Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle sammen,

Jeg har bestilt en bærbar med en 14" WXGA(1440x900) LCD Color Shine(glare-type) m. et GeForce Go7700 512MB (inkl. DIV udgang), og jeg tænker på at købe en tilhørende fladskærm +21", som skal tilsluttes den bærbare.

Jeg kunne godt tænke mig at køre dualscreen, men ved ikke hvor anvendeligt det er, og jeg ved ikke, om sådan en bærbar kan "håndtere" en så stor skærm ved spil? Jeg ved heller ikke, hvordan opløsning osv. spiller sammen, når det nu er en bærbar med langt mindre skærm, TFT skærmen skal lege med. Ville bærbaren lettere kunne klare skærmen, hvis jeg droppede dualscreen?

Jeg sidder ved en 19" CRT Samsung i 1280*960@100hz, og det har jeg gjort i flere år. Under 100hz giver mig ondt i øjnene, vil jeg opleve det med en TFT skærm?

Skærmen skal altså både kunne spille skydespil og vise et par film, men jeg er også grafikerinteresseret og arbejder noget i Photoshop - jeg ved ikke, om det har nogen effekt på mit valg af monitor.

Mit budget ligger i den lave ende på omkring 4k, og jeg er, som I nok allerede har gættet, ret lun på Samsung 225BW, men Mirai DML-522W100 samt andre Asus og Acer modeller har også vækket min interesse.

Ydermere har jeg hørt noget om TN-paneler, som skulle være mere eller mindre elendige?

Det blev en god smøre, håber nogen har tid og lyst til at hjælpe mig på vej :-) Bare spørg løs, hvis i skal have mere information.

På forhånd tak,
Oskar
Af lyf
I må endelig sige til, hvis der er noget, i gerne vil have uddybet.

Er specielt interesseret i at vide, om bærbaren fint kan afvikle spil på sådan en skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
"Fin afvikling" er nok for meget at forlange. Du skal op i +GF7900GT klassen for at trække nyere spil i 1680x1050, så forvent ikke det helt store.

Mht. de andre skærmmodeller, så er de vist rigeligt diskuteret her i forum til at du kan danne dig et indtryk af dem ved at læse de andre tråde. Der er også givet ret mange forslag til andre modeller i disse tråde.