Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har erfaring med 2 "fede" skærme i forhold til indlægets overskrift.
Panasonic x10 og G10 .
Henholdsvis Hd Ready og Full Hd.
Begge skærme kan justeres op i lysstyrke - mest G10 da den har seperat Gamma justering som er tilgængelig fra de almindelige menuer.

Den seneste jeg har erfaring med er en nyindkøbt ST 32.
Den er der absolut ikke noget "knald" på i forhold til de "gamle". Og ingen mulighed for at justere gamma.
Det burde jo kun blive bedre men jeg syntes det er en tilbagegang i forhold til de ældre modeller.

Hvis mine oplevelser er korrekte/oplevet af andre, så syntes jeg det rigtig ærgerligt for os der elsker plasma.
Jeg er (næsten) ligeglad med strømforbrug, og syntes det er et forkert parameter at sælge skærmen på, da det så vidt jeg ved ikke er teknologien der gør at billedet er blevet lysfattig.

1.- Er det korrekt at Pana har justeret ned på Gamma af hensyn til strømforbrug og konkurrence evne mht strømforbrug med deraf følgende lysfattigt billede ?

2.- Hvis ovenstående er tilfældet og man ikke kan "få fat i de skjulte menuer mere" hvilket TV skal jeg så købe til en lyskrævende bruger ?
Senest rettet af Fuksen 27 feb 2012, 16:37, rettet i alt 3 gange.
Af THM
ved ikk lige hvordan du havde indstillet g10'eren, men g30 var i hvert fald en anelse mere lysstærk efter kalibrering til korrekt billede end g10 var det. men om g10'erens max output er højere skal jeg dog ikke kunne sige, men efter hvad jeg har hørt sku det være lavere end både g30 og g20's
Af Fuksen
Ja det tror jeg du har ret i Mht.G20 og G30.
Men nu var det jo en St 32 jeg sammenlignede med og det er jo trods alt en 2011 model og den nyeste af dem vi taler om.
Det har jo også et noget nyere panel" infinity black neo dpd" osv. men lysstærkt kan man ikke kalde det. !:(

Hvad pokker gør jeg for at få fat i fordums tiders lysstærke panel?
Og hvad kunne være alternativ. O-O

Ps har sat annonce i under Købes.
Af THM
lg's pz modeller sku være ret lysstærke, samsungs 5 serie plasma er også godt med...
Af red_martians
Synes som sådan at det er logisk nok.
G og V har THX og ISF-kalibrering, herunder gamma-kontrol. De mindre modeller har ikke. Herunder S-modellerne der som sådan ligger under G.
ST'eren er dog lidt speciel, da den har de dyre paneler fra de store modeller, og faktisk også bedre kontrastfilter end G, men det samme som GT. Softwaren er dog grundlæggende den samme som i S.
Ergo, skulle du have begge ting, skulle du vælge en GT istedet.
De nye ST50 mangler ligeledes THX og kalibrering, og kan slet ikke forstå at panasonic kalder det en afløser for G. Det er tydeligvis en lettere forbedret udgave af ST32.
Af Fuksen
Skrevet: Tors 01. mar 2012, 23:28 Emne:

--------------------------------------------------------------------------------

Synes som sådan at det er logisk nok.
G og V har THX og ISF-kalibrering, herunder gamma-kontrol. De mindre modeller har ikke. Herunder S-modellerne der som sådan ligger under G.
ST'eren er dog lidt speciel, da den har de dyre paneler fra de store modeller, og faktisk også bedre kontrastfilter end G, men det samme som GT. Softwaren er dog grundlæggende den samme som i S.
Ergo, skulle du have begge ting, skulle du vælge en GT istedet.
De nye ST50 mangler ligeledes THX og kalibrering, og kan slet ikke forstå at panasonic kalder det en afløser for G. Det er tydeligvis en lettere forbedret udgave af ST32
Mnere du med det at jeg hvis jeg havde købt en GT model ville jeg opleve et lysstærkt panel a´la fordums tiders lysstærke model ?
Eller mener du bare at jeg får gamma control og hvad der så ligger i det med hensyn til lysstyrke...
Jeg leder med lys og lygte efter noget med mere "Pang" i
Af Japer
En gang for alle Panasonics plasma er lyssvage og det gælder hele modelrækken. Vil du have dem mere lysstærke er der kun normal profilen du kan få lidt ekstra lysstyrke ud af. Er det ikke nok for dig så skal du ikke skifte model i 30 serien. Du skal vente på vt50 for at se om det er bedre/nok ellers skal du bare ha et andet mærke næste gang.
Nogen mener de har lysstyrke nok, jeg synes selv det er lige på kanten til succes.
Af Fuksen
Måske jeg skal starte en ny tråd med det spørgsmål så:
Hvilket skal jeg købe istedet for Panasonic ?
Jeg troede (naivt) at det da ikke kunne blive dårligere på det punkt end f.eks min gamle G10