Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mkalle13
Er der én, som har en forklaring på, hvorfor moderne skærme støjer? Jeg er utilfreds med udvalget af computerskærme: Næsten alle er i 16:9, hvilket er dårligt til kontorbrug. 4:3 er klart bedre, men det laves øjensynligt ikke længere.

Nu har jeg så købt to 16:10-skærme. Den første var en ganske frygtelig Samsung 2443BW, som dels er umulig at indstille og dels konstant summer meget højt. Den er foræret væk. Så fik jeg anbefalet en Eizo S2402W, som da også er langt bedre. Den kan indstilles og er klart mere kontor-agtig, pånær bredformatet.

Men Eizo'en summer også - ikke nær så meget som nævnte Samsung - men lidt. Er det en fejl, eller er det uundgåeligt? Er der en klog person, som ved noget om det?

Med venlig hilsen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Elektronik der summer er en konsekvens af en kvalitetsfejl eller et bevidst valg af dårlige komponenter. Det vil altid være muligt at undgå støj hvis tingene designes ordenligt.
Af lennon
Og fordi vi vil ha skærmene så billigt som overhovedet muligt
Brugeravatar
Af MigSelv
lennon skrev:Og fordi vi vil ha skærmene så billigt som overhovedet muligt
Ja, eller aktionærerne vil tjene så meget som muligt.
Af mkalle13
Tak for svar - men hvad er det i skærmen, der larmer? Det må jo være en bestemt komponent. Jeg fik min første TFT-skærm i 1997 (en Siemens, med proprietært grafikkort). Har haft en del siden, skærme holder jo længere end pc'er, men det er da blevet til nogle DELL, NEC og andre fladskærme. Aldrig har de larmet. Men den Samsung, jeg købte sidste år summede utroligt kraftigt - og det overraskede mig. Og Eizo'en giver som skrevet også lyd fra sig.

Jeg har læst, at visse fjernsyn skulle larme (ingen af familiens fire Panasonic'er har det problem). Det må være samme problematik som ved skærmene - men hvilken komponent. Er der nogen, der kender mere til det tekniske? Og er støj et parameter, når man tester skærme?
Af lennon
MigSelv skrev:
lennon skrev:Og fordi vi vil ha skærmene så billigt som overhovedet muligt
Ja, eller aktionærerne vil tjene så meget som muligt.
Samtlige producenter kom ud af sidste regnskabsår med blodrøde tal . Og med det volumensalg der er i markedet, så sælges TV´ene for billigt .