sikker på at alt spiller og du har adgang til alle HD-kanaler. Det er for dumt ikke at bruge 2-300 kroner på ordentligt signaludstyr når man bruger det tidobbelte på selve TV-et.
Vi er enige i, at det kan betale sig at sørge for, at signalet er i orden, men det har ikke nogen indflydelse på billedkvaliteten på anden vis end: Enten vises billedet uden pixelleringer eller udfald, eller også vises det med. Du får ikke bedre farver, skarpere billede eller lignende ved at købe nye kabler mv. så længe vi taler om digitale signaler. De 80/20 er jeg derfor ret uenig med dig i.
Af Yankee
Torben Rasmussen skrev: Vi er enige i, at det kan betale sig at sørge for, at signalet er i orden, men det har ikke nogen indflydelse på billedkvaliteten på anden vis end: Enten vises billedet uden pixelleringer eller udfald, eller også vises det med. Du får ikke bedre farver, skarpere billede eller lignende ved at købe nye kabler mv. så længe vi taler om digitale signaler. De 80/20 er jeg derfor ret uenig med dig i.
Nej, det har du ret i. Det er en væsentlig pointe. De 80/20 bruger jeg personligt i mit salgsarbejde til at pointere hvor vigtigt det er at få adgang til det digitale signal. Jeg oplever utroligt mange kunder, der sætter en 8.000 kr-fladskærm til det samme antennekabel, der har fungeret fint til deres CRT og så bliver slemt skuffede fordi de simpelthen ikke kender forskel på analogt og digitalt signal og fordi virkelig mange kabelinstallationer ikke kan bære digitalt signal (typisk pga T-stik).

Hvis vi ser bort fra denne fejlkilde, så er det alene op til fjernsynets kvalitet, og al snak om 80/20 er irrelevant.

Men fra det "analoge udgangspunkt", jeg oplever mange kunder have, er det vigtigste om man har adgang til digitalt signal og kun sekundært om man køber det ene eller det andet fjernsyn. Derfor 80/20 for at sikre at folk rent faktisk gider gå deres kabelsamliger igennem og få skiftet det gamle T-stik.