Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Dette problem har stået på siden sommer 2011. Hermed en lang faktuel problembeskrivelse. Jeg håber nogen derude har lidt input til en mulig løsning.

Problem:
Når jeg ser tv og skifter kanal, så mangler kanalen jeg skifter til pludselig. Der er tilsyneladende intet mønster i hvordan det sker. Jeg kan stå på en tilfældig kanal og skifte til en anden tilfældig kanal. Når fænomenet sker, så er det typisk kun den kanal jeg zapper væk fra, som virker! Men andre gange er der enkelte andre kanaler der også virker.
Fejlmeddelelsen er enten "Svagt eller intet signal" eller "Tjenesten ikke tilgængelig".

Når jeg kigger i signalinformation for både de kanaler der mangler og dem som virker, så er signalstyrken ca. 49 ud af 100. Der er dog sjældent bit-fejl, selvom TV3 og især DR HD ofte har problemer med at vise billedet.

Antennekablet skiftede jeg sidste sommer til nyt professionalt lavet antenne-kabel der er dobbelt-afskærmet med solide HF-tætte stik, for at minmiere bit-fejl niveauet og for at forsøge at løse problemet. Det lykkedes tilsyneladende ikke. Antennekablet er meget tykt og er dog næsten 8 meter, grundet afstanden mellem antennestikket og tv.

Antennekablet er dog forbundet med en 10 cm Samsung-adapter op til tv'et, da det er et samsung LED tv, der grundet tykkelsen, ikke kan modtage et standard antennekabel-stik.

Jeg har ikke andre tv eller lign der anvender antennekabler eller antennestikket i væggen.

Før sommeren 2011, havde jeg stort set ingen tv-problemer overhovedet. Blot enkelte bit-fejl på TV3 og DR HD.

TV'et understøtter selvfølgelig DVB-C MPEG4. Der har dog i længere tid nu ikke siddet noget 'kort' i TV'et, da YouSee fjernede nødvendigheden. Jeg har heller ikke nogen digital TV-boks tilknyttet.

TV'et (Samsung UE55C8780XSXZG) er købt i Østrig (min far er Samsung forhandler i Østrig..). I menu indstillingerne under 'Land', er jeg tvunget til at vælge et syd-europæisk land eller 'Andre Lande', som jeg så har valgt. Danmark/Skandinavien findes ikke.

Jeg har fuldpakken og når jeg laver en automatisk søgning af kanaler, vælger jeg altid metoden 'Hurtig' og har manuelt indtastet alle data om frekvens og netværksid for mit område, som angivet på YouSee's hjemmeside.

Søgningen finder (188) digitale kanaler, hvoraf nogle selvfølgelig er krypterede. Alle kanaler der undersøtter danske undertekster, viser underteksterne uden problemer. Under lydindstillinger, er sprog dog også valgt til 'Dansk'.

TV'et har seneste firmware. Og der sidder en WiFi dongle i siden.

TV'et får strøm fra en strømskinne, der samtidig også giver strøm til tre konsoller og en surroundreceiver.

Som fjernbetjening anvender jeg en Logitech Harmony One, som også styrer surroundreceiveren.

Jeg bor i en lejelejlighed i boligselskabet 3B Toftegård i Herlev. Boligforeningen har ikke indgået teknikeraftale med YouSee, hvilket betyder at boligforeningens tekniker bør servicere. Jeg har ikke haft en sådan ude og bese problemet, da jeg først vil indsamle viden, for at identificere kilden til problemet.

Har nogen et bud på hvad problemet er?
Har det noget at gøre med et grundpakkefilter?
Antennestikket i væggen?
Fjernbetjeningen?
At TV'et er fra Østrig?

Jeg håber nogen ved noget om det her :)

Vh
Piopakk
Senest rettet af piopakk 18 apr 2012, 14:51, rettet i alt 1 gang.
Af Snurrerundtlyd
Det har næppe noget med at TVet er fra Østrig at gøre, enten virker det i DK eller også gør det ikke.

Når du kun har 49 ud af 100 i signalstyrke, så er det nok der problemet ligger. Jeg ville kontakte antennforenings tekniker og få ham til at tjekke om signalet i antennedåsen er for svagt. Hvis det er tilfældet skal du ikke betale noget for et teknikerbesøg.
Du kan dog selv prøve at udskifte dit antennekabel først, hvis du har et liggende, så risikerer du ikke en teknikerregning, hvis fejlen viser sig at være i din del af installationen. Har du kun et kort kabelt kan du jo midlertidig flytte TVet tæt på antenneudtaget for at teste det. Ellers kan du købe et nyt færdigsamlet YouSee Ready antennekabel på op til 10 m i f.eks. Føtex, Bilka og Silvan. Føtex og Bilka sælger også næsten identiske kabler som ikke er YouSee Ready / Stofa Approved, med ringere skærmdæmpning, så sørg for at købe et med YouSee Ready / Stofa Approved logo på, så ved du at kvaliteten er i orden.
Silvan har i denne uge tilbud på alt deres YouSee Ready antenenudstyr fra DKT Comega: http://eshop.silvan.dk/vare_Antenne-til ... tr._140009
De sælger YouSee Ready 10 m færdigsamlet antnnekabel til 82,46 kr: http://eshop.silvan.dk/kategori_El-og-B ... ndte_39706
Hvis det kan udbedre problemet, så er det jo et billigt fix.

Men du skriver at du allerede har et tykt antennekabel, så burde 8 m ikke være noget problem uden antenneforstærker, når du kun har tilsluttet et TV direkte til antenneudtaget. Så det er nok antenneforeningen der skal have skruet op for forstærkningen ind til huset.

Jeg går ikke ud fra at du har nogle skarpe buk på antennekablet, det ødelægger antennekablet egenskaber og jeg tykke det des mindre skarp må det bukkes uden at ødelægge det. Ikke noget med 90 graders skarpe knæk rundt om væghjørner osv.

Hvis der er problemer med Samsung antenneadapteren, så kan du købe en ny online her eller hos en Samsung forhandler: http://www.av-cables.dk/div_kabler_boks ... 26_da.html
Men jeg tror dog ikke det er det der er problemet.
Senest rettet af Snurrerundtlyd 28 mar 2012, 12:30, rettet i alt 1 gang.
Af evilguy
Du har ikke en DAB eller Tetra sender i nærheden, som forstyrer signalet?

Tjek evt. med dit TV-udbyder om de har oplevet fejlen før.

Jeg har akkurat samme problem som dig med et Samsung TV. Der er blevet opsat en tetra sender 1,5 km fra mig, hvilket giver udfald på flere kanaler - selv med YouSee godkendt kabler og det hele. Løsning: Køb nyt TV :-(
Af Snurrerundtlyd
evilguy skrev:Du har ikke en DAB eller Tetra sender i nærheden, som forstyrer signalet?

Tjek evt. med dit TV-udbyder om de har oplevet fejlen før.

Jeg har akkurat samme problem som dig med et Samsung TV. Der er blevet opsat en tetra sender 1,5 km fra mig, hvilket giver udfald på flere kanaler - selv med YouSee godkendt kabler og det hele. Løsning: Køb nyt TV :-(
Netop Samsung TV har ry for at være mindre HF-tætte end andre fabrikater. Jeg snakkede for nogen tid siden med udvikleren fra Smart-Wi http://smartwi.net og han fortalte at de havde problemer med visse Samsung modeller som støjede så meget at det trådløse Smart-Wi signal blev forstyrret. De kan som regel løse problemet ved at skure op for sendestyrken på Smart-Wi systemet via software, men han havde aldrig oplevet problemer med andre fabrikater end Samsung, så noget kunne tyde på at de ikke er så HF-tætte som andre fabrikater.

evilguy skrev:Der er blevet opsat en tetra sender 1,5 km fra mig, hvilket giver udfald på flere kanaler - selv med YouSee godkendt kabler og det hele. Løsning: Køb nyt TV :-(
Ved du hvor den Tetra sender er placeret? Jeg kan se at du bor i Holstebro og jeg kender nemlig en i nærheden af Holstebro som har store problemer med at modtage Boxer-signaler på en bestemt MUX.
Af piopakk
Ja jeg har kraftigt overvejet at få en tekniker ud til at se på antenneboksen i væggen, men ville gerne udelukke at det kan være andre steder problemet er.

Det antennekabel jeg købte, blev lavet til mig i en antennebutik ved bellahøj (kan ik huske hvad den hedder). Er nu overbevist om at kablet er fint. Tror I ikke? Men tak for links til antennekabler.

Men kunne selvfølgelig lige dobbelttjekke med et andet 10 meter kabel jeg har liggende, om signalstyrken forbedrer sig.

Kablet er ikke bukket eller knækket nogen steder.

Samsung antenneadapteren kunne selvfølgelig godt være problemet, kan jeg ikke udelukke. Måske bør jeg bestille en ny? Kan adapteren i sig selv, være årsag til dårlig forbindelse, da en er smallere og jo er en adapter..?

Jeg har ikke nogen DAB radio. Men jeg ved ikke om der er nogen Tetra sender i nærheden af hvor jeg bor. Hvordan kan jeg undersøge det?
Og hvorfor er køb af nyt TV, løsningen på forstyrrelser fra DAB og Tetra?

Jeg har til gengæld en wifi router der kører på (tror det er) 2,4 gHz frekvens/bånd.

Mht. HF-tætheden af TV'et, hvad kan jeg da gøre? Jeg er ikke bekendt med Smart-Wi løsningen. Men måske bør jeg fjerne den wifi-dongle der sidder fast i TV'et?

Vh
Piopakk
Af evilguy
Snurrerundtlyd skrev:
evilguy skrev:Der er blevet opsat en tetra sender 1,5 km fra mig, hvilket giver udfald på flere kanaler - selv med YouSee godkendt kabler og det hele. Løsning: Køb nyt TV :-(
Ved du hvor den Tetra sender er placeret? Jeg kan se at du bor i Holstebro og jeg kender nemlig en i nærheden af Holstebro som har store problemer med at modtage Boxer-signaler på en bestemt MUX.
I centrum af Holstebro. Falck bygger en helt ny Falck station, og har i den forbindelse opsat en ny 35-40 meter høj mast. Den kan ikke ses på mastedatabasen.dk da Tetra master ikke må indgå i denne database længere pga. rigets sikkerhed.

Bemærk at der er store problemer omkring Holstebro med indstråling fra en nærliggende DAB sender. Den nye Tetra mast gør blot ondt værre for beboerne i centrum af byen.
Af Arrakis
Jeg ville helt sikkert fokusere på antennekablet. Har du mulighed for at rykke tv'et tættere på stikket og bruge et kortere kabel ? Jeg kører pt selv med 5-skærmet kabel fra av-cables og det var nødvendigt for at opnå tilstrækkelig signalstyrke på min yousee-box.
Af Pappasmirf
Hej jeg ville få en yousee tekniker ud. Har selv haft en ude. Han skiftede selve fordeler i væggen og lavede nogle målinger i lejligheden og ved elektronikken der deler ud til de forskelige lejlighederne.

Mvh
Af Pappasmirf
hmm

"Boligforeningen har ikke indgået teknikeraftale med YouSee, hvilket betyder at boligforeningens tekniker bør servicere."

så ville jeg tage fåt i boligforeningens tekniker

mvh
Af Snurrerundtlyd
evilguy skrev:Bemærk at der er store problemer omkring Holstebro med indstråling fra en nærliggende DAB sender. Den nye Tetra mast gør blot ondt værre for beboerne i centrum af byen.
DAB senderen sidder vel på Mejrup senderen eller hvad?
Af Snurrerundtlyd
piopakk skrev:Det antennekabel jeg købte, blev lavet til mig i en antennebutik ved bellahøj (kan ik huske hvad den hedder). Er nu overbevist om at kablet er fint. Tror I ikke?
Det er jo umuligt for os at svare på om kablet er ok.
Er det http://www.antennelageret.dk på Frederikssundsvej 114a, 2700 Brønshøj der har lavet kablet for dig? Det ligger i krydset ved Bellahøj Svømmestadion.
Du kan jo også gå ind og spørge dem til råds og tage dit kabel med så de kan kigge på om der er noget galt med det. Det kan være du kan få lov at låne et andet kabel med hjem til at teste.
Hvis du har et andet kabel så prøv med det.
Ellers kan du som sagt købe et nyt YouSee Ready 10 m kabel for under 100 kr.
piopakk skrev:Samsung antenneadapteren kunne selvfølgelig godt være problemet, kan jeg ikke udelukke. Måske bør jeg bestille en ny? Kan adapteren i sig selv, være årsag til dårlig forbindelse, da en er smallere og jo er en adapter..?
Jeg vil prøve med et andet antennekable inden du køber en ny adapter, det er billigere.

Men ellers få en tekniker ud og lave en måling på signalet i antennedåsen og så kan han sige om signalet ind til huset er kraftigt nok.
Af dfds
hvis du har HDMI kabler tilsluttet ,så prøv at fjerne dem
Af Andyboy
Jeg ville få en tekniker ud såfremt det er første stik fra væggen du benytter. Hvis ikke det er det først stik til lejligheden skal du muligvis have fat i en antenneforstærker
Af piopakk
Nu har jeg fjernet WiFi adapteren fra tv'et og testet nu i 3 dage.
Det ser ud til at virke, kanalerne falder ikke længere ud.

Samtidigt har jeg fjernet alle de tv-kanaler som jeg ikke har i min fuldpakke, men som YouSee tilføjer via anvendelsen af deres netværksID ved 'hurtig søgning' af tv-kanaler. Og nu kan jeg endelig "se og høre tv" i den lille tv-skærm når jeg åbner EPG'en. Fantastisk. Det har drillet mig i meget lang tid. Det viste sig at være et problem når man har følgende kanaler (på 143 MHz frekvensområdet) liggende (C+ Sport 1, C+ Serier, TV1000 Drama (viasat film), Event, Event2, C+ Hits, C+ Emo, C+ First).

Hvis problemet består, så tester jeg videre med de ting i alle har skrevet. Tak allesammen!

Vh
Philip